Avatar billede e.p. Nybegynder
14. juli 2002 - 01:18 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

PIO/DMA problemer ???

Jeg har lige formateret, og ville checke hvordan overførselen på ide1 og ide2 var...(jeg ved ikke hvordan det var før jeg formaterede)

Jeg har en 40GB siddende på IDE1 (og ikke andet) og denne kører kun i PIO-mode (den er sat til "DMA, hvis tilgængelig")

På ide2 sidder brænder(slave) og cd-drev(master)
Enhed 0 kører i PIO og enhed 1 kører "Flerords-DMA-tilstand 2"

BIOS er opdateret
Min harddisk understøtter ide100
Mit bundkort understøtter 33/66
I BIOS står DMA til auto
I BIOS kan indstillinger til PIO kan kun sættes til mode 0,1,2,3,4 ???

- Bundkort  Gigabyte GA-5SMM MicroATX bundkort:
    *  SiS 530 AGPset
    *  ITE 8661 I/O chip
    *  ESS ES1898 lyd-del
    *  SiS 530 integreret 2D/3D AGP grafik-del
-  Processor  AMD K6-2 500MHz
-  RAM  2x256MB 133MHz SD-RAM
-  Harddisk  10 + 40 GB IDE harddisk
-  TNT2 M64 m/tv-out
Avatar billede halifax Nybegynder
14. juli 2002 - 02:17 #1
For at køre ATA66/100/133 (dit bundkort understøtter 66) skal bruges et IDE kabel med 80 ledere. Det kan du f.eks køre på ide1 til din harddisk. Der skal bruges en ATA66 driver. Det fulgte måske med dit bundkort.
På ide2 kan du køre ATA33 på brænder og cd-rom med alm. 40 pins kabel.
Her er yderligere info fra http://www.karbosguide.dk/

"Hvis man forbinder et ATA/66-system med et 40-pins kabel, neddrosles hastigheden automatisk til 33 MB/sek. Hele ATA-systemet er 100% kompatibelt, så man kan bruge gamle diske på ny bundkort og omvendt (men ydelsen følger den laveste standard).

I følge fabrikanten Western Digital skal følgende være i orden for at ATA/66 teknologien virker i et PC-system:

1. Ultra ATA/66 kompatibel controller-logik enten på bundkortet eller på en adapter
2. Ultra DMA kompatibel BIOS
3. Et operatingsystem, der kan håndtere Ultra DMA (det kan Windows 98)
4. Ultra ATA/66-kompatibel IDE enheder såsom harddisk eller CD-ROM-dreve
5. 40-pin kabel med 80 ledere"

Hastigheden (teoretisk) for de forskellige modes er:
EIDE-interface  Maksimal teoretisk overførsel
PIO 3 13,3 MB/sekund
PIO 4 16,6 MB/sekund
Ultra DMA (ATA-33) 33,0 MB/sekund
ATA/66 66,0 MB/sekund
ATA/100 100 MB/sekund
ATA/133 133 MB/sekund
Avatar billede pentium4 Juniormester
14. juli 2002 - 14:50 #2
Følger lige med...
Avatar billede e.p. Nybegynder
19. juli 2002 - 23:02 #3
ok....håber du stadig er "med"

Nu har jeg været inde og købe sådan et DMA kabel.....

Jeg har sat den gamle harddisk (10GB) og min brænder på IDE2 (som stadig er det gamle ide-kabel) disse kører begge i "Flerords-DMA-tilstand 2"

På IDE1 sidder kun min nye harddisk som understøtter DMA100 men den vil kun køre i PIO-mode

????
Avatar billede halifax Nybegynder
20. juli 2002 - 06:07 #4
I BIOS finder du punktet
IDE HDD AUTO DETECTION  eller noget lignende

Den vil finde din 1. hdd og formentlig vise et billede hvor du kan vælge mellem 3 forskellige modes (protokoller) LBA, Normal og Large (kan være lidt forskelligt fra bios til bios). Vælg LBA
Fortsæt med næste drev/EIDE kanal. Det er ikke altid sikekrt cd-rom drev vises, men de er der alligevel.

Når denne auto-detect er på plads, kommer du tilbage til BIOS Setup-programmets hovedmenu. Vælg så "STANDARD CMOS SETUP"

Der er en liste med de fire EIDE-kanaler og de installerede enheder. Her bør du nu se harddisken i listen.
Med driveren til EIDE/66 installeret burde det nu virke. Du kan ikke køre ATA100 (EIDE/100) da du oplyser at din bundkortcontroler kun understøtter 33/66.

Save Settings & Exit bios. Genstart pc.

Din opsætning for ide2 ser ud til at være ok 33 (cd-drev og gl. harddisk) Hver EIDE kanal skulle kunne køre hver sin protokol (Mode)

Synes du ikke det virker, kan du køre Autodetect igen og prøve med LARGE i stedet for LBA.

PIO Mode skal ikke bruges, da det er lavere overførselshastighed end EIDE / Ultra DMA.
Jeg er lidt usikker på PIO Mode indstilling i BIOS. Du oplyser "kan kun sættes til mode 0,1,2,3,4 ???"
Måske skal den være 0 = benyttes ikke?? - Du må prøve dig frem.

Bruger du Win98? Så husk at slå DMA til. I Enhedshåndtering - Diskdrev - marker din harddisk, vælg Egenskaber, faneblad Indstillinger og sæt hak ud for DMA.
Avatar billede e.p. Nybegynder
21. juli 2002 - 00:50 #5
Hej igen....

Det er lidt underligt, jeg gik ind i BIOS og kiggede først under punktet hvor man kan se sine harddiske, og der kunne jeg kun se min 40GB som der er problemer med.....
Jeg satte den så til Autodetect, hvor den fandt begge harddiske, og jeg genstartede....
Jeg gik i enhedshåndtering, og min 40GB kørte stadig i PIO-mode.....
Så bare gfor fornøjelsens skyld ville jeg checke IDE2 og underligt nok var den gamle harddisk skiftet fra "Flerords-DMA-tilstand 2" til Ultra DMA-tilstand 2

Jeg prøvede også at sætte den til large, men så ville den ikke boote op....

Jeg kører win XP
Avatar billede halifax Nybegynder
21. juli 2002 - 01:22 #6
Tak for orienteringen. Jeg har vist ikke så meget mere at bidrage med.
Kan du se nogen forskel, fx i hdd auto detect eller andre steder, at den gl. disk er Ultra DMA mode og den ny ikke? Det burde den være.
Kan du se noget i manual til bundkort/bios om PIO settings. PIO er jo en lavere standard end Ultra DMA. Fx. om PIO kan disables for ide1 eller lignende.
Avatar billede e.p. Nybegynder
21. juli 2002 - 14:25 #7
Jubii......
Jeg sad og fik min kaffe og tænkte på hvorfor den ikke ville ændre til DMA tilstand, da jeg fik en lys ide.....
Efter jeg havde købt det nye kabel havde jeg jo rent faktisk ikke ændret det....jeg havde sat den til "dma hvis tilgængeligt" før jeg satte det nye kabel på !!!
Derfor gik jeg ind i enhedhåndtering ---> højre-klikkede på ide1 ---> valgte egenskaber --> og satte den til "kun PIO" ---> trykkede ok
Derefter højre-klikkede jeg igen på ide1 ---> valgte egenskaber --> og satte den igen til "DMA hvis tilgængeligt" ---> trykkede ok
Jeg gik derefter ind og kiggede, og nu kører den Ultra DMA-tilstand 4

Takker for hjælpen.....
Avatar billede halifax Nybegynder
21. juli 2002 - 14:45 #8
Oiii..  Det var dejligt. Og tak for informationen om, at man lige skal den vej igennem med ændring/opdatering for at få det til at virke.
Og tak for point.
Avatar billede elohite Nybegynder
17. oktober 2003 - 19:52 #9
Hej

Jeg køre winXP.
Og i windows hardware instillinger ser min harware devices såden ud.

Primary Master:
Device 0: Seagate Baracuda V (120Gb)- DMA if Avaliable(køre i PIO Mode)
Device 1: Seagate Baracuda IV (60Gb)- DMA if Avaliable(køre i Ultra DMA Mode 4)

Hvorfor vil Device 0 ikke kører Ultra DMA Mode 4?