Avatar billede fætterguf Nybegynder
20. august 2000 - 13:04 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Multi-array

Hvem kan fortælle mig lidt om flerdimmensionelle arrays.

Hvordan oprettes de?
Hvordan tilføjer man værdier dynamisk?
HVordan henter man de enkelte værdier?

...andet man bør vide?
Avatar billede sa Nybegynder
20. august 2000 - 13:36 #1
Et flerdimmensionelt array oprettes på samme både som et \"normalt\":

dim navn(5,5)

skaber således et todimmensionelt array, hvor hver dimmension har 5 muligheder.

En værdi indsættes ligeledes på samme måde som ved et \"normalt\" array:

navn(2,5) = \"Indholdet af 2,5\"

... og hentes (efter hvad jeg tror jeg lige kan huske udenad) på nøjagtig samme måde - eks.:

response.write navn(2,5)

udskriver således indholdet af 2,5.
Avatar billede sa Nybegynder
20. august 2000 - 13:41 #2
Mht. det dynamiske:

Ved både indsættelse af værdier og hentning af værdier, kan selve tallene udskiftes med variabler, der indeholder værdien.

for x = 1 to 5
for y = 1 to 5
response.write navn(x,y)
next

vil således udskrive alle værdierne i det todimmentionelle array.

og

x = 2
y = 5

response.write navn(x,y) vil udskrive 2,5

osv.
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
20. august 2000 - 15:23 #3
Og med henhold til om der er andet der er værd at vide... du bruger Redim til at forøge/formindske dit arrays størrelse!

eg.
Redim navn(5,5)
\"Redim Array(NewSize)\"

Og hvis du vil beholde evt. data der i forvejen ligger i dit array skal du huske keyword\'et PRESERVE...

eg.
Redim Preserve navn(5,5)
Avatar billede flipover Nybegynder
21. august 2000 - 15:22 #4
mener et eller andet sted at huske at det kun er data fra første dimension der kan bevares når der redim\'es...*not sure*...
Avatar billede fætterguf Nybegynder
24. august 2000 - 20:56 #5
..det var ikk meget i kunne diske op med  :o)
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
25. august 2000 - 09:26 #6
hvad mangler du da ??