Avatar billede dsjk Novice
13. juli 2002 - 00:52 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

postnr & by spm

Jeg har en tabel med postnummer og by, og en tabel med kundeoplysninger hvor i der er postnr.

I min formular vil jeg så gerne have at bynavnet kommer automatisk frem.
Her er de relavante data:

Tabeller:
Postnummer
Postnr, Bynavn

Kundeoplysninger
Postnr

Formular:
Felt med postnr = Postnr
Felt med bynavn = Bynavn

Hvordan gør jeg det?
Har førsøgt med DLookUp, uden held.

dsjk
Avatar billede poul Nybegynder
13. juli 2002 - 01:59 #1
Du skal først lave en en (postnr)til mange(kundeoplysninger) relation mellem de to tabeller.

lav derefter en forespørgelse hvor du bruger begge tabeller og hvor du tager postnr fra kundetabel og bynavn fra postnr.

du skal nu lave en formular med forespørgselen som kilde.

Du kan finpudse formularen ved at fjerne etiketten by og stille bynavn ved siden af postnummeret.

når du skriver et postnr i postnr-feltet kommer bynavn automatisk op  ved siden af
Avatar billede dsjk Novice
13. juli 2002 - 09:23 #2
Det er jeg med på, men "problemet" er at jeg har en formular hvor dette "bare" skal tilføjes i.

dsjk
Avatar billede nih Novice
13. juli 2002 - 09:40 #3
Når du har din foresp UDEN feltet postnr fra tabellen postnr, kan det 'næsten' ikke gå galt.
vær opmærksom på at du IKKE kan intaste noget i feltet bynavn

Niels
Avatar billede terry Ekspert
13. juli 2002 - 09:45 #4
dsjk>This question has just been up a copule of times over the last few days!
Go into the Kundeoplysninger table in design view. Change tha data type to Lookup Wizard and follow the instrauctions! This will (should) make a relationship from Kundeoplysninger to the Postnummer table.
Now create a form using the form wizard and choose the Kundeoplysninger table. This should give you a form where the Postnr is NOW a combo box.
The Postnr in the combo is BOUND to the postnr in Kundeoplysninger table. Is this what you want?
Avatar billede terry Ekspert
13. juli 2002 - 09:49 #5
If you want to be able to choose either postnr or name then copy the combo box so that you now have TWO combo's, both are BOUND to the forms Postnr.
You now need to alter the Column Widths so that the first combo shows only the Postnr and the second only the name

2.54cm;0cm and 0cm;2.54cm for example.

Now when you choose posnr th ename will also get shown in th eother combo and if you choose the name the number will get shown!
Avatar billede dsjk Novice
13. juli 2002 - 10:12 #6
Terry> formularen er lavet, og jeg vil helst ikke lave en ny, da jeg så skal rette en helt ´del til.
Er der en måde hvor jeg kan tilføje det til den formular jeg allerde har lavet?

dsjk
Avatar billede nih Novice
13. juli 2002 - 10:19 #7
tilføj tabelen postnr og træk feltet yy ned i foresp. gitteret, så skulle du kunne anvende bynavnet på din form
Avatar billede poul Nybegynder
13. juli 2002 - 10:34 #8
I stedet for en ny formular kan du ændre postkilde i formularen til foresp. hvorefter du kan tilføje bynavn
Avatar billede terry Ekspert
13. juli 2002 - 10:36 #9
You can use the new one JUST to get the combos made then DELETE the postnr and name fields from the original form and copy them from the new.
Avatar billede terry Ekspert
13. juli 2002 - 10:39 #10
you can also CHANGE the postnr field to a combo box. Right click on the field and choose change to and select combo box. But now you need to later the the parameters manually and if you made a new form with them on they are already made for you!
Avatar billede dsjk Novice
13. juli 2002 - 11:43 #11
Så har jeg fået det til at virke.

Den oprindelige formular var ikke lavet på en forespørgsel, så det gav lidt problemer.
Men nu har jeg lavet forspørgslen og rettet formularen til.

Tak for hjælpen