Avatar billede bjavle Nybegynder
19. august 2000 - 21:11 Der er 34 kommentarer og
1 løsning

HJEMMESIDE

Hvordan gør man sådan at man ikke kan se htmlkoden på en side ved at højreklikke???
Avatar billede tommyf Nybegynder
19. august 2000 - 21:16 #1
????
Mener du så boksen ikke kommer op og man ikke kan vælge egenskaber, for f. eks billeder.....
Avatar billede tommyf Nybegynder
19. august 2000 - 21:18 #2
Drop det de kan bare markere billedet vælge filer>egenskaber fra menulinjen, der er næsten intet der kan stoppe en der gerne vil vide lidt mere om din side.... :(
Avatar billede osaka_san Nybegynder
19. august 2000 - 21:25 #3
Det er så uendelig ligegyldig. ;o)

Jeg tvivler på du har lavet noget HTML der er så magnificient at det er værd at skjule :o) Ingen personlig krænkelse, men hvis du ikke kan lave et tjek på højre klik, så tvivler jeg på der er noget html eller andet på siden der er specielt enestående ;o)

Derudover skal du huske på at HTML og bilelder for at blive vist på klienten maskine skal sendes til ham, hvilket betyder at uanset hvad du gør for at beskytte det kan det altid opsnappes på den ene eller anden måde. (billder = screendump, højreklik = gør det med windows tasten, osv osv)

Så med mindre det virkelig er nødvendigt at irritere brugerne med at spære musens højreklik så ville jeg bruge tiden på noget andet hvis jeg var dig ;o)

/hygge fra Oscar
Avatar billede keysersoze Guru
19. august 2000 - 22:40 #4
du fjerner muligheden for højreklik på følgende måde:

<script language=JavaScript>
<!--
var message=\"HEY!!! Do NOT click that button!\";
function click(e) {
if (document.all) {
if (event.button == 2) {
alert(message);
return false;
}
if (document.layers) {
if (e.which == 3) {
alert(message);
return false;
}
if (document.layers) {
document.captureEvents(Event.MOUSEDOWN);
}
document.onmousedown=click;
// -->
</script>

men det forhindre som sagt ikke, at folk kigger i vis->kilde...
Avatar billede mjl Nybegynder
20. august 2000 - 12:31 #5
Kilden bør være åben for enhver. Dette vil også hjælpe folk med, at lære en masse nyt. Meningen er jo, at vi alle skal ha\' plads på nettet, så det bliver at spejlbillede af den verden vi lever i. At forhindre og diskriminere vil gøre nettet til et mangelfuldt sted.
Avatar billede dudal Nybegynder
20. august 2000 - 15:12 #6
Og helt ærligt... En plain sourcekode til en hjemmeside er sgu ikke raket teknologi. =)

;-)
Jesper
www.builder.dk
Avatar billede bjavle Nybegynder
20. august 2000 - 20:47 #7
NÅ!!! jeg kan se der kun er en fornuftig person her.....
I kan da være ligeglad med hvad jeg skal bruge det til......MEN MANGE TAK FOR HJÆLPEN!!!
Avatar billede dudal Nybegynder
20. august 2000 - 20:53 #8
Enig. Jeg skal ikke blande mig i hvad du skal bruge den til. Grunden til mit \"sure\" opstød er at jeg er temmelig træt af de popups der kommer på den konto, da jeg meget tit åbner links i nye vinduer ved at bruge menuen som kommer ved højreklik. Det er lidt besværligt at holde shift nede med en smøg i hånden =)
Avatar billede keysersoze Guru
21. august 2000 - 15:50 #9
En hjemmeside er sådan set Copyright\'et.... ingen vil jo have, at man skal få gode ideer ud fra hvad man har lavet - derfor vil man gerne have skjult koden... hvad jeg laver skjuler jeg så godt som jeg nu har mulighed for (se http://www.soze.dk ) men der er desværre ikke særligt meget der kan forhindre andre i at se det...

men at kunne hugge koden fra en hjemmeside svarer lidt til, hvis nu man tager manuskripten til en film fra et andet firma og så laver den selv...

Avatar billede mjl Nybegynder
21. august 2000 - 15:59 #10
>keysersoze...

Selvfølgelig skal man ikke stjæle andres \"manuskript\"....det jeg mener er, at ved at studere andres kode, lærer man hvordan man kan bruge HTML på forskellige måder. At kopiere, og sætte egen tekst og billeder ind, er forkert!
Men man lærer en del, ved at se hvordan andre har gjort det ene og andet. Her på Eksperten, hjælper vi jo også hinanden, uden at stjæle.
Avatar billede osaka_san Nybegynder
21. august 2000 - 16:08 #11
øhhh !

definer copyright ?

mener du på koden eller på kombinationen af koden? fordi uanset hvilke tilfælde er sandsyneligheden for at der er en der har lavet det før dig temmelig stor !

Hvis du tænker hele den samlede side kode, så jow så har du måske skabt noget unik, men har du så spurgt alle dem der fandt på at bruge <FONT><B>Tekst</B></FONT> kombinationen om du måtte bruge den, fordi umidlbart har ham der skrev den først jo copyright på kombinationen :o)

Eller hvad med kombinationen der sætter et link på et billedet? hvem har copyright på den?

Hvis du kan se hvor jeg vil hen så vil du sikkert også give mig ret i at rent logisk kan du ikke tage copyright på HTML kode da kombinationen højst sandsynelig er lavet før hvis man bryder den ned i mindre bidder, det du derimod har en naturlig copyright på er det samlede visuelle udseende som koden skaber i sammenspil med eventuel grafik og alligevel i dette tilfælde er der undtagelser, fordi man kan ikke tale om copyright på det visuelle hvis f.eks du kun har skrevet tekst på din hjemmeside, intet andet, jammen så må ingen andre gøre det samme uden at spørge dig eller? :o)

Så nej du må ikke rippe et helt site/en side og benytte den i sis oprindelige udseende, men er der ikke noget grafik på siden og du benytter en anden tekst end den der var oprindelig, ja så kan ophavsmanden ikke kræve sig krænket da der reelt set ikke er benyttet noget som han oprindeligt har opfundet/skabt.

HTML er skabt som er \"gratis\" sprog, ergo du skal ikke betalte patent afgift når du benytter dig af det til opfinderen, hvilket betyder at så længe du holder dig til elementer i HTML så kan du ikke kalde dig selv ophavsmand.

Sammenligner man dette med billeder er der en lidt tricky sammenhæng da du godt kan copyrighte et billede selv om du reelt set kun har benyttet nogle faste værktøjer (lige som HTML, bare forskellige farver pixels elelr vektorer), netop fordi et billede repræsenterer en helhed, nemlig noget færdigt som du har skabt, hvorimod HTML kun er en del af helheden, nemlig den del der binder tekst og billeder osv sammen.

Det ville svarer til du tog patent på pixel og farve teknikken.

Det er i hvert tilfælde min opfattelse af hvordan man bør tolke dette. :o)

/Hygge fra Oscar
Avatar billede mjl Nybegynder
21. august 2000 - 16:15 #12
Godt sagt..Oscar!!!
Avatar billede osaka_san Nybegynder
21. august 2000 - 16:34 #13
Takker ;o)
Avatar billede keysersoze Guru
21. august 2000 - 23:34 #14
det er rigtigt at der ikke er C på sådan noget som <FONT> m.m., men mere med hvordan man kombinerer det... man har måske lavet et eller andet script, som man ikke vil have at andre skal se... det samme med billeder - de skal dog ses (ellers var de vel ikke på en hjemmeside(!)) - men de er sådan set C\'et og dem må man ikke kopiere...

jeg ved at det er svært at forklare præcis hvordan... det er også lidt lige meget, men de fleste vil i hvert fald ikke have, at man kan se opbygningen af deres sider og det forstår jeg godt... bare ærgerligt, at dette ikke kan beskyttes helt...

Avatar billede osaka_san Nybegynder
21. august 2000 - 23:42 #15
Keysersoze

øhh prøv lige at læse det jeg skrev!!?

Der nævner jeg netop det med billeder og med kombinering! - så det du siger er altså at du er ening med mig ? :o)

Derudover er det sådan noget som scripts, men er du så dygtigt at du kan lave et js script som ikke er lavet før i en bedre version så kan du også finde ud af at skjule det :o)

med andre ord HTML er værdiløs at beskytte, alt det der er værd at beskytte kan du beskytte på mere lokale måde eller er beskyttet af loven, dvs finder du en der benytter dine billeder osv, ja så har du lovhjemmel til at få ham til at fjerne det, så længe du er den oprindelige skaber.

Så kan det være ligemeget med diverse scripts til at beskytte osv, de virker alligevel aldrig !
Avatar billede keysersoze Guru
22. august 2000 - 00:25 #16
ehrm... yep!

jeg laver ikke alm. html mere - så det er ikke et problem ;o) og nu snakkede jeg ikke om mig men generalt ang. scripts....

lige meget...

EOD
Avatar billede superstjerne Nybegynder
23. august 2000 - 08:44 #17
Selv om man laver dette sript kan alle gå ind og se kilde koden ved at  masn går op i menu linjen og trykker på  vis, kilde (IE5) og så kan man man se kilden helt uden problemer.

Jeg har hørt at hvis man vil sikre den skal man lave det i flsah
Avatar billede osaka_san Nybegynder
23. august 2000 - 09:17 #18
hehe flash er lige så usikkkert som de offentlig toiletter :o)

og hvem fanden gider lave et helt site i flash, det skabe kun problemer! :o)
Avatar billede superstjerne Nybegynder
23. august 2000 - 18:19 #19
Det er kun hvad jeg har fået at vide..

hvad mener du med problemer?
Avatar billede osaka_san Nybegynder
23. august 2000 - 18:36 #20
Du kan ikke linke direkte ned til en sektion i flash. Så kan du selvfølgelig lave forskelige movies, men hvor fedt er det så er der bare endnu mere download.

Ofte vælger folk at lave et helt site i en flash fil, hvilket betyder du som bruger skal downloade hele skidtet på en gang, dvs lange ventetider i starten og muligvis download af ting man ikke har brug for.

Opdateringen er besværlig da man skal ændre i hele flash filen, eksportere den og uploade den, hvorimod html og DHTML kan rettes direkte.

Derudover er der problemet med den processor kræft det kræver at afspille flash og ønsker man at bruge bitmap grafik så ligner det crap når man skalere en flash fil, hvoraf hele ideen med scalerbar grafik forsvinder! ;o) fordi det hele er afhængig af hinanden.
Avatar billede superstjerne Nybegynder
23. august 2000 - 18:45 #21
Så ved jeg det, og en ting er sikkert jeg vil aldrig lave en side i flash, ikke fordi at du har givet mig det svar men også fordi jeg ikke kan sætte mig ned og koncetere mig om det, da jeg hele tiden mister noget af hjernen pga. epilepsi og medicinen.

Så jeg vil holde mig til dhtml (når jeg få lært det), html og asp og evt php
Avatar billede osaka_san Nybegynder
23. august 2000 - 18:50 #22
hehe okay! :o)

flash er kanon til sådan nogle småspil og sådan noget geil, men skal der laves en side der virker og er nem at vedligeholde så skal der HTML, DHTML, ASP og en database til :o)

/hygge fra Oscar
Avatar billede hofmanhansen Nybegynder
06. januar 2001 - 15:42 #23
Jeg har skrevet en artikel på
http://www.webdezign.dk/design/piratkopiering.htm
der relaterer en del til den diskussion, I har haft her i dette spørgsmål.

Desuden er der oprettet et spørgsmål ang. artiklen på http://www.eksperten.dk/spm/41777

mvh. Jens
Avatar billede mjl Nybegynder
06. januar 2001 - 17:40 #24
Tag det dog lidt roligt.....vi snakkede om at, lære, ved at se andres kode, ikke om at stjæle andres tekster o.lign.

Der er så mange sider på nettet, at man hurtigt, uden at vide det, for 2 eller flere sider der vil ligne hinanden. Vi er jo rimeligt begrænsede.

Men Netto, Fakta og Aldi ligner også hinanden, men jeg handler kun det ene sted!!
Avatar billede hofmanhansen Nybegynder
06. januar 2001 - 17:44 #25
>mjl: Jeg har skrevet artiklen fordi jeg har haft problemer med, at folk har kopieret hele mit site 100% og skrevet under med eget navn.

Undskyld hvis det virkede lidt for overdrevet i denne diskussion.

hilsner, jens
Avatar billede mjl Nybegynder
06. januar 2001 - 17:51 #26
Det er ok - og klart at man ikke kan acceptere det du der var udsat for.
Jeg har selv det problem, at nogle af mine \"venner\" konstant hugger ideer og design fra mig. Det er utroligt frustrerende, men ret svært at gøre noget ved.
Men nettet er jo lidt anarkistisk, og piraterne er mange.
Dog syntes jeg det er fint, at man kan hente inspiration, og lidt kode-hjælp, ved at se på andres sider. Men direkte kopister, burde skamme sig!!
Avatar billede hofmanhansen Nybegynder
06. januar 2001 - 17:54 #27
enig! Det kunne være rart med et slags forum hvor man kunne arbejde sammen mod den slags kopisme. Man kunne evt. lave et system, hvor man kunne \"registrere\" sit design, så man nemt kunne dokumentere, at man fandt på det den første gang.
Avatar billede tommyf Nybegynder
06. januar 2001 - 18:05 #28
hofmanhansen>>> Det bliver ret svært at definere hvor meget der skulle til før at det var et egentlig \"design\", for ellers kunne man tage © på en tom HMTL-side, og så forfølge alle hvis side/frameset blandt andet bestod af en tom HTML-side.

Jeg tror at det ville blive svært at definere forskellen på inspiration og direkte kopier.
Avatar billede hofmanhansen Nybegynder
06. januar 2001 - 18:09 #29
Du har nok ret, det er MEGET svært i mange tilfælde. Men tilgengæld er der også tilfælde, hvor det er meget nemt! Men jeg er enig med dig, det blir nok svært i praksis... måske...
Avatar billede hofmanhansen Nybegynder
06. januar 2001 - 18:12 #30
tommyf>> det giver i øvrigt ingen mening at hævde, at man har ophavsret/© på en tom side, da dette ikke går ind under ophavsretloven. Det, man kan have ophavsret til, skal være af værkshøjde. Men jeg ved godt hvad du mener!
Avatar billede mjl Nybegynder
06. januar 2001 - 18:17 #31
Men ligesom Clinton/Monica blev afsløret på nettet, kan vi jo afsløre kopisterne på samme måde. Føromtalte forum, vil nok være en god ide!!!
Avatar billede hofmanhansen Nybegynder
06. januar 2001 - 18:19 #32
Det var det jeg tænkte. Hvor kunne vi lave et sådant forum? Igroups? Andre forslag?
Avatar billede tommyf Nybegynder
06. januar 2001 - 18:20 #33
hofmanhansen>>>> Overdrivelse fremmer forståelsen :o)
Avatar billede hofmanhansen Nybegynder
06. januar 2001 - 18:20 #34
Eller skulle det være helt skræddersyet?
Avatar billede mjl Nybegynder
06. januar 2001 - 18:27 #35
Skræddersyet....