Avatar billede d-runner Nybegynder
11. juli 2002 - 17:16 Der er 7 kommentarer

Bruger rettigheder.

Hey alle.

Jeg sidder som admin på en netcafé, hvor vores server maskine har 2 forskellige brugere, den ene en admin bruger og så en ansat bruger, til de ansatte som er her.
Nu er der gentagne gange installeret software og hentet filer ned fra nettet, hvilket ikke skal kunne lade sig gøre. Jeg har læst diverse steder, men har ikke kunnet finde noget konkret om hvordan man laver en bruger som KUN kan bruge de installerede programmer, ingen adgang til hverken harddisk , diskette drev og cd rom drev via denne computer. Det skal slet ikke være muligt at gøre noget som helst fra denne bruger egentlig, udover at surfe og "bruge" de installerede programmer.
Avatar billede konex Nybegynder
11. juli 2002 - 17:31 #1
Avatar billede jimse Nybegynder
11. juli 2002 - 17:32 #2
Jeg tror du kan gå i start/kontrolpanel/adminstation/sikkerhedpolitik.
Der kan du formentligt lave de spærringer du har lyst.
Avatar billede d-runner Nybegynder
11. juli 2002 - 20:31 #3
Jeg prøver mig ad og ser om jeg kan få noget ud af det.
På forhånd Tak
Avatar billede d-runner Nybegynder
11. juli 2002 - 21:46 #4
Nu har jeg leget lidt med MMC og bruger rettigheder, men har med min ansat bruger slået ALT fra sådan set, og det har så også påvirket min admin bruger så nu kan jeg intet udover køre på nettet, det er lidt noget fuck.

En der kan hjælpe lidt her.. hehe
Avatar billede strych9 Praktikant
15. juli 2002 - 17:54 #5
hehehe.. geninstaller. Det er umuligt at overskue dit præcise problem herfra, men jeg ved godt hvad der er gået galt for dig. Som du kan se inde i det MMC så er der både User og Computer policies. Computer policies er i kraft ligegyldigt hvem der er logget på maskinen. Kør langsomt og forsigtigt frem når du sikrer maskiner, og sørg for at tage noter undervejs. Det er i virkeligheden tid sparet i sidste ende ;)
Iøvrigt vil jeg mene at du bare kunne fjerne den ansatte bruger fra administrator gruppen til at begynde med. Så ville vedkommende i hvert fald ikke være i stand til at installere programmer.
Avatar billede moebius Nybegynder
18. juli 2002 - 13:19 #6
Hvis du ikke kan finde ud af det med sikkerspolitik, kan du, hvis I køre NTFS, bare kun give læse rettigheder til hele harddisken til den ansat bruger.
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2003 - 19:42 #7
lukketid