Avatar billede nobelantik Nybegynder
10. juli 2002 - 14:38 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Mermaid ventura 15 tommer digital og ny PC

Er der nogen der har en ide om hvordan man får en digital Mermaid Ventura 15 tommer TFT op at køre på en nyere PC ?
Ifl www.mermaid.dk er festen forbi for deres ældre digitale skærme. Det er jo et problem når ens "gamle" PC udskriftes med en nyere PC. Problemet er at det tilhørende/oprindelige skærmkort ikke passer i nyere PC`s bundkort idet der tilsyneladende ikke er et PCI "stik" i de nye PCer....og det værste er jo at www.mermaid.dk ikke har/laver nye kort til de nye PCer (400-500 mhz og mere). Altså er der nogen der ved hvordan den "gamle" digitale kan køre sammen med en nyere PC ? Hilsen Nobel
Avatar billede rkhdk Nybegynder
10. juli 2002 - 14:43 #1
det stik der sidder på skærmen (det der skal i PC'en), hvordan ser det ud?

PCI er stadig en udbredt del af alle nyere bundkort!
kan det være ISA du tænker på ? (langt sort slot på bundkortet)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
10. juli 2002 - 14:44 #2
skal den have en specielt PCI kort for at virke? (andet end et skærm kort)
Avatar billede nobelantik Nybegynder
10. juli 2002 - 18:03 #3
Hej. Stikket fra skærmen, er et af disse...ja jeg ved ikke hvad det hedder, men et "hankøn" stik med 26 stk poler. (ca 2 cm bredt)
Sagen er at jeg på auktion købte en 15 tommer mermaid skærm, uden et kort. jeg bestiller så et hos www.mermaid.dk, det passer bare ikke ned i mit bundkort. Hos mermaid siger de så, at der ikke findes kort til nyere PCer, og det var de jo kede af...men der var ikke noget at gøre, når det var en digital skærm jeg havde.
De ville ikke bruge mere krudt på deres "gamle" digitale skærme...derfor ingen support...dog har de udviklet en ny type digitale TFT skærme, som kan bruges og kun bruges i de nye PCer. Kortet de medsendte var ca 1-1.1/2 cm for langt til at passe ned i et af de 3 ens slot der sidder på mit bundkort.
Du skrive at nogle nyere PCer har PCI slot...kan det være at typen af PCI slot har ændret sig ? Som sagt har jeg 3 ens slots på bundkortet, som kan bruges til scasikort er det PCI slot ?....ja jeg ved snart ikke hvor jeg vil hen, andet end det tilsynelande ikke kan lader sig at bruge "gamle" mermaid digitale skærme. Der sidder sågar en USB på skærmens bagside, den kan ifl mermaid heller ikke bruges, idet den skal forbindes med USBen på kortet der ikke passer i min maskine og iøvrigt skal der strøm til kortet....men det var jo ikke det store problem hvis det ellers passede...så det er jo bare fedt, kortet havde ikke mindre end 4 mb på sig, og det er jo ikke meget idag....sådan en fed skærm med USB og det hele, ovenikøbet digital, og kan ikke bruges til en skid...det lyder utroligt, men tilsyneladende sandt ...så pas på derude hvis i for en ældre TFT mermaid tilbudt....men jeg håber at der er en derude der kan "fifle" et eller andet...det er jo synd at smide skærmen ud eller anskaffe sig en 286 el.lign.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
10. juli 2002 - 21:28 #4
PCI har ikke ændret sig, det er den samme standart som altid (det er en hvid sokel på dit bundkort)
alle nyere PC'er har PCI sokler, og ja det kan bruges til SCSI-kort, og 1000 andre ting..
Jeg tror at det kort de har sendt er et eller andet special produkt, og ikke understøttes af andre end dem selv..  har du mulighed for at tage et billede af den, da jeg godt kunne tænke mig at se det ;o)

men 26poler, hmm.. det var mange.. et alm VGA er på 15 poler..
og det er flere end hvad der er i et parallel stik (der er 25poler)..

så jeg tror desværre ikke du kan bruge den i nyere PC *desværre* :-(
Avatar billede nobelantik Nybegynder
11. juli 2002 - 09:55 #5
Hej igen. Desværre kan jeg ikke sende et foto af kortet....Jeg sendte kortet retur til mermaid.dk igår....det eneste jeg tog var kopi af driverne til win95 + win98 ...det kunne jo være de kan blive nyttige en dag...jeg har fornuværende ikke flere planer, andet end at sælge skærmen til anden side....desværre min drømmeskærm...og en ny koster jo en relativ formue...det der undre mig er at skærmen virkede ny, endda med en urørt mærkat over skærmen med oplysninger om hvad der skal gøres inden brug....måske er mermaid.dk igang med at realisere deres lager af "ubrugelige" digital skærme, ved at smide dem på auktioner hist og pist, for deres ældre analoge skærme ydes stadig der fuld support på (der skal vist ikke bruges specielt skærmkort til) . SÅ PAS DERUDE hvis en superlækker og overskøn ældre Mermaid digital TFT skærm faldbydes....ifl mermaid intet værd i nyere PCs. Tilsyneladende var mermaid langt forud for deres tid med hensyn til design og teknik....det er jo genialt med den glasplade foran det skrøblige "plastik".....Et lignende problem havde B&O med deres video (Beta) ...absolut suveræn det bedste...idag intet værd.
Jeg takker dig (rkhdk) for "samtalen" og lukker hermed også for den. Med venlig hilsen Allan Nobel - www.nobelantik.dk
Avatar billede rkhdk Nybegynder
12. juli 2002 - 22:41 #6
Takker For Pointz! ;o)
Det var synd det ikke virkede :(
Avatar billede mortan Nybegynder
23. oktober 2002 - 17:38 #7
Hej. Har du stadig grafikkortet fra mermaid?? Jeg har også en skærm som jeg ikke kan få til at virke. Har prøvet næsten ALT. Skærmen har dig modsat din kun 20 poler, men tror du at dit grafikkort vil virke til min??

RGS. Morten