Avatar billede lynet Nybegynder
10. juli 2002 - 11:30 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

debain - BT878 tvkort - howto

hej gutter.
sidder med sådan en tvkort, og skal installere på min debian...

jeg aner ikke hvordan jeg skal gøre.... har kompileret video4linux ind i min 2.4.18 kerne....

er der nogen der har nogen fif. eventuelt en GOD howto, har søgt lidt på nettet, men syntes de virker meget indviklede....
plz hjælp :D
Avatar billede lynet Nybegynder
10. juli 2002 - 11:42 #1
ekstra note:

en cat /proc7pci giver følgende
Bus  0, device  12, function  0:
    Multimedia video controller: Brooktree Corporation Bt878 (rev 17).
      IRQ 11.
      Master Capable.  Latency=32.  Min Gnt=16.Max Lat=40.
      Prefetchable 32 bit memory at 0xea001000 [0xea001fff].

det ser da rigtig noget ud ik?
Avatar billede Soren L. Hansen Nybegynder
10. juli 2002 - 11:53 #2
Har du enablet bt848 (bttv)(bruges til bt848/849/878/879) i kernen? Har du kompileret det som modul? I givet fald skal du først køre "modprobe bttv".

Du kan så installere zapping, dvr, gnomemeeting (eller gnomemeeting2) og lege med dit nye /dev/video0-device.
Avatar billede lynet Nybegynder
10. juli 2002 - 12:27 #3
jeg afviser lige til at starte med :)

jeg har lige kompileret bt848 ind i kernen som modul, kompileret og installeret...

når jeg kører modprobe bttv  :

Using /lib/modules/2.4.18/kernel/drivers/media/video/tuner.o
insmod: a module named tuner already exists
/lib/modules/2.4.18/kernel/drivers/media/video/bttv.o: post-install bttv failed
/lib/modules/2.4.18/kernel/drivers/media/video/bttv.o: insmod bttv failed

har heller ikke nogen /dev/video0-device

mange tak for dit hurtige svar.. håber du kan hjælpe med  resten :D
Avatar billede Soren L. Hansen Nybegynder
10. juli 2002 - 12:58 #4
Hvad siger de sidste par linier af "dmesg"?

Kør også lige:
mknod /dev/video0 c 81 0
ln -s /dev/video0 /dev/video
Avatar billede lbhansen Nybegynder
10. juli 2002 - 13:01 #5
øv, jeg kan sgu ikke lige huske hvordan jeg installerede mit hauppage i tidernes morgen, men her er en manual
http://www.ibiblio.org/pub/Linux/docs/HOWTO/mini/other-formats/html_single/BTTV.html

Jeg mener selv jeg havde samme bøvl. Det hjalp vidst nok at jeg gav modulet io adresse samt irq der skulle anvendes når jeg loaded det.

Desuden har hver slags kort også et id, som du kan se i manualen. Dette skal også benyttes.

God fornøjelse
Avatar billede lynet Nybegynder
10. juli 2002 - 13:27 #6
sidste linjer af DMESG..

i2c-core.o: i2c core module version 2.6.3 (20020322)
i2c-algo-bit.o: i2c bit algorithm module version 2.6.3 (20020322)
bttv: driver version 0.7.83 loaded
bttv: using 2 buffers with 2080k (4160k total) for capture
bttv: Host bridge is VIA Technologies, Inc. VT8367 [KT266]
bttv: Bt8xx card found (0).
bttv0: Bt878 (rev 17) at 00:0c.0, irq: 11, latency: 32, memory: 0xea00100
bttv0: detected: Hauppauge WinTV/PVR [card=10], PCI subsystem ID is 0070:
bttv0: using: BT878(Hauppauge (bt878)) [card=10,autodetected]
bttv0: Hauppauge/Voodoo msp34xx: reset line init [5]
bttv0: Hauppauge eeprom: model=45234, tuner=Temic 4009FR5 (20), radio=yes
bttv0: i2c: checking for MSP34xx @ 0x80... not found
bttv0: i2c: checking for TDA9875 @ 0xb0... not found
bttv0: i2c: checking for TDA7432 @ 0x8a... not found

har kørt de 2 linjer du skrev også.!

tvaudio: TV audio decoder + audio/video mux driver
tvaudio: known chips: tda9840,tda9873h,tda9874a,tda9850,tda9855,tea6300,t
tda8425,pic16c54 (PV951)
tuner: chip found @ 0xc2
bttv0: i2c attach [client=Temic PAL (4009 FR5),ok]
Avatar billede lynet Nybegynder
10. juli 2002 - 13:36 #7
jeg følger den HOW-TO rimelig godt, lige ind til jeg kommer til

"to flush any dirty disk buffers before proceeding. Then, using the insmod command as root, try loading up the modules. The first two are easy, because they don't usually need any options:

insmod videodev        <----------------/ny/bttv-0.7.94# insmod videodev
                        insmod: videodev: no module by that name found

insmod i2c              <----------------- samme her!

Now you're ready to load the bttv module itself: "
Avatar billede Soren L. Hansen Nybegynder
10. juli 2002 - 13:55 #8
Hvad sker der, hvis du prøver at køre zapping eller gnomemeeting eller noget?
Avatar billede lynet Nybegynder
10. juli 2002 - 14:06 #9
starter den lille tuxzab..
men der kommer ikke noget tv-billede eller noget!
Avatar billede Soren L. Hansen Nybegynder
10. juli 2002 - 14:31 #10
Ok, men hvis der ikke kommer nogen fejl, så er det vel fordi det virker, skulle man ihvert fald tro.

Hvad med xawtv? Giver den noget?

Mht. de moduler, den ikke kunne finde, så er det sikkert bare fordi du har dem kompilet med ind i kernen. Outputtet fra dmesg vidner i hvert fald om tilstedeværelsen af i2c og bttv afhænger så vidt jeg ved, af tilstedeværelsen af videodev, så den må også være i orden.
Avatar billede lynet Nybegynder
10. juli 2002 - 14:59 #11
ask2:~# xawtv
This is xawtv-3.72, running on Linux/i686 (2.4.18)
WARNING: Your X-Server has no DGA support.
can't open /dev/video0: No such device
v4l-conf had some trouble, trying to continue anyway
v4l2: open /dev/video0: No such device
v4l: open /dev/video0: No such device
no video grabber device available

:((

.forresten mange tak for al jeres hjælp.. jeg har ikke løst det endnu, men tror jeg er tættere :D
Avatar billede Soren L. Hansen Nybegynder
10. juli 2002 - 15:14 #12
Du skal have følgende ting installeret direkte i kernen eller indlæst som moduler:
bttv
videodev
i2c
tuner

Og som du selv kan se i bunden af den howto, som lbhansen gav dig et link til, så skal du også have en driver til din lydchip. Prøv dig frem med dem, der er nævnt i howto'en..

Indlæs modulerne i en konsol eller start xconsole op eller noget. Der er smart, hvis man kan se, hvad der udløser de forskellige meddelelser fra kernen.
Avatar billede lynet Nybegynder
10. juli 2002 - 15:53 #13
nu har jeg xawtv oppe og køre....
den viser bare en masse flimmer.. og det er kun når jeg exportere DISPLAY til en anden maskine..
på "min" skriver den NO DGA support..

nogen ideer?
Avatar billede lynet Nybegynder
10. juli 2002 - 16:04 #14
This is xawtv-3.72, running on Linux/i686 (2.4.18)
WARNING: Your X-Server has no DGA support.
WARNING: couldn't find framebuffer base address, try manual
        configuration ("v4l-conf -a <addr>")
Avatar billede Soren L. Hansen Nybegynder
13. juli 2002 - 15:34 #15
Okay.. Hvilken version af X bruger du? (dpkg -l xserver-common)
Hvad siger "xdpyinfo | grep -i dga"?
Avatar billede Soren L. Hansen Nybegynder
15. juli 2002 - 22:30 #16
Hallo?
Avatar billede Soren L. Hansen Nybegynder
26. juli 2002 - 12:33 #17
Hallo-o?
Avatar billede lynet Nybegynder
23. august 2002 - 10:15 #18
ja undskyld, har været på ferie!!
jeg undskylder mange gange, og du får self. pointene :D
Avatar billede oz2kas Nybegynder
23. august 2002 - 12:18 #19
fik du det til at køre?
Avatar billede lynet Nybegynder
23. august 2002 - 13:24 #20
ja mere eller mindre!
fik noget flot støj op, har ikke noget antenne stik der hvor jeg prøvede.
det var min chefs maskine!
men han har da ikke brokket sig endnu *krydser fingre* :)
Avatar billede oz2kas Nybegynder
23. august 2002 - 21:59 #21
hehe