Avatar billede bacs Nybegynder
08. juli 2002 - 19:59 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

DNS server og ADSL

Er der nogen der kan hjælpe mig til at løse et DNS server problem:

Jeg har en ADSL linie fra Tiscali og har 2 web servere på min lan. Jeg har oprettet en DNS server og har defineret de 2 web servere med deres zoaner og domain navne. Problemet er at intern virker det meget godt men ekstern kan man ikke snakke rigtigt med DNS serveren. DNS server er sat rigtigt op på windows 2000.

Jeg har også tilføjet NAT adresser i ADSL routeren. Hvorfor virker den ikke ekstern. Hvad har jeg overset?

Jeg har to domainer på en officiel IP adresse. I min DNS har jeg defineret de interne IP adresser således at server1 har 192.168.1.2 og server2 har 192.168.1.3.
www.multidanmark.dk ligger på 192.168.1.3 og www.godmorgendanmark.dk ligger på 192.168.1.2. Når nu man søger efter de to domainer så svarer 192.168.1.3 på alle forespørgsler.

På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede Jman Praktikant
08. juli 2002 - 20:00 #1
Jeg er ikke 100% sikker, men jeg mener at 192.168.1.3 er default ekstern adresse
Avatar billede bacs Nybegynder
08. juli 2002 - 20:02 #2
Det er den ikke. Default intern IP adresse er 192.168.1.2.
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
08. juli 2002 - 20:11 #3
at dns er udp
Avatar billede bacs Nybegynder
08. juli 2002 - 20:13 #4
Både udp og tcp. Skal man have en fremmed DNS server lige som dk-hostmaster eller tele danmark til at kommunikere med?
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
08. juli 2002 - 20:14 #5
ja så er det tcp
Avatar billede czar Nybegynder
08. juli 2002 - 20:16 #6
Avatar billede czar Nybegynder
08. juli 2002 - 20:17 #7
men vi skal have den externe ip hvis vi skal forklare hvorfor/hvad der sker med queries udefra...
Avatar billede bacs Nybegynder
08. juli 2002 - 20:20 #8
Jeg har tilføjet følgende:

SET NAT ENTRY ADD 192.168.1.2 53 xxx.xxx.xxx.xxx 53 TCP
SET NAT ENTRY ADD 192.168.1.2 53 xxx.xxx.xxx.xxx 53 UDP

Hvor xxx.xxx.xxx.xxx er min ekstern IP.
Avatar billede bacs Nybegynder
08. juli 2002 - 20:21 #9
Min ekstern Ip er 213.237.64.56
Avatar billede czar Nybegynder
08. juli 2002 - 20:25 #11
det var faktisk et svar...
Avatar billede bacs Nybegynder
08. juli 2002 - 20:27 #12
Mener du så at jeg skal redelegere domainet hos dk-hostmaster så den peger på min ekstern IP som DNS server.
Avatar billede czar Nybegynder
08. juli 2002 - 20:28 #13
men du kan som sagt ikke (og bør heller ikke have to nameservers bag samme adsl).

www.gratisdns.dk kunne være til hjælp som sekundær dns for din faktuelle ene dns maskine.. Det er 4 dns maskiner fysisk fordelt ud over det ganske danske land..

noget andet er, at resultatet af dit opslag lister igen disse lokalnet adresser, dvs. 192.168.x.x .. de dur altså ikke.. (andet end lokalt, hjemme hos dig..)
Avatar billede bacs Nybegynder
08. juli 2002 - 20:29 #14
Hvad er det så jeg gøre forkert? Hvorfor virker den ekstern når man kalder på dem fra browseren.
Avatar billede czar Nybegynder
08. juli 2002 - 20:31 #15
nej det mener jeg ikke...

Jeg mener du skal tænke dig om inden du beslutter dig for at kører en dns server selv, skal du kun have to domæner op, så brug dog www.gratisdns.dk, enten som ren sekundære (for din egen registrede primær dns (det koster 500 spir + moms)), eller som "hidden primary"... (dvs. du kører en DNS server selv, som dk-hostmaster ikke ved noget om, ns1.gratisdns.dk er din "officeielle" primære dns..
Avatar billede bacs Nybegynder
08. juli 2002 - 20:32 #16
Jeg har jo ku n EN DNS server og det er 192.168.1.2
Avatar billede czar Nybegynder
08. juli 2002 - 20:34 #17
okey, jeg læser lidt dårligt i aften...
Avatar billede czar Nybegynder
08. juli 2002 - 20:36 #18
men det er samme problem, webservers svare på port 80 ...

du kan starte den ene webserver til at lytte på port 8080 (og natte din port 8080), men så skal alle kald laves med http://www.domæne.dk:8080
Avatar billede bacs Nybegynder
08. juli 2002 - 20:42 #19
Har du en løsning til hvad jeg skal gøre. Jeg har to servere som køre med to forskellige web servere og to forskellige domainer. DNS er installeret på 192.168.1.2.

Jeg har tilføjet følgende til min router:

SET NAT ENTRY ADD 192.168.1.2 53 xxx.xxx.xxx.xxx 53 TCP
SET NAT ENTRY ADD 192.168.1.2 53 xxx.xxx.xxx.xxx 53 UDP

Alt virker fint internt men ikke ekstern. Jeg har overhovedet ikke nogle oplysninger om "hidden primary" eller gratis DNS.
Avatar billede czar Nybegynder
08. juli 2002 - 20:45 #20
sammel det på den ene maskine, og brug virtual hosts..
Avatar billede czar Nybegynder
08. juli 2002 - 20:45 #21
eller få en extern ip til hver maskine..
Avatar billede benny.dk Nybegynder
09. juli 2002 - 08:23 #22
Du kan så vidt jeg husker have den maskine som du vælger som primær til at have sit eget domæne som du har nu og så det andet domæne som et virtuelt, hvor du så henviser til den sekundære interne IP. Det skulle virke, jeg kan bare ikke lige huske hvordan opsætnigen skal være i den virtuelle.

/benny.dk
Avatar billede benny.dk Nybegynder
09. juli 2002 - 08:23 #23
Men der er vist noget med nogle proxi-direkctiver.
Avatar billede nidkin Nybegynder
09. juli 2002 - 16:36 #24
Hvis du har en Cisco 677 router, så ligger problemet deri (Har selv en 677 og en fungerende DNS server) - Routeren "overtager" din DNS servers svar og smider sin egen WAN adresse på forespørgslen.
Det du kan gøre, er at NAT'e så forespørgsler der kommer på port 53 tcp/udp bliver routet over til 5353, og så sætte DNS serveren til at lytte på port 5353 istedet for.
Nu løber du så ind i at en Win2K DNS server ikke kan lytte på andre porte end 53, så derfor skal du køre en anden DNS server. F.eks. SimpleDNS (der virker rigitgt godt), eller kaste en win32 udgave af BIND på (www.isc.org) - Hvis altså ikke du vil gøre det eneste _rigige_ og smide en unix/linux maskine op  :o)

Det er ihvertfald hvad jeg har kunnet finde ud af med de problemer jeg har haft med at sætte min DNS server op.

//nidkin
Avatar billede nidkin Nybegynder
09. juli 2002 - 23:11 #25
Takker for point.
- Råb højt hvis du skal bruge noget hjælp med at smide en server op.

//nidkin
Avatar billede convinius Nybegynder
16. juli 2002 - 00:22 #26
nidkin .... hvor er du fra i dk og nogen gange mangler jeg nogen til at smide novell server op...meet sjælent linux......har du msn eller icq?
Avatar billede nidkin Nybegynder
16. juli 2002 - 11:28 #27
Rent fysisk kommer jg fra Nordsjælland  :)
Og desværre har jeg intet forstand på Novell.

ICQ: 8041554  ell.  69910774
MSN: nidkin@hedning.net
(Miranda styrer!)

Linux / Unix er ellers en ganske dejlig ting når man er blevet træt af at genstarte sin maskine hver gang man bare overvejer at installere noget nyt :)