Avatar billede mn Nybegynder
17. august 2000 - 15:12 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

COM / ActiveX

Hejsa

Hvordan defineres hhv. COM og ActiveX ?

Hvad er deres indbyrdes formål og fordele ?

Hvor og hvordan kunne man forestille sig at bruge dem i praksis ?

Er der eventuelle kombatibilitetsproblemer ?

Håber på svar snarest.
Mvh. Morten
Avatar billede y2k Nybegynder
17. august 2000 - 18:02 #1
Hej,
så vidt jeg ved, så er active-x nogle programmer som man kan proppe ind på en hjemmeside ligesom f.eks. et java-applet.. hvad mener du med COM? hvis du snakker om .com filer, så er det typisk filer lavet i assembler..
Avatar billede mn Nybegynder
18. august 2000 - 11:32 #2
Du har ret i at ActiveX kontroller minder en del om java applets. Der hvor ActiveX kontrollen adskiller sig, er platformen hvorpå denne kan afvikles.
En java applet kan jo kun afvikles i en browser (og med appletviewer.exe, der jo er den samme type fortolker), hvor en ActiveX kontrol kan placeres på enhver windows-container (word, excel... you-name-it...)

Jeg ved en del om ActiveX. Det jeg ikke ved er, hvordan COM adskiller sig fra ActiveX. Desuden kunne det også være interessant at høre noget om ActiveX kontrollers formål kontra ActiveX dll og exe-projekter...

COM : Compontent object model... mener jeg.

Anybody ??

Mvh. Morten
Avatar billede winkill Nybegynder
20. august 2000 - 01:42 #3
COM/COM+ (Component Object Model) er en Microsoft teknologi som bliver brugt bla. i ActiveX. COM er så at sige en standardisering af binær struktur, opbygning og interface, som gør det muligt at integrere ActiveX komponenter i et utal af sammenhænge.

ActiveX er også en Microsoft teknologi, som bla. omfatter COM/COM+, ActiveX komponenter, ActiveX dokumenter, ActiveX dll\'er og ActiveX Data Objekter - for blot at nævne nogle få.

Det er nok lidt for omfattende at gå i detaljer med hensyn til brugbarheden af COM/COM+ og ActiveX generelt, men personligt bruger jeg bla. en række hjemmelavede ActiveX dll filer i forbindelse med webdesign, hvor jeg udvider funktionaliteten i ASP gennem komponenter lavet efter COM standarden og til opbygning af VBS og VBA scripts og makroer. Jeg bruger også ActiveX kontroller i mine programmer der hvor standard kontrollerne ikke slår til.

Kort sagt, ActiveX og COM er uundværlige for mig.

Håber det kan hjælpe dig lidt på vej.

Læs evt. om COM og ActiveX på http://msdn.microsoft.com/library/default.asp

Specifikt om COM på: http://msdn.microsoft.com/library/psdk/com/comportal_3qn9.htm
Avatar billede winkill Nybegynder
20. august 2000 - 01:50 #4
Ups jeg glemte vidst noget.

ActiveX kontrollen... Tjaaa... den har et visuelt brugerinterface, men skal placeres på en såkaldt container, en form eller i et browser vindue.

ActiveX dll\'en. Det er jo en DLL, men med et binært interface og struktur dder gør det let for andre programmer (eks. VBScript, ASP, Internet Information Server, Visual Basic, VB for Applications mv.) at bruge DLL\'en. Hvor mange andre DLL\'er ikke derekte kan importeres i eksempelvis et VBScript, kan ActiveX DLL\'en importeres og bruges med en enkelt kommando. (Set x = CreateObject(\"DLL_Navn.Class_Navn\")

ActiveX executeable. Det er noget jeg endnu ikke har brugt vildt meget tid på, men den har vel de samme standardiserede og brugervenlige integrationsmuligheder som DLL\'en og kontrollen. Den kan køre som Stand alone (kan eksekveres med et dobbeltclick), eller som Create Able, (skal formodentligt linkes som med en DLL.

Men som sagt, på Microsoft Developer Network kan du finde tusinde gange mere detaljerede informationer.
Avatar billede mn Nybegynder
21. august 2000 - 13:49 #5
Jeg er næsten tilfreds med svaret... men jeg synes stadig jeg mangler den formålsmæssige beskrivelse af især COM.

Så vidt jeg kan se er COM hverken et sprog eller værktøj, men en standard. Det er ikke en specifik klasse/et interface, men en standard for hvordan disse bruges, og hvordan et sådant skal designes.

Men. er der nogen her der har decideret erfaring med brug af COM/ActiveX. og gerne en integration heraf.

winkill > jeg takker for dit indlæg, men kan ikke acceptere det helt endnu.... Jeg har ikke en klar definition på mit startoplæg...

Det skal siges at jeg primært målretter mig en clientsided afvikling i webregi, samt afvikling på div. containers på klientmaskiner...

Mvh. Morten Nielsen
Avatar billede winkill Nybegynder
21. august 2000 - 23:46 #6
COM er teknologien der gør det muligt at bruge eksempelvis en ActiveX kontrol på en hjemmeside (I Internet Explorer) eller bruge en ActiveX DLL i et VB eller ASP script.

Det er så at sige modellen for hvordan komponent objekter skal opbygges for at de kan \"tale sammen\" - deraf Component Object Modal.

Hvis det er et kort over den binære struktur på COM eller ActiveX så tror jeg ikke jeg kan hjælpe.
Avatar billede winkill Nybegynder
21. august 2000 - 23:48 #7
Og så glemte jeg helt formålet med COM.

Formålet er ret simpelt. COM gør det muligt at dele komponenter/objekter mellem en lang række services - eks.: (jeg gentager mig selv) VBScript, ASP, VBA, VB, C++ og så videre...
Avatar billede mn Nybegynder
22. august 2000 - 08:37 #8
Hmmm... Jeg kommer nok ikke definitionen nærmere..... så, her er pointene....

Tak for hjælpen

Mvh. Morten
Avatar billede winkill Nybegynder
22. august 2000 - 11:43 #9
Jeg fandt lige MS egen defination af hvad COM er, den beskriver det ret godt.

http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?URL=/library/psdk/com/com_757w.htm
Avatar billede horsmark Nybegynder
13. november 2000 - 15:06 #10
http://www.develop.com/tutorials/com/

gratis tutorial til com