Avatar billede area404 Nybegynder
07. juli 2002 - 18:23 Der er 33 kommentarer og
3 løsninger

Start en bil?!

Jeg har et smpårgsmål...
Behøver der være strøm på et bil batt. for at kunne skuppe den igang?

Ron
Avatar billede initializing Nybegynder
07. juli 2002 - 18:24 #1
Ja bilen virker ikke uden batteri.

-Martin
Avatar billede area404 Nybegynder
07. juli 2002 - 18:26 #2
Er du 100% sikker?
Avatar billede initializing Nybegynder
07. juli 2002 - 18:27 #3
Ja.
Avatar billede cordack Nybegynder
07. juli 2002 - 18:27 #4
Jeg mener ikke der behøver være strøm på batteriet for at skubbe den i gang... men det ville hjælpe...
Avatar billede initializing Nybegynder
07. juli 2002 - 18:28 #5
Der skal være strøm på batteriet før den kan køre...
Avatar billede cordack Nybegynder
07. juli 2002 - 18:29 #6
generatoren laver strøm (og oplader batteriet) når den kører...
Avatar billede a1a1 Novice
07. juli 2002 - 18:30 #7
det kommer an på bilen

hvis det er en moderne bil med insprøjtning osv (bruger strøm) skal der være noget strøm på, en gammel bil uden alt for meget elektronik kan sagtens skubbes i gang (den anden kan også du skal "bare" lave strøm nok til det hele :o) )
Avatar billede elkrog Nybegynder
07. juli 2002 - 18:30 #8
Du kan godt skubbe en bil igang med fladt batteri.
Husk at køre en lang tur når du får den igang, så batteriet bliver ladet op.
Avatar billede area404 Nybegynder
07. juli 2002 - 18:30 #9
cordack -> det mener jeg også.. derfor mener jeg at man ikke behøver have strøm på for at få den igang!
Avatar billede a1a1 Novice
07. juli 2002 - 18:31 #10
initializing en diesel motor bruger ikke strøm for at køre...:o)
Avatar billede cordack Nybegynder
07. juli 2002 - 18:32 #11
jeg har en disel... og den har jeg før skubbet i gang uden prob.
Avatar billede area404 Nybegynder
07. juli 2002 - 18:35 #12
lukker igen, tak... Jeg deler bare point til alle der har afgivet et svar :)
Avatar billede a1a1 Novice
07. juli 2002 - 18:37 #13
tak...:

(nej hvor er du flink også til dem (ham) med forkert svar...:o) )
Avatar billede popsy Novice
07. juli 2002 - 18:39 #14
Bare lige en kommentar.: Hvis bilen er af nyere dato, dvs. har katalysator, må man IKKE skubbe eller slæbe bilen i gang!!!!!!!

Dette medfører at der føres uforbrændt benzin ned i katalysatoren, og ødelægger denne! Såfremt bilen også er udstyret med en lambdasonde, vil dette medføre meget dyrere kørsel, og dårligere motorgang! (Altså hvis katalysatoren ødelægges!) Desuden vil bilen ikke kunne synes, den vil slippe alt for mange forurenende stoffer ud, og dette vil kunne ses på den 4gas måling som synshandelen foretager.

popsy
Avatar billede martinskovmand Nybegynder
07. juli 2002 - 18:41 #15
hvad med at gå ind på bil net eller sådan noget....
Avatar billede rs2000 Nybegynder
07. juli 2002 - 18:43 #16
Du kan ikke starte bilen hvis batteriet er 100% dødt.
Der skal være lidt strøm(6-8v) før en generator kan begynde at lade.
En karburator bil skal have strøm nok til tændingen(8-10v)
En indsprøjnings bil skal have strøm nok til at trække benzinpumpen/elektronikken og tændingen.
En nyere diesel skal have strøm nok til at trække elektronikken og en ældre strøm nok til at åbne magnetventilen på indsprøjningspumpen.
Avatar billede a1a1 Novice
07. juli 2002 - 18:46 #17
popsy det er rigtigt, næsten

man kan dog godt skubbe den et lille stykke uden at der sker noget....
Avatar billede rs2000 Nybegynder
07. juli 2002 - 18:47 #18
popsy->>hvis den bare har tabt strømmen ved at spille radio og lign. kan du godt skubbe den igang.
Da den vil springe igang med det samme.
Hvis den har nogle fejl/problemer med at starte,kan den godt tage skade som du beskriver.
Den skal bare starte ved første forsøg,så sker der ikke noget.
Så er det det samme som at bruge starteren.
Avatar billede a1a1 Novice
07. juli 2002 - 18:49 #19
(må vist hellere være helt sikker på hvad man siger her..:o) )
Avatar billede popsy Novice
07. juli 2002 - 18:53 #20
Du må IKKE skubbe en katalysatorbil i gang, det i siger svarer til at have sex uden gummi, der sker nok ikke noget hvis man bare gør det lidt:D
I har ingen mulighed for at vide hvornår skaden sker!

popsy
Avatar billede rs2000 Nybegynder
07. juli 2002 - 18:54 #21
Ang. det med "nyere dato" så har det været lovkrav,siden 1990,om at der skal være katalysator på alle benzin biler:-)
Ved ikke om det også gælder på "Gule plader".
Avatar billede rs2000 Nybegynder
07. juli 2002 - 18:58 #22
Hvis der er strøm nok til insprøjtningen og tændingen,og bilen ellers er iorden,sker der ikke en s...
Der sker bare det,at når du skubber den igang drejer motoren rundt.
Det sker sørme også på starteren:-)
Men hvis ikke bilen er iorden,kan man snart ødelægge for $$$$$$$$$
Avatar billede a1a1 Novice
07. juli 2002 - 19:05 #23
jo popsy, er du mekaniker?
Avatar billede rs2000 Nybegynder
07. juli 2002 - 19:08 #24
det er jeg:-)
Avatar billede a1a1 Novice
07. juli 2002 - 19:12 #25
;o)
Avatar billede backside Nybegynder
07. juli 2002 - 20:21 #26
rs2000>> Hvis du er mekaniker burde du vide at benzin og diesel motorer intet har at gøre med om det er hvide eller gule plader.
(også mekaniker)  ;)
Avatar billede backside Nybegynder
07. juli 2002 - 20:25 #27
Gi´r forøvrigt rs2000 ret i at der ikke sker en bønne.
Hvis der er et tændings problem og starteren kører rundt uden bilen starter sker der jo heller ikke noget med katalysatoren.
Avatar billede a1a1 Novice
07. juli 2002 - 20:33 #28
jo, loven en forskelig..:)
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
07. juli 2002 - 22:17 #29
og hvis bilen har computer må du ikke få strøm fra en anden bil via et alm start kabel .start kablet skal være et specielt så det ikke skader bilens elektronik.

en computer i en bil koster ca 10000
Avatar billede backside Nybegynder
07. juli 2002 - 22:26 #30
clausmeyer>> Du er vist ikke mekaniker.  ;)
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
08. juli 2002 - 09:59 #31
hvad kommer det sagen ved !!!

hvorfor sælger bilbutikker som cd-cardig så specielle start kabler til moderne biler med computer, ydermere ved jeg at til feks mazda sidder med et stk papir der følger med at der står der hvad man må og ikke må.

jegh syntes du skulle gå hjem og læse på lektien ,du skal heller ikke tro falck benytter alm start kabler nul !!
Avatar billede a1a1 Novice
08. juli 2002 - 11:22 #32
fordi hvis man er en idiot kan man godt ødelægge noget

Hvis man montere kablerne rigtigt kan der ikke ske noget.

Det der KAN ske er..
Hvis du montere PLUS kablet tilsidst i den "uden strøm" kan du "komme til" at "trække gnister" eller spændings spidser, disse spændings spidser kan ødelægge elektronikken, ligesom et lyn i et hus.

cd-cardi sælger IKKE biludstyr, de sælger LIR og du skal nok ikke regne med at de (allesammen) ved hvad de snakker om / sælger.....
Avatar billede rs2000 Nybegynder
08. juli 2002 - 12:25 #33
backside->>jeg ved sq godt det er lige meget om benzin eller diesel motoren sidder i en hvid eller gul pladet bil.:-)
Men hvad med lovgivningen om katalysatoren??
Jeg syntes at kunne huske noget om at det første er fra '92 den skal være der på en gul pladet.
Avatar billede backside Nybegynder
15. juli 2002 - 10:51 #34
clausmeyer>> Jep, jeg går hjem og læser.
Vidste bare ikke at der var kommet fast pris på.
Men heldigt for dem der før måtte betale evt. 30k for en computer til bilen, og nu kan slippe med 10. ;)
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
15. juli 2002 - 11:44 #35
folk med så lav iq kan jeg desværre ikke besvare ,der står ca så prisen svinger nok mon ikke og det kunne jo være ombytnings pris man afleverer den gamle og får en "ny" der er renoveret
Avatar billede backside Nybegynder
15. juli 2002 - 11:51 #36
Ja-ja, hvis du siger det.......