Avatar billede jsmith Nybegynder
07. juli 2002 - 15:46 Der er 12 kommentarer

Søgefunktion

Mit spørgsmål går ud på hvordan jeg laver en søgefunktion i PHP som skal kunne søge i artikler o.a. i en MySQL database... Problemer ligger ikke i hvordan jeg søger men hvordan jeg laver et pænt output til brugeren med titel, link, et procentmeter og lidt tekst fra indholdet... Er der nogen af jer der enten kan hjælpe mig lidt eller sige hvor jeg kan finde rigtig god hjælp til det?
Avatar billede muddi Praktikant
07. juli 2002 - 16:01 #1
Har du lavet databasen? Og i så fald, hvordan ser den ud? Ellers giv os lige en mere detaljeret beskrivelse af hvilke oplysninger der skal søges på i denne database :o)

/Muddi
Avatar billede jsmith Nybegynder
07. juli 2002 - 16:05 #2
Jeg har ikke lavet databasen endnu, men som sagt er det de overstående ting der skal med i outputtet, dvs at den kun skal søge i selve artiklen men ikke i titel eller link, den skal således selv skrive titel, procentmeter, lidt tekst fra indhold og link ud hvis den finder noget i en artikel
Avatar billede tipsen Nybegynder
07. juli 2002 - 16:05 #3
Enig med muddi - en søgefunktion (som forøvrigt er et vidt begreb) kræver at du viser din databasestruktur da det afhænger meget af denne!
Avatar billede jsmith Nybegynder
07. juli 2002 - 16:07 #4
Jeg kan desværre ikke give jer en database struktur, i må klare jeg med de overstående oplysninger!
Avatar billede muddi Praktikant
07. juli 2002 - 16:10 #5
hmm... procentmeter, er det sådan en fætter der viser hvilken relevans søgeresultatet har?
Avatar billede jsmith Nybegynder
07. juli 2002 - 16:11 #6
Ja det er det, jeg havde ikke lige et ord for det, men det er rigtigt :)
Avatar billede muddi Praktikant
07. juli 2002 - 16:14 #7
ok, skal relevansen beregnes på antallet af forekomster af søgeordet? Det er vidst nok sådan man plejer at gøre det... kan bare ikke lige komme i tanker om en måde at lave det, så det øverste link ikke opnår en relevans på 100% ...

Det her lyder faktisk som en ret spændende opgave :o)
Avatar billede tipsen Nybegynder
07. juli 2002 - 16:14 #8
Relevant er jo et subjektivt begreb, som du bliver nødt til at definere inden du kan måle det i % - så du bliver nødt til at tænke lidt over, hvad kriterierne er for at en artikel er relevant!
Avatar billede jsmith Nybegynder
07. juli 2002 - 16:16 #9
Jeg vil mene at det er hvor mange gange et ord opstår i en artikel, så den øverste vil jo nok have 100% hvis det er den artikel med det søgte ord i flest gange. Men det kan dog godt gå hen at blive et problem, for det er måske ikke det brugeren vil have - altså at outputtet bare bliver en artikel med mange forekomster af det søgte ord!!!
Avatar billede diddi Nybegynder
07. juli 2002 - 18:56 #10
hvad så hvis man søger efter "og" ? :D
Avatar billede muddi Praktikant
08. juli 2002 - 01:41 #11
diddi >> ja så vil den side hvor "og" forekommer flest gange opnå 100%!
Avatar billede Slettet bruger
15. september 2005 - 18:21 #12
Så kan man jo lave en str_replace inden det, hvor man fjerner alle normale ord, så vi til sidst står tilbage med indholdsordene.