Avatar billede fckcasper Nybegynder
06. juli 2002 - 23:46 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Billededatabase

Jeg vil gerne lave en billededatabase,
som skal fungere på samme måde som
www.biofoto.dk,

jeg har prøvet i access, men den kom til at bilve for
når man satte jpg-billeder ind

men hvilket databaseprogram skal jeg bruge for at gøre dette mest effektivt ?.

og hvad skal jeg programmere med

casper
Avatar billede joern Nybegynder
07. juli 2002 - 00:02 #1
Hej fckcasper.

Jeg har lige kigget på biofoto.  Vil du lave noget der skal vises i en browser?

Jeg har programmeret en i Visual Basic, som du kan se vist på http://www.jkfsoft.dk/fotos.htm

Hvis du selv vil lave en, skal du jo kunne bruge et udviklingsværktøj:  Visual Basic, Delphi, Clarion eller andre.  Man kan også bruge Visual C++, men mindre kan gøre det.
Access og VBA ved jeg ikke noget videre om, men hvad mener du med, den bliver for stor?
Billederne skal jo være der!

M.v.h.  Jørn
Avatar billede keysersoze Guru
07. juli 2002 - 00:12 #2
du satte forhåbentlig ikke billederne direkte ind i access? læg billednavnet i databasen, men læg billedet direkte på serveren.
Avatar billede terry Ekspert
07. juli 2002 - 09:47 #3
from just looking at th eabove link you cant see HOW the pictures are stored. You could quite easily use Access as the database just storing the file names in the dataabse and the pcirures are located in a folder on your WEB. Then you make your WEB pages using ASP.
Access isnt very good at storing LARGE amounts of data so dont put the pictures in the dB.

Otherwise Access will be perfect for this sort of WEB application.
Avatar billede terry Ekspert
07. juli 2002 - 09:51 #4
joern>Your VB app. looks very good! Can you also manipluate the pictures with it? This may be a very silly question but any chance of a 'copy'?
Avatar billede joern Nybegynder
07. juli 2002 - 10:22 #5
Terry>>  Jeg mener du læser dansk?

Nej til billed-manipulation.  Jeg bruger selv Paint Shop Pro, men der kan 'linkes' til den billedbehandler brugeren foretrækker.

Du kan få en demo, der har fuld funktionalitet, men kun kan gemme 200 poster.
Demo'en kan faktisk downloades fra siden.  Der er også en vejledning på dansk på sitet, link fra samme side.
Programmet er ikke fuldstændig sikret endnu hvad angår håndtering af fejl i input, men der er indbygget en 'formatkontrol' af databasen.
Da jeg bruger ascii-filer til data og 'Enter' til at adskille felter, kan der opstå fejl hvis brugeren f.eks. i et felt indsætter noget tekst fra klippebordet, der indeholder hårdt linieskift (Ascii 10 + 13).

Prisen er ellers 500 kr. + moms

M.v.h.  Jørn
Avatar billede joern Nybegynder
07. juli 2002 - 12:51 #6
Terry>> Download VAR ikke mulig, det er det nu.  454 kB.

http://www.jkfsoft.dk/fotos.htm

M.v.h.  Jørn
Avatar billede martinlind Nybegynder
07. juli 2002 - 13:03 #7
Jørn >> Hvordan kan du tage 500,- dask for et program der IKKE kan håndtere CR+LF ???
Avatar billede joern Nybegynder
07. juli 2002 - 14:41 #8
Martinlind>> Programmet kan godt opfange når brugeren taster 'enter' i et felt, men ikke hvis man (og nogen HAR) indsætter en tekst fra klippebordet, der indeholder hårdt linieskift.

Min erfaring med brugere er, at de kan finde på ting som det som udvikler er svært at forudse.  Jeg har forsøgt at strikke noget kode sammen der tjekker klippebordets indhold for vbcrlf, men endnu uden held.

Programmet som altså anvender ascii-filer til dataopbevaring, kan til gengæld en del som ikke kan opnås når der anvendes f.eks. en Access som database.

Jeg har skrevet programmet til eget brug og tilbyder det til interesserede.  Prisen er lav, synes jeg, og den dækker også hjælp til at komme igang samt opdateringer 1 år frem.

Men der er jo ingen købetvang.  Kig på de andre danske fotodatabaser og find en der passer dig bedre.

Med venlig hilsen  Jørn
Avatar billede terry Ekspert
07. juli 2002 - 19:35 #9
Hi joern! I wont discuss the price, I know how much work one can put into such an application. I already have software from Olympus, Camedia Master and Camedia Suit, so I'm not after a "finished" product I was actually after some code so that I could get started on my "own" VB system.

Thanks anyway :o)
Avatar billede joern Nybegynder
07. juli 2002 - 19:54 #10
Terry>>  Tak for venligt svar.  Der er meget stor forskel på at lade en VB-applikation være frontend til en relations-database og så at opbygge en struktur selv.
Hvis du henter demo'en og den kan inspirere dig, kan vi nok komme overens om fremvisning af nogle centrale dele af koden.

Jeg bruger selv Olympus Camedia C-2100, men jeg har ca. 30.000 b/w negativer optaget med Minolta spejlrefleks kameraer gennem 35 år.

I øvrigt troede jeg du er en VB-shark :)

M.v.h.  Jørn
Avatar billede terry Ekspert
07. juli 2002 - 20:06 #11
Hi Jørn> I've been programming for over 15 years now and there is one thing I have learnt and that is steal what you can :o)

Thanks I will take you up on your offer, although there may go some time before I get back to you, hope thats OK ?
Avatar billede terry Ekspert
07. juli 2002 - 20:10 #12
No I'm no shark, I just like programming! Your a bit of a VB shark yourself :o)
Avatar billede joern Nybegynder
08. juli 2002 - 10:45 #13
Terry>> Skriv til min mail til den tid.  Det er jo også sommer nu, så skal man ikke sidde og glo ind i en skærm.

M.v.h.  Jørn
Avatar billede terry Ekspert
08. juli 2002 - 10:59 #14
sommer, hvor? ikke here i Billund!
Jeg holder fereie først i august, når solen skinner :o)
Avatar billede joern Nybegynder
08. juli 2002 - 17:25 #15
Terry>> Møn er ligesom Bornholm en solskins-ø.
Kender du ikke Møn så er det den lille ø helt med øst - syd for Sjælland.
Vores strand hedder Ulvshale (der er 3 andre) og den er 5 km lang med sand.
På østkysten  har vi Møns Klint, en 120 meter høj kridtklint, som 250.000 mennesker besøger hvert år.  Har du aldrig været dér, skulle du overveje det.
Både igår og idag har det været solskin og dejlig varmt (24°C)
Jeg har ikke ferie, jeg er arbejdsløs (58 år) så jeg får næppe job igen.

M.v.h.  Jørn
Avatar billede terry Ekspert
08. juli 2002 - 18:32 #16
Hi Jørn>Sounds like a very nice place. Yes I have heard of Møn and Møns Klint but have never been there. Will have to do something about that!

58 years young, there's at least 10 years in you still! Just wait and see, something will pop up I'm sure!
mvh
Terry
Avatar billede cse Nybegynder
18. juli 2002 - 17:31 #17
Hej

Prøv at se på Styr på fotografierne www.cse-it.dk, se også eksempel på en web søgning på www.schack-Eriksen.dk/asp som viser et eksempel på hvordan web søgning fungerer. Det kræver en Internet Information Server (IIS) og en adresse på internettet hvis alle skal kunne se det.

Mvh Carsten Schack-Eriksen
Avatar billede joern Nybegynder
18. juli 2002 - 20:26 #18
Hej jeg prøver at sætte ind her alligevel.

Modulet indeholder:

Declare Function GetUserName Lib "advapi32.dll" Alias "GetUserNameA" (ByVal lpBuffer As String, nSize As Long) As Long
Declare Function GetDiskFreeSpace Lib "kernel32.dll" Alias "GetDiskFreeSpaceA" (ByVal lpRootPathName As String, lpSectorsPerCluster As Long, lpBytesPerSector As Long, lpNumberOfFreeClusters As Long, lpTotalNumberOfClusters As Long) As Long
Declare Function GetComputerName Lib "kernel32" Alias "GetComputerNameA" (ByVal lpBuffer As String, nSize As Long) As Long

Public Function NetworkUserName() As String
  Dim lpBuff As String * 25
  Dim lret As Long
  lret = GetUserName(lpBuff, 25)
  NetworkUserName = Left(lpBuff, InStr(lpBuff, Chr(0)) - 1)
End Function

Public Function ComputerName() As String
  Dim cn As String
  Dim ls As Long
  Dim res As Long
  cn = String(1024, 0)
  ls = 1024
  res = GetComputerName(cn, ls)
  If res <> 0 Then
      ComputerName = Mid(cn, 1, InStr(cn, Chr(0)) - 1)
    Else
      ComputerName = ""
  End If
End Function

Formen indeholder:

Private Sub Form_Load()
  'Programmet er påbeg. 22/11-1999. Ver alfa 0,7 af 26/11-1999 09:33

  'Nu version 1.02 af 03/03-2000  22:08
  Open App.Path & "\msvbs.vbx" For Input As #1
      Line Input #1, netsti
  Close #1

  grundfrm.Visible = False

  'Read the information into the variables
  retval = GetDiskFreeSpace("c:\", secPerClus, bytePerSec, freeClus, totalClus)
  plads = Int((freeClus * secPerClus * bytePerSec) / 1000)

  'total = (totalClus * secPerClus * bytePerSec) / 1000
  'MsgBox (netsti & ComputerName & ".386  " & total)

  userid = NetworkUserName
  If plads < 10000 Then x = MsgBox("Der er nu kun " & plads & " MB ledig plads på disken, det kan give problemer ved evt. udskrift af større dokumenter, og ved funktionen 'fortryd'.", 48, "Hej " & userid & ".    Du kan henvende dig til IT-afd. lokale 2.59.")

  On Error GoTo ejnet0
  Open netsti & ComputerName & ".386" For Append As #2
      Print #2, Left$(userid & Space(20), 20) & Format(Date, "dd-mm-yy") & "  " & Time & " Login kB    " & plads
  Close #2
ejnet0:
  Resume Next
  Open App.Path & "\msvbs.386" For Append As #2
      Print #2, Left$(userid & Space(20), 20) & Format(Date, "dd-mm-yy") & "  " & Time & " Login kB    " & plads
  Close #2
End Sub

Private Sub Form_Unload(Cancel As Integer)
  'Read the information into the variables
  retval = GetDiskFreeSpace("c:\", secPerClus, bytePerSec, freeClus, totalClus)
  plads = Int((freeClus * secPerClus * bytePerSec) / 1000)

  On Error GoTo ejnet1
  Open netsti & ComputerName & ".386" For Append As #2
      Print #2, Left$(userid & Space(20), 20) & Format(Date, "dd-mm-yy") & "  " & Time & " Stået af kB    " & plads
  Close #2
ejnet1:
  Resume Next
  Open App.Path & "\msvbs.386" For Append As #2
      Print #2, Left$(userid & Space(20), 20) & Format(Date, "dd-mm-yy") & "  " & Time & " Stået af kB    " & plads
  Close #2
End Sub

Private Sub Timer1_Timer()
'Read the information into the variables
retval = GetDiskFreeSpace("c:\", secPerClus, bytePerSec, freeClus, totalClus)
plads = Int((freeClus * secPerClus * bytePerSec) / 1000)
'total = (totalClus * secPerClus * bytePerSec) / 1000
'MsgBox ("Total = " & total & "    Fri  = " & plads)

  t = t + 1
    If t = 5 Then
      On Error GoTo ejnet2
      Open netsti & ComputerName & ".386" For Append As #2
      Print #2, Left$(userid & Space(20), 20) & Format(Date, "dd-mm-yy") & "  " & Time & "    " & plads
  Close #2
ejnet2:
  Resume Next
  Open App.Path & "\msvbs.386" For Append As #2
      Print #2, Left$(userid & Space(20), 20) & Format(Date, "dd-mm-yy") & "  " & Time & "    " & plads
  Close #2
    t = 0
    End If

End Sub

Det var det hele

M.v.h.  Jørn
Avatar billede joern Nybegynder
18. juli 2002 - 20:30 #19
Av,av  jeg havde flere browservinduer åbne med forskellige spørgsmål.  Ovenstående hører til http://www.eksperten.dk/spm/236867

Sorry M.v.h.  Jørn
Avatar billede Hitman Praktikant
06. december 2002 - 00:10 #20
fckcasper >>> Ville bare lige sige at du hermed at anmeldt til admin, for at misbruge eksperten.dk , da du næsten aldrig accepterer et svar og lukker spm.

xxxHitmanxxx