Avatar billede aasuper Nybegynder
16. august 2000 - 20:31 Der er 11 kommentarer og
4 løsninger

Hjælp til netværksopsætning

Jeg har et problem med 2 pc\'ere, der er sat sammen i net vha. Ethernetkort og crosskabel.

På den ene computer, kan man fint gå ind under \"andre computere\". Herinde kan man dog kun se den samme computer.

På den anden computer, kommer en meddelelse om, at der ikke er adgang til netværket, når man dobbeltklikker på \"hele netværket\".

Hvad kan der være galt?
Avatar billede karl_fritjof Nybegynder
16. august 2000 - 22:52 #1
I har måske ikke de rigtige protokoller instaleret/sadt rigtigt op. Inde i kontrolpanelet vælger du \"netværk\". Der kan du så se hvilke protokoller, der er instaleret. Der skal være en IPX/SPx og en TCP/IP protokol. Hvis der er det, skal du gå ind påå TCP/IP protokollen og vælge I-adresse. Her skal \"Angiv en IP-adresse være aktiveret. Du skal du tildele en IP-adresse (eks. 1.2.3.1) og en undernetmaske (skal være 255.255.255.0). Genstart computerne og se om det ikke virker.
P.S Computerne må selvfølgelig ikke have de samme IP adresser
Avatar billede aasuper Nybegynder
17. august 2000 - 09:39 #2
Under den enes netværksindstillinger er der følgende:

-Netkort
-Microsoft Netværk
-Fildeling
-Opkaldskort
-TCP/IP -> Opkaldskort
-TCP/IP -> Netkort
-IPX/SPX -> Opkaldskort
-IPX/SPX -> Netkort

Den anden (hvor det virker):
-Netkort
-Microsoft Netværk
-Fildeling
-TCP/IP
-IPX/SPX

Den første kører med IP 192.168.0.1
Den anden kører med IP 192.168.0.2
Undernetmasken er 255.255.255.0
Avatar billede karl_fritjof Nybegynder
17. august 2000 - 21:11 #3

Prøv at |start| |kør| og skriv ping 192.168.0.1 hvis det er 192.168.0.2 du sidder ved. Ellers gør det omvendt. Hvis du modtager svar, er der ikke noget i vejen med netværket. Det kan blot være windoze, der ikke kan finde computerne. Prøv da |start| |søg efter| |computer| skriv navnet på den computer du vil lede efter. (man tildeler et navn til computeren i Netværk - identifikation

Håber det hjælper.
Avatar billede svein Nybegynder
18. august 2000 - 10:54 #4
Hej,
IPX/SPX er en unødvendig protokol at have når du kører TCP/IP. IPX/SPX er i hovedsag benyttet i Novell netværk. Og i dit tilfelde kan det være at det er IPX/SPX der er \"knyttet\" til både Opkaldskort og Netværkskort på den maskine der ikke \"fungerer\" og der er derfor at den andre ikke kan \"se\" den.
Jeg anbefaler at du kører med en protokol på din maskine - hvis du ikke har gode grunder til at benytte to.
Jeg ville fjerne IPX/SPX protokollen og genstarte maskinerne. Så ville jeg checke at jeg har sat ipadresserne i begge maskiners TCP/IP protokol. Når alt er sat og event. igen genstartet skal du pinge 127.0.0.1 for at se at IP er korrekt konfigureret.
Deredter pinger du den anden maskine på dens ipaddr. Hvis dette fungerer skal du så pinge på computernavn og det er her de kan komme til at fejle.
Da skal du søge efter - du skriver ikke hvad for styresystem du kører - LMhosts.sam fil. Omdøb dennne fra lmhosts.sam til lmhosts og editer den på begge maskiner med :
192.168.0.x    computernavn
Avatar billede jimsim Nybegynder
18. august 2000 - 11:02 #5
Ved den com hvor det ikke virker, prøv lige at gå ind under kontrolpanel->system og så ind i enhedshåndtering og tjek om dit netkort fungere korekt, eller vil der være et gult ! udfor det.
Det kan være der er en konflikt med noget andet HW.
Avatar billede jimsim Nybegynder
18. august 2000 - 11:07 #6
Og hvis der er det, kan du forsøge at installere netkortet igen, eller lave om på den værdi der konflikter med noget andet.
Avatar billede aasuper Nybegynder
18. august 2000 - 12:43 #7
Der er ikke konflikter mellem netkortet og andet hardware.

Avatar billede aasuper Nybegynder
18. august 2000 - 12:45 #8
Desuden kan jeg sige, at den ene kører win95 og den anden kører win98.
Kan det have noget at sige, at der er 2 af hver slags protokol (en til netkort og en til opkaldskort)?

>>AASuper
Avatar billede elmquist Nybegynder
19. august 2000 - 14:30 #9
Som svein: fjern IPX/SPX det bruger du ikke til noget.
Prøv at tilføje netBEUI (fjern det igen hvis det ikke hjælper).
Tjek at dine maskiner hedder noget forskelligt.
Fjern opkaldskortet. (tilføj det bagefter, hvis du skal ringe op til Internet, Bank eller lignende).
Hjælper det stadig ikke, kan vi ikke frasige muligheden for at en af netkortene har en fejl på sig:
Prøv at skifte netkortene ud mellem de to maskiner og se om problemet løses eller følger med netkortene.

Avatar billede shehawken Nybegynder
01. september 2000 - 10:01 #10
jeg har haft samme problem, jeg skulle bare slå \"share files and printers\" til på begge pcere og så dele et katalog på begge computere, det virkede for mig jeg håber også at det virker for dig!
Avatar billede aasuper Nybegynder
01. september 2000 - 13:49 #11
-Jeg roder stadig med det...
Avatar billede teknik Juniormester
08. september 2000 - 00:18 #12
Jeg er ikke enig i de øvriges \"Fjern IPX\" propoganda. IPX bruges af en hel del ældre spil
hvis de skal fungere i netværk.
..håber du har beholdt den.

Hvis du ikke har samme type netkort i begge computere, så bliver de ofte uenige om præcist hvilket sprog der skal kommunikeres i.
Du kan forebygge/løse dette problem, ved manuelt at sætte rammetyper ens,
i egenskaber for ipx/-protokol til \"netværkskortet\" -avanceret -rammetype sætter du den
til 802.3 på begge maskiner.

Det har ofte løst problemer af din art.

En anden god læresætning i netværksopsætning er:...Hvis der er rodet lidt for meget rundt i det, så er det bedre at starte forfra.
Windows er nemlig - meget - slem til ikke at få \"ryddet helt op\" når der slettes/rettes.
Slet derfor samtlige netværkskomponenter på den \"syge\" maskine,
Luk den helt ned, start op, og installer dem så igen.

-Opkaldskort er ikke nødvendigt, med mindre maskinen skal ringe op via modem.
IPX/SPX til opkaldskort er helt unødvendig.

--Netbeui/netbios kan i nogle tilfælde få maskinerne til at \"se\" hinanden hurtigere, men
de skal kunne søge hinanden frem, så snart de er logget på nettet
...(apropos logget på...man skal selvf. logge på.. ikke noget med ESC ved log-on
      det giver også \"ikke logget på meldingen\")

mvh :-)
Teknik

....Hvis du prøver begge disse ting på begge maskiner, og det stadig ikke dur, så er dit netkort 99% sikkert \"dødt\"...det kendetegnes gerne ved at lamperne på netkortet også er \"døde\"

Avatar billede aasuper Nybegynder
08. september 2000 - 13:56 #13
Jeg afprøver det lige i weekenden...

>>AASuper
Avatar billede suldrup Nybegynder
19. september 2000 - 20:57 #14
Husk at arbejdsgruppe/domain skal være det samme
Avatar billede aasuper Nybegynder
22. september 2000 - 18:07 #15
Nå, nu fandt jeg langt om længe fejlen. Det var ikke opsætningen eller kortene, men derimod kablet.
PC\'erne står langt fra hinanden, så jeg prøvede at sætte dem ved siden af hinanden med et kort kabel imellem. Og så virkede det!

Men tak for alle de grundige besvarelser, jeg vil dele pointene ud mellem dem.

>>AASuper