Avatar billede thejoint Nybegynder
04. juli 2002 - 14:50 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

mod_rewrite

Er der nogen der kender til mod_rewrite modulet på apache?

Jeg skal have lavet min links om så der ikke indgår ? i adresserne.
Avatar billede sukos Juniormester
04. juli 2002 - 17:32 #1
kender det desværre ikke, men en søgning forums.devshed.com
gav bl.a dette:

http://forums.devshed.com/showthread.php?s=77d1518089f2493c094a937ca189a3f5&threadid=37301&highlight=modrewrite

Håber linket virker. der er også links til andre sider.
Avatar billede sukos Juniormester
04. juli 2002 - 17:34 #2
En endnu bedre søgning, garanteret, er:

http://forums.devshed.com/search.php?s=77d1518089f2493c094a937ca189a3f5&action=showresults&searchid=142482&sortby=lastpost&sortorder=descending

Her har jeg søgt på "mod_rewrite" og username "freebsd"
Han er simpelthen bare for sej!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Avatar billede dank Nybegynder
05. juli 2002 - 00:55 #3
Kan man overhovedet det? Jeg mener hvordan vil du så overføre variablerne?

Hvis url'en omskrevet fra foo.com?var=1&var2=1 til ????? <-- hvad?
Avatar billede jfl Nybegynder
05. juli 2002 - 18:29 #4
Du kan f.eks. gøre således:

RewriteEngine on
RewriteRule ^/side/(.*)              /side.php?id=$1

Så vil Apache sende alle sider der f.eks. hedder /side/5 til /side.php?id=5

Hvis du skal have QUERY_STRING med så tilføj &%{QUERY_STRING}
Avatar billede dank Nybegynder
09. juli 2002 - 00:55 #5
tror han er ligeglad - en del af disse ? hvor der ikke bliver svaret mere eller lukket :(
Avatar billede thejoint Nybegynder
09. juli 2002 - 11:27 #6
Nej nej jeg er overhovede ikke ligeglad..
Avatar billede thejoint Nybegynder
09. juli 2002 - 11:27 #7
Havde bare regnet med lige flere svar ;(
Avatar billede thejoint Nybegynder
09. juli 2002 - 11:29 #8
Du viser eksemplet med at man kan lave /side/5 om til /side.php?id=5
hvordan gør man det omvendt..? det er på samme måde eller hvordan ?
Avatar billede thejoint Nybegynder
09. juli 2002 - 11:30 #9
I må undskylde jeg ikke har svaret i et stykke tid, men har været på ferie. Skulle nok have lagt en besked, men havde glemt det. Sorry guys!
Avatar billede dank Nybegynder
09. juli 2002 - 12:14 #10
ok. På følgende link er der faktisk en DK step-by-step guide der viser lige præcis dette eksempel. De skriver:

"Lad of sige at vi har adresser som http://host/?id=5. Det vil vi have lavet om til http://host/5/...."

Kig her: http://mbn.dk/Apache/mod_rewrite/
Avatar billede thejoint Nybegynder
09. juli 2002 - 12:46 #11
Ok håber jeg kan bruge tutorialen.. vil se nærmere på den. Mange tak!
Avatar billede dank Nybegynder
09. juli 2002 - 13:30 #12
tjaaee.. eller du kan bare skrive:

RewriteEngine on
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-F
RewriteRule ^([0-9]+)/$ /?id=$1

Så skulle det virke
Avatar billede thejoint Nybegynder
09. juli 2002 - 13:55 #13
Er det korrekt der står fra start kun 1 linie i min htaccess fil ?
Avatar billede dank Nybegynder
09. juli 2002 - 14:17 #14
ja det lyder ikke usandsynligt, men jeg ville nu sætte dette ind i httpd.conf filen - har ikke (mange) erfaringer med .htaccess
Avatar billede thejoint Nybegynder
12. juli 2002 - 15:03 #15
efter guiden på http://mbn.dk/Apache/mod_rewrite/ skal man sætte koden ind htaccees filen. Er det lige meget hvor man indsætter koden sålænge det enten er htaccess eller conf ?
Avatar billede dank Nybegynder
12. juli 2002 - 15:33 #16
Nej det er ikke ligegyldigt.. koden skal stå i httpd.conf filen indenfor din virtualhost (det domæne der skal have omskrivning, f.eks:

<VirtualHost *>
Servername ditdomain.dk
DocRoot /var/osv
RewriteEngine on
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-F
RewriteRule ^([0-9]+)/$ /?id=$1

</VirtualHost>
Avatar billede thejoint Nybegynder
12. juli 2002 - 15:49 #17
Ok det er i conf filen man slår mod_rewrite on, men er det ikke under htaccess at man skriver hvilke ændringere man vil lave eller gøres det hele i conf filen?

f.eks hvis man vil ændre adressen ?id=dato20 til dato20 ?
Avatar billede dank Nybegynder
12. juli 2002 - 15:53 #18
??? Jeg forstår ikke.. ???

"f.eks hvis man vil ændre adressen ?id=dato20 til dato20 ?" ...

Jamen alt det gøres jo ved de enkelet mod_rewrite linier? Jeg forstår ikke helt hvad du mener.. men nej du benhøver ikke .htaccess til noget.. jeg formoder at det er din egen server ikke sandt? Så du kan lave alt i cfg filen.
Avatar billede thejoint Nybegynder
12. juli 2002 - 15:57 #19
Jo det er korrekt det er min egen server. Emnet er bare lidt nyt for mig og forstår ikke helt at på mbn.dk at han tager udgangspunkt i htaccess og du bruger conf filen.  Nu snakker vi begge php ikke og ikke asp :)

Du kan ikke komme med et eksempel hvordan man ungår ? i adresserne?
Avatar billede dank Nybegynder
12. juli 2002 - 17:02 #20
??? Jamen det jeg kunne skrive er fuldstændigt det samme som står i den tutorial som jeg har henvist til - og i den står der tilmed beskrevet præcis hvad du har behov for ???

Om det er htaccess eller cfg fil er underordnet.. bare sæt din mod_rewrite imellem Virtual Host direkteiverne i cfg filen så virker det - hvis det ikke virker har det intet at gøre med om det ligger i den ene eller anden fil..

Hvis det forvirrer dig, kan du bare benytte .htaccess filen - det er ligeså godt.

Spørgsmålet lød på:

"Jeg skal have lavet min links om så der ikke indgår ? i adresserne. "

og svaret er:

RewriteEngine on
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-F
RewriteRule ^([0-9]+)/$ /?id=$1

og ekstra viden - så læs den tutorial der henvises til. jeg har desværre ikke mulighed for at skrive en længere step-by-step guide slet ikke når jeg ikke kan gøre det bedre end mbn.dk

Andre tutorials: http://www.google.com/search?hl=da&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=%2Bmod_rewrite+%2Btutorial&lr=

Der er 1480 på google :-) Så må du kigge lidt i dem :)

Mvh
Avatar billede thejoint Nybegynder
12. juli 2002 - 17:08 #21
He he troede bare ikke det kunne gøres på så få linier :) Men du har fortjent pointene.
Avatar billede dank Nybegynder
12. juli 2002 - 17:40 #22
Jamen det kræver skal ikke mere. 3 linier that's all :-) Takker for point hvis du accepterer :-)
Avatar billede thejoint Nybegynder
21. juli 2002 - 22:05 #23
Hi.. hvordan aktivere man mod_rewrite på linux? hvis du ved det altså :)
Avatar billede dank Nybegynder
21. juli 2002 - 22:56 #24
"RewriteEngine on" linien aktiverer RE :)

Så i princippet skal du intet gøre
Avatar billede thejoint Nybegynder
21. juli 2002 - 23:19 #25
jamen er der ikke forskel på linux og windows? har du prøvet at aktivere det på en linux server?
Avatar billede dank Nybegynder
22. juli 2002 - 05:25 #26
yep. Jeg har intet forstand på Windows servere. Min egen Linux server med 150.000+ hits/døgnet kører med mod_rewrite - det virker fint.
Avatar billede thejoint Nybegynder
22. juli 2002 - 11:19 #27
Fik bare at vide af en ven, at man ikke aktivere funktionen på samme måde..
But I guess his wrong :)
Avatar billede airforce1 Nybegynder
22. juli 2002 - 11:22 #28
ja det er han :)
Avatar billede airforce1 Nybegynder
22. juli 2002 - 11:22 #29
Den tuturial som er på mbn.dk er iøvrigt nok også baseret på Linux
Avatar billede thejoint Nybegynder
22. juli 2002 - 11:27 #30
Ok.. mange tak for hjælpen :) Tror jeg skal snakke lidt med Hr Bahl.
Avatar billede need4speed Nybegynder
03. september 2002 - 16:16 #31
Men med modrewrite er det rigtigt at man ikke kan have flere variabler?