Avatar billede vdsl Nybegynder
03. juli 2002 - 23:53 Der er 22 kommentarer og
4 løsninger

Billig PC med alt onboard ?

Skal bruge en PC til en som kun skal bruge den til Word + Internet, og prisen skal være billig. Hvordan er et MB med alt onboard, især hvis grafikortet er delt med systemrammen, kan det bruges til noget ?

Evt. en anbefaling på en sådan pc / eller dele dertil (link) ?
Avatar billede Slettet bruger
03. juli 2002 - 23:57 #1
Et sådan bundkort er fint til alm kontorprogrammer, og de fås relativ billigt. 2 sek.
Avatar billede Slettet bruger
03. juli 2002 - 23:59 #2
Dette her kan du f.eks. kaste en af de nye 1700 MHz Celeron'er i, sammen med en klods DDR RAM: http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264607988
Avatar billede bundgaard Nybegynder
03. juli 2002 - 23:59 #3
Avatar billede bundgaard Nybegynder
04. juli 2002 - 00:02 #5
jeg har så valgt tre af de billige modeller.

man kan også, som el_barto, viste, købe de lidt dyere modeller.

men hvis det kun er til word/internet, kan man ligeså godt spare de 5-600 kr :)
Avatar billede frock Nybegynder
04. juli 2002 - 00:03 #6
F@mily Net PC -> www.computercity.dk
Avatar billede Slettet bruger
04. juli 2002 - 00:04 #7
Det er da rigtigt hvad bundgaard siger. Men du kan jo også købe en brugt Pentium 500 computer, de ryger tit for omkring 2000 kr med det hele (uden skærm)

Min erfaring er bare at gårsdagens produkter ikke er besparelsen værd.
Avatar billede vdsl Nybegynder
04. juli 2002 - 00:05 #8
Jeg er positivt overrasket, var ikke klar over at man kunne få så meget for lidt. Det eneste jeg ikke er så vild med, er at AMD bliver så varm/skal bruge en voldsom køler, og derved kommer der støj med mindre at man bruge en større beløb på en super køler, her vinder Intel.
Avatar billede Slettet bruger
04. juli 2002 - 00:06 #9
Hvad havde ComputerCity tænkt sig man skulle have af styresystem?

MS PocketPC?

Den perfekte PC! Vi har købt et restlager af gammel skrammel, og sælger det nu for det dobbelte af hvad vi har givet for det. Slå til nu!
Avatar billede bundgaard Nybegynder
04. juli 2002 - 00:06 #10
el_barto > nu er dem jeg linker til ikke gårsdagens produkter ;)
Avatar billede vdsl Nybegynder
04. juli 2002 - 00:08 #11
En ting der undre mig, er at ECS boardet ikke understøtter DDR ram, det gør andre af de billige ECS board ellers...
Avatar billede Slettet bruger
04. juli 2002 - 00:09 #12
Socket 478, MX4GR
(AOPEN, Bundkort )
(Leveringsdato: 08-07-2002)    1.205,- 1.205,-  -
  Socket 478, In a Box, Celeron 1.7GHz
(INTEL, Processor )
(Leveringsdato: 22-07-2002)    848,- 848,-
  DDRram PC2700, 256MB
(NANYA, Ram )
(Leveringsdato: 22-07-2002)    568,- 568,-
  D740X 20.0GB, IDE133 (Fluid)
(MAXTOR, Harddiske )
(Leveringsdato: 10-07-2002)    596,- 596,-
Ingen indpakning
  Beløb i alt
(Seneste leveringsdato: 22-07-2002)  3.217,-

Så mangler der jo mus, tastatur, kabinet og en skærm.

Og drev (CD, diskette) hvis du vil have det i.

Men det kan da også gøres billigere. Fortæl hvilket beløb du vil ofre :)
Avatar billede food4u.dk Nybegynder
04. juli 2002 - 00:11 #13
http://www.viavpsd.com/product/epia_mini_itx_spec.jsp?motherboardId=21
http://www.shg.dk/htmlfiles/infobox.asp?varenr=710004&kat=

Mangler kun kabinet, ram, hd og cd (godt nok ingen disk)

Der sidder sågar en processor onboard, 800MHz
Avatar billede vdsl Nybegynder
04. juli 2002 - 00:17 #14
Umiddbart var der sat 4000.- kr. af til PC'en, om det er realistisk ved jeg ikke helt. ALDI har haft en 17" Medion til 1499.- den er god til prisen synes jeg.
Avatar billede vdsl Nybegynder
04. juli 2002 - 00:25 #15
food4u.dk > smart med viavpsd bundkortet, men er det ikke noget med at via's cpu'er ikke yder ret meget, altså at den ikke kan sammenlignes med en alm. 800Mhz cpu ?
Avatar billede food4u.dk Nybegynder
04. juli 2002 - 00:29 #16
Hmm, det ved jeg ingen ting om :)

Men jeg over vejer at købe to styk, en til en miniserver, og en til en office pc.
Du kan evt. følge med her:
http://www.eksperten.dk/spm/232150

Der sker godt nok ikke det store :(
Avatar billede vdsl Nybegynder
04. juli 2002 - 00:36 #17
food4u.dk > meget intressant, håber du får nogle svar !
Avatar billede frock Nybegynder
04. juli 2002 - 08:15 #18
el_barto ->  Jeg kører XP på den og spiller fint DivX i 640x480 med AC3 lyd. Den kan køres direkte på tv'et - så man behøver ikke en skærm til den. Den perfekte mini-pc til surf, dvd, mp3 osv...

Det var vist også ca. hvad den skulle bruges til!
Avatar billede vdsl Nybegynder
04. juli 2002 - 18:07 #19
frock > når du bruger TV'er som monitor, er billedet så ikke ret sløret i Windows ? Det er det ihverfald med andre grafikkort med tv-out.
Avatar billede Slettet bruger
04. juli 2002 - 19:52 #20
Jeg kører DivX i 1152x864 på mit 32" fjernsyn :P
Avatar billede vdsl Nybegynder
04. juli 2002 - 20:12 #21
el_barto > hvordan kan det lade sig gøre at køre 1152x864, er et TV ikke max. 720x?
Avatar billede stringbuffer Nybegynder
15. september 2002 - 16:20 #22
Bundkort med alt integreret er som regel fine nok til kontorbrug, men holder ikke til afspilning af musik og til at spille noget, der er mere krævende end ½life.

VIA's mikro-bunkort med processor er nok til en PC, der kun skal bruges til tekstbehandling og til at surfe lidt, men det er faktisk ikke så meget performance, man får for pengene... en Duron 900 MHz føles som om den kører dobbelt så hurtigt... men man skal sfølli købe lidt flere ting så ialt er der flere udgifter... men lad os se:

Et bundkort, man KUNNE overveje:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264628070 (har aldrig selv prøvet Asus, men mange af mine kammerater har gode oplevelser med det)
En processor: http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1244577973
Et netkort skal man jo også have, jeg vil ikke anbefale noget specielt dyrt, køb et med RealTek 8139 chip, f.eks. fra Zonet, sådanne koster en lille hund og de kan hvad de skal, kræver desuden ingen driverinstallation under windows2000/XP eller Linux.
En CPU-køler kan fås fra 60 kroner ller sådan noget, men køb dog en støjsvag en... især hvis den skal bruges flere timer ad gangen til kontorbrug, så er det vigtigt at den ikke larmer for meget. En mulighed er måske http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1724637917
Et kabinet med 250 W PSU er nok til en Duron efter min erfaring, jeg ville ikke give mere end 400 kr for det. Der er meget bredt udvalg. Måske det her: http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1404597918
Harddisk: en Seagate barracuda IV til små 700 kroner er nok et ok valg.
RAM: køb 256 MB hvis du skal køre XP. Med windows 2000 kan man faktisk nøjes med 128 MB. Giv ikke mere end 700 kr for 256 MB
Et CDROP-drev kan fås til under 300 kroner fra AOpen, se edbpriser.dk

Det er nok svært at lave en PC til under 3500 kroner, hvis man gør det så har man nok sparet et eller andet væk, som man siden vil fortryde. Jeg håber at du kan bruge nogle af mine forslag, held og lykke :)
Avatar billede food4u.dk Nybegynder
15. september 2002 - 17:08 #23
frock > F@mily Net PC - er den støjsvag?
Avatar billede stringbuffer Nybegynder
15. september 2002 - 17:35 #24
Den ligner noget, jeg kunne finde på at købe og bruge som router. Meget fed lille boks. nam nam
Avatar billede Slettet bruger
19. september 2002 - 16:56 #25
http://www.co2pc.dk sælger VIA ITX computere til ca. 3500 kr.
Avatar billede stringbuffer Nybegynder
19. september 2002 - 17:27 #26
Dyrt... til den pris kan man som sagt lave en pænt hurtig PC med Duron CPU, som er meget hurtigere end C-3'eren... og med mulighed for udvidelse med f.eks. et fornuftigt lydkort, det er MEGET svært at udvide en computer med EPIA