Avatar billede prop46 Nybegynder
03. juli 2002 - 18:49 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Netværk via switch

Har købt en switch og skal lave netværk mellem mac og pc + internet. Kan jeg få en kort men uddybende guidens i hvilke indstillinger jeg skal ændre på mac´en!?
Avatar billede egonspock Seniormester
03. juli 2002 - 19:01 #1
Hvilket system kører du på din Mac? OS8, 9 eller X? Det er vel bare at sætte IP-adresserne rigtigt op og lade den køre tcp/ip så meget som muligt!
Avatar billede prop46 Nybegynder
03. juli 2002 - 19:05 #2
--> egonspock
Jeg er totalt newbie hvad angår macog netværk.
Jeg bruger OS X. hvilke IP adrs. snakker vi om? Mac og PC? ... hvor?
Avatar billede prop46 Nybegynder
03. juli 2002 - 19:11 #3
... altså begge computere har kort internet uden problemer, men igen af dem kan finde internette når jeg sætter ledningerne i switchen.... og hvordan får jeg dem til at kunne finde hinnanden?
Avatar billede egonspock Seniormester
03. juli 2002 - 19:42 #4
Hvilken switch er det? Der er muligvis noget opsætning af den, som går galt. Når du sætter dine computere til en switch, er det den der skal kontakte netværket og dine computere skal så blot se switchen på en eller anden måde. Min Router kontakter jeg f. eks fra min iBook via Explorer på adressen http://192.168.1.1, og det kan jo være at det er samme princip på din switch?
Avatar billede fjelle Nybegynder
03. juli 2002 - 21:07 #5
Der er tit fast udgang fra switch til Net/ADSL
Avatar billede spe Nybegynder
03. juli 2002 - 21:53 #6
Der er en uplinkport på switchen oftes nr. 1 port og kan være du skal sætte en knap ved siden af uplinkporten til uplink. Hvis din mac ellers har kunnet komme på internettet skal du ikke ændre på indstillingerne når du sætter den til en switch for at komme på internettet.
Avatar billede spe Nybegynder
03. juli 2002 - 21:57 #7
For at de 2 maskiner skal kunne finde hinanden skal de tale samme protokol her kan du læse mere http://www.apple.com/dk/smallbusiness/mac_pc/
Avatar billede fjelle Nybegynder
03. juli 2002 - 21:58 #8
Lidt mere udførligt en mig, men mon ikke det er det der skal til
Avatar billede prop46 Nybegynder
04. juli 2002 - 22:21 #9
Ok... mindre problem med internettet. Kun en computer må være tilsluttet når mit surfboard tændes. Ellers kan det ikke finde ud af hvem det skal kommunikere med. Det virker ihvertfald nu.

Men.... jeg aner ikke hvordan jeg skaber forbindelse mellem de to computere. Andre kloge hoveder siger at "de" selv skulle kunne finde ud af det, blot man plugger dem i switchen, med de styresystemer de køre (OS X  og windows 98)... men hvad f.... gør jeg for at tilslutte mig det netværk som åbentbart er der?
Avatar billede spe Nybegynder
04. juli 2002 - 22:25 #10
For et stykke tid siden var der en artikel på www.mediamac.dk, der beskrev hvordan MacOSX havde en indbygget protokol, der kunne tale med PC-ens. Prøv eventuelt at søge på mediamac hjemmeside.
Avatar billede prop46 Nybegynder
04. juli 2002 - 23:07 #11
Hvad har appletalk egt. med sagen at gøre?
Avatar billede prop46 Nybegynder
05. juli 2002 - 11:50 #12
Ok.. lukker spørgsmålet og prøver igen... tak for support