Avatar billede peterhh Nybegynder
03. juli 2002 - 10:41 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

IP ???

Hvordan skifter man sin IP adresse, jeg har flere men kan ikke skifte dem... ?
Avatar billede kasseper Nybegynder
03. juli 2002 - 10:48 #1
Ikke forstået
Avatar billede peterhh Nybegynder
03. juli 2002 - 10:51 #2
Hvis man har to computere og vil have begger på nettet, så skal man jo have to forskellige IP'er ...
Avatar billede trs Nybegynder
03. juli 2002 - 10:56 #3
Avatar billede e.p. Nybegynder
03. juli 2002 - 11:00 #4
nu skriver du jo ikke hvilket operativsystem det er til....men her kommer så til win xp:
IpconfigViser alle aktuelle konfigurationsværdier for TCP/IP-netværk, og opdaterer indstillingerne DHCP (Dynamic Host Configuration Protocol) og DNS (Domain Name System). Uden parametre viser ipconfig IP-adressen, undernetmasken og standardgateway for alle kort.

Syntaks
ipconfig [/all] [/renew [Kort]] [/release [Kort]] [/flushdns] [/displaydns] [/registerdns] [/showclassid Kort] [/setclassid Kort [KlasseId]]

Parametre
/all
Viser den fulde TCP/IP-konfiguration for alle kort. Uden denne parameter viser ipconfig kun værdierne for kortenes IP-adresse, undernetmaske og standardgateway. Kort kan repræsentere fysiske grænseflader, f.eks. installerede netværkskort eller logiske grænseflader, f.eks. opkaldsforbindelser.
/renew [Kort]
Fornyer DHCP-konfiguration for alle kort (hvis der ikke er angivet et kort) eller for et bestemt kort, hvis parameteren Kort er medtaget. Parameteren kan kun bruges på computere med kort, der er konfigureret til at hente en IP-adresse automatisk. Hvis du vil angive et kortnavn, skal du skrive det kortnavn, som vises, når du bruger ipconfig uden parametre.
/release [Kort]
Sender en DHCPRELEASE-meddelelse til DHCP-serveren for at frigøre den aktuelle DHCP-konfiguration og kassere IP-adressekonfigurationen for enten alle kort (hvis der ikke er angivet et kort) eller for et bestemt kort, hvis parameteren Kort er medtaget. Denne parameter deaktiverer TCP/IP for kort, der er konfigureret til at få en IP-adresse automatisk. Hvis du vil angive et kortnavn, skal du skrive det kortnavn, som vises, når du bruger ipconfig uden parametre.
/flushdns
Tømmer og nulstiller indholdet af DNS Client Resolver Cache. Under fejlfinding af DNS kan du bruge denne fremgangsmåde til at kassere negative cacheposter i cachen samt alle andre poster, der er tilføjet dynamisk.
/displaydns
Viser indholdet af DNS Client Resolver Cache, herunder både poster, der er forudindlæst fra den lokale fil Hosts, og alle de senest opnåede ressourceposter for navneforespørgsler, der er fortolket af computeren. Tjenesten DNS Client bruger disse oplysninger til at fortolke ofte forespurgte navne hurtigt, inden der forespørges på de konfigurerede DNS-servere.
/registerdns
Starter manuel dynamisk registrering for DNS-navne og IP-adresser, som er konfigureret på en computer. Du kan bruge denne parameter til at fejlfinde en mislykket DNS-navneregistrering eller fortolke et dynamisk opdateringsproblem mellem en klient og DNS-serveren uden at genstarte klientcomputeren. DNS-indstillingerne i de avancerede egenskaber for TCP/IP-protokollen afgør, hvilke navne der er registreret i DNS.
/showclassid Kort
Viser DHCP-klasse-id'et for et bestemt kort. Du kan få vist DHCP-klasse-id'et for alle kort ved at bruge jokertegnet stjerne (*) i stedet for Kort. Parameteren kan kun bruges på computere med kort, der er konfigureret til at hente en IP-adresse automatisk.
/setclassid Kort [KlasseId]
Konfigurerer DHCP-klasse-id'et for et bestemt kort. Du kan indstille DHCP-klasse-id'et for alle kort ved at bruge jokertegnet stjerne (*) i stedet for Kort. Parameteren kan kun bruges på computere med kort, der er konfigureret til at hente en IP-adresse automatisk. Hvis der ikke er angivet et DHCP-klasse-id, fjernes det aktuelle klasse-id.
/?
Viser Hjælp ved kommandoprompten.
Bemærkninger
Kommandoen ipconfig er winipcfg-kommandoens tilsvarende kommando på kommandolinjen, som findes i Windows Millennium Edition, Windows 98 og Windows 95. Selvom Windows XP ikke indeholder en grafisk udgave af kommandoen winipcfg, kan du bruge Netværksforbindelser til at få vist og forny en IP-adresse. Du kan gøre dette ved at åbne Netværksforbindelser, højreklikke på en netværksforbindelse, klikke på Status og derefter klikke på fanen Understøttelse.
Denne kommando er mest nyttig på computere, der er konfigureret til at hente en IP-adresse automatisk. På denne måde kan brugere afgøre, hvilke TCP/IP-konfigurationsværdier der er konfigureret af DHCP, APIPA (Automatic Private IP Addressing) eller en anden konfiguration.
Hvis navnet på Kort indeholder mellemrum, skal du angive anførselstegn omkring kortnavnet (dvs. "Kortnavn").
I forbindelse med kortnavne understøtter ipconfig brugen af jokertegnet stjerne (*) ved angivelse af enten kort med navne, der begynder med en bestemt streng, eller kort med navne, der indeholder en bestemt streng. Local* svarer f.eks. til alle de kort, der starter med strengen Local, og *Con* svarer til alle de kort, der indeholder strengen Con.
Denne kommando er kun tilgængelig, hvis protokollen Internetprotokol (TCP/IP) er installeret som en komponent i egenskaberne for et netværkskort i Netværksforbindelser.
Eksempler
Hvis du vil have vist den grundlæggende TCP/IP-konfiguration for alle kort, skal du skrive:

ipconfig

Hvis du vil have vist den fulde TCP/IP-konfiguration for alle kort, skal du skrive:

ipconfig /all

Hvis du vil forny en DHCP-tilknyttet IP-adressekonfiguration alene for kortet LAN-forbindelse, skal du skrive:

ipconfig /renew "Local Area Connection"

Hvis du vil tømme DNS Resolver Cache, når du løser problemer med DNS-navnefortolkning, skal du skrive:

ipconfig /flushdns

Hvis du vil have vist DHCP-klasse-id'et for alle kort med navne, der starter med Lokal, skal du skrive:

ipconfig /showclassid Local*

Hvis du vil indstille DHCP-klasse-id'et for kortet LAN-forbindelse til TEST, skal du skrive:

ipconfig /setclassid "Local Area Connection" TEST
Avatar billede e.p. Nybegynder
03. juli 2002 - 11:35 #5
Hmm..det fyldte lidt mere end jeg havde regnet med, men håber du kan bruge det......
Takker for point