Avatar billede mikoalngelo Nybegynder
02. juli 2002 - 21:08 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Apropos cookies

Er der nogen experter her der kan give en kort forklaring på hvad cookies er, og også evt. give nogle kode-eksempler?
Avatar billede sukos Juniormester
02. juli 2002 - 21:13 #1
En cookie er en fil som bliver gemt på din computer, og som bruges af en webserver til at holde styr på forskellige ting om din brug af websiden hvorfra den bliver sat.
F.eks, når du logger ind her på eksperten, kan du vælge at dit brugernavn og password bliver gemt til næste gang du vil logge ind.
det er netop en cookie, som serveren kikker efter næste gang du vil logge.
Og findes den, ja så behøver du ikke indtaste dine oplysninger.

Kodeeksempel lavet med PHP kan du finde her:

http://www.sukos.dk/cookie/merecookie.php
Avatar billede hells Nybegynder
02. juli 2002 - 21:17 #2
Cookies er små tekstfiler, der kan gemmes på klientens harddisk, med informationer om f. eks. hvilket sprog brugeren sidst valgte.

Med asp laves de på denne måde:
Response.Cookies("kage") = "information"

Det gemmer en cookie på brugerens maskine, der hedder "kage" og indeholder informationen "information".

Mere læsning:
http://www.html.dk/tutorials/asp/lektion13.asp
Avatar billede mikoalngelo Nybegynder
02. juli 2002 - 21:19 #3
Takker, den gemmer jeg i min foretrukne-liste :)

Jeg venter lige lidt i tilfælde af at der (om muligt) kommer nogle bedre svar :)
Avatar billede mikoalngelo Nybegynder
02. juli 2002 - 21:20 #4
hells > jeg kan ikke bruge asp, men godt php... :( sorry
Avatar billede lp Nybegynder
02. juli 2002 - 21:31 #5
cookie i java script:

var expire = new Date();
expire.setMilliseconds(expire.getMilliseconds()+(60*60*24*190*1000)); //udløber om meeeeget lang tid..
var cookieExpire = expire.toGMTString();
var cookieDomain = location.host;
var cookieValue = "something";
var cookieName = "someName";
document.cookie = '+ cookieName +'='+ cookieValue +'; expires='+ cookieExpire +';';
Avatar billede mikoalngelo Nybegynder
02. juli 2002 - 21:37 #6
er du sikker på at der ikke mangler et ' i sidste linie? :)
Avatar billede mikoalngelo Nybegynder
17. januar 2003 - 13:28 #7
Takker alle sammen