Avatar billede vlamik Nybegynder
15. august 2000 - 20:05 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Lines

Hejsa

Hvordan kan jeg finde ud af hvilken linie curseren står på i en RichEdit? Jeg har fundet ud af at man kan tælle alle linierne i RichEdit med denne kode:
RichEdit1->Lines->Count();
Men hvordan kan man finde ud af den linie som makøren står på??

På forhånd tak

Mikkel Clemmensen
Avatar billede vlamik Nybegynder
15. august 2000 - 20:17 #1
Undskyld, man kan tælle alle linierne med:
RichEdit1->Lines->Count;
Avatar billede soepro Nybegynder
16. august 2000 - 09:54 #2
Property\'en SelStart giver dig positionen på enten det første tegn i den valgte tekst, eller nuværende cursorposition, hvis ingen tekst er valgt. (\"Blå\") Vha. RichEdit1->Lines->IndexOf metoden, kan du finde hvilket linienummer det svarer til.

Avatar billede jpk Nybegynder
16. august 2000 - 09:56 #3
Hvad skal du bruge det til?
Skal du indsætte noget der eller?
Avatar billede vlamik Nybegynder
17. august 2000 - 19:37 #4
Nej, jeg skal bare vise hvilken linie curseren befinder sig på.
Avatar billede borrisholt Novice
21. august 2000 - 00:23 #5
Se eventuelt svar på ligende spørgsmål i Delphi Sektionen : http://www.eksperten.dk/spm/23359

Ellers så prøv at skrive det følgende kode i et onKey down event på din RichEdit.

Caption = \"Carret pos (x,y) = (\"+IntToStr(RichEdit1->CaretPos->x)+\",\"+IntToStr(RichEdit1->CaretPos->y)+\")\";

Jens B
Avatar billede vlamik Nybegynder
14. september 2000 - 20:06 #6
Jeg kunne ikke få det til at virke og jeg fandt et andet komponent der kunne gøre noget i den stil, synedit.
Avatar billede soepro Nybegynder
18. september 2000 - 08:51 #7
Hvis du har fået løst dit spørgsmål f.eks. via ovenstående link, er det normal koutume at \"belønne\" dem som har brugt tid på svaret, samt at henvise til hvor man fandt sit svar, sådan at også andre kan få glæde af det. Dette vil også lukke sagen.
Avatar billede vlamik Nybegynder
19. september 2000 - 20:03 #8
SynEdit og kan findes på http://synedit.sourceforge.net/.
Avatar billede borrisholt Novice
20. september 2000 - 09:37 #9
vlamik>> Det ehr re relativ essentielt, idet vi her røret ved selve det eksperten.dk handler om. At hjælpe hinanden. Derfor ville det være givtigt for mig og sikkert for andere også hvis du ville specificere helt nøjagtigt hvor for de givende forslag ikke virker ...

Jens Borrisholt
Avatar billede vlamik Nybegynder
20. september 2000 - 20:00 #10
Koden virkede simpelt hen ikke, den kom med en masse fejlmeddelser, der var ikke nok forklaring, og så var det at jeg stødte på SynEdit.
Avatar billede zwonkie Nybegynder
09. oktober 2000 - 21:05 #11
Jeg er en Newbie til c++ (har kun prøvet det i 3-4 Uger);

men kan man ikke bruge

RichEdit1->Lines->Count -1 eller sådan noget ligne ?? 1 står vist for den linje... så -1 er vel så 1 linje op fra hvor du har Slutningen af linjerne (lyder vist kryptisk)
Avatar billede vlamik Nybegynder
01. november 2000 - 19:40 #12
Da, der desværre ikke var nogle der sådan rigtig kunne hjælpe, er jeg ked af at måtte lukke spørgsmålet.