Avatar billede manutd Nybegynder
02. juli 2002 - 14:28 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

En pop-up dialogboks med 3 radioknapper

Hvordan laver man en dialogboks, hvis det kan lade sig gøre?, som popper op når jeg klikker på et link, og som viser 3 radioknapper.

Jeg vil så gerne have information med tilbage fra dialogboksen, om hvilken af de 3 radioknapper der er tjekket af.

Jeg vil også gerne vide hvordan man sender den tekst med som kommer til at stå ud for radioknapperne hvis man kan det, og om man kan sætte en overskrift ovenover de 3 radioknapper.

Hvis jeg kan få et lille kodeeksempel på hvordan jeg sætter dialogboksen op og hvordan jeg fanger returværdi fra en af de 3 radioknapper.
Avatar billede esoulman Nybegynder
02. juli 2002 - 14:32 #1
Du kan ikke lave en sådan dialogboks. Derimod kan du med hjælp fra eksempelvis asp eller php lave radioknapper på en html-side og bruge inputtet derfra..
Avatar billede eagleeye Praktikant
02. juli 2002 - 14:48 #2
Det bør kunne lade sig gøre. Se dette eks hvor man vælger en dato via pop-up:
Eks: http://tech.irt.org/articles/js068/calendar.htm
Forklaring: http://tech.irt.org/articles/js068/

Jeg har ikke tid før i aften til at hjælpe, men jeg håber det kan give lidt inspiration :)
Avatar billede lp Nybegynder
02. juli 2002 - 14:57 #3
Du kan lave en pop-up med 3 radioknapper via VBScript, som dog ikke understøttes af Netscape, Opera etc.

Det er dog fuldt understøttet af Internet Explorer. Er det til en backend og kravene er forvejen er IE er det jo også ligemeget :) Hvem koder efterhånden også til Netscape ?

<SCRIPT LANGUAGE="VBscript">
Value = MsgBox ("Vælg en af de 3 knapper...",3,"Dette er titlen !")
If Value = 6 Then
  MsgBox "Du trykkede på Yes!"
ElseIf Value = 2 Then
  MsgBox "Du trykkede på Cancel!"
Else
  MsgBox "Du trykkede No!"
End If
</SCRIPT>

Følgende kode giver 3 knapper, og giver bagefter en popup med hvilken af de 3 knapper man trykkede på !
Avatar billede o-zone Nybegynder
02. juli 2002 - 15:12 #4
lp>>> Det var dog et sjældent dumt eksempel du kom med - manutd spurgte efter radiobuttons, ikke en confirmbox! :-(

Og det er muligt at der ikke er mange NS kodere tilbage, men vi er da nogle stykker som stadig sværger mere til W3C end til M$! :-((

Anyway (og back to topic) så lyder det på mig som om det nemmeste ville være noget php eller asp. Men jeg tror nu nok at det ville kunne lade sig gøre med noget (avanceret) javascript - forudsat at du kan leve med at din "dialogbox" bliver en html-side der popper op.
(jeg har hellere ikke tid lige nu, men hvis du stadig ikke har fået et brugbart svar i aften, vil jeg da gerne prøve at smide lidt arbejde efter det!)
=o)
Avatar billede lp Nybegynder
02. juli 2002 - 15:44 #5
mmmmmmm, tak for roserne, jeg læste lidt forkert.... dialogboks, popup.... de keywords plejer nu egentlig bare at betyde det jeg troede, men jeg fik altså ikke læst det helt korrekt...
Avatar billede o-zone Nybegynder
02. juli 2002 - 16:02 #6
lp>> velbekommen ;-) De var ikke så hårdt ment som det kom til at fremstå!
Avatar billede eagleeye Praktikant
02. juli 2002 - 21:07 #7
Du laver to HTML filer en som er hoved filen og en som er Popup-formen.
I dette eks hedder popup-formen radio.htm

I hoved file skal du oppe i script delen definere disse variable

/* I denne variable bliver den valgte radios-knap værdi (value) lagt i */
var radiosel = 'a';
/* Define en overskrift som står over de 3 radio knapper */
var overskrift = 'Overskriver over radio knapper';
/* Tekst som kommer til at stå ved siden af radio knap 1 */
var radio1navn = 'Vælg mig';
/* Tekst som kommer til at stå ved siden af radio knap 2 */
var radio2navn = 'Jeg er bedre';
/* Tekst som kommer til at stå ved siden af radio knap 3 */
var radio3navn = 'pst kig nu herned';

Når popup vinduet lukkes vil det kalde functionen restart()  i hoved filen.

function restart() {
  /* Opdater det felt i din HTML som tilknytter sig til valget */
  document.radioForm.radioSelect.value = radiosel;
  /* Denne linie lukke popup vindue, skal ikke fjernes */
  mywindow.close();
}

I det eks jeg har lavet opdater den en form med value på den valgte radio knap. De har værdien 1, 2 og 3.

Du kan bare copy/paste mit eks de to filer skal bare ligge i samme folder.
Avatar billede eagleeye Praktikant
02. juli 2002 - 21:08 #8
------- HOVED FILEN (index.htm) ----------

<HTML>
<HEAD>
<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript"><!--
/* I denne variable bliver den valgte radios-knap værdi (value) lagt i */
var radiosel = 'a';
/* Define en overskrift som står over de 3 radio knapper */
var overskrift = 'Overskriver over radio knapper';
/* Tekst som kommer til at stå ved siden af radio knap 1 */
var radio1navn = 'Vælg mig';
/* Tekst som kommer til at stå ved siden af radio knap 2 */
var radio2navn = 'Jeg er bedre';
/* Tekst som kommer til at stå ved siden af radio knap 3 */
var radio3navn = 'pst... se mig!';

function restart() {
  /* Opdater det felt i din HTML som tilknytter sig til valget */
  document.radioForm.radioSelect.value = radiosel;
  /* Denne linie lukke popup vindue, skal ikke fjernes */
  mywindow.close();
}

function radioWindow() {
    mywindow=open('radio.htm','myname','resizable=no,width=300,height=190');
    mywindow.location.href = 'radio.htm';
    if (mywindow.opener == null) mywindow.opener = self;
}
//--></SCRIPT>
</HEAD>
<BODY>
<FORM NAME="radioForm">
<INPUT TYPE="button" VALUE="Show Radio" onClick="radioWindow()">
<INPUT TYPE="TEXT" NAME="radioSelect" VALUE="" SIZE="10">
</FORM>
</BODY>
</HTML>
Avatar billede eagleeye Praktikant
02. juli 2002 - 21:09 #9
------- POPUP FILEN (radio.htm) ----------

<HTML>
<HEAD>
<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript"><!--
function gemRadio() {
  for (var i=0; i < document.radioSelForm.grp1.length; i++) {
    if (document.radioSelForm.grp1[i].checked) {
      var rad_val = document.radioSelForm.grp1[i].value;
    }
  opener.radiosel = rad_val;
  opener.restart();
  self.close;
}
//--></SCRIPT>
</HEAD>

<BODY BGCOLOR="#C0C0C0" TOPMARGIN=2 LEFTMARGIN=5>
<CENTER><br><br>
<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript"><!--
document.write (''+opener.overskrift);
//--></SCRIPT>
<table>
<form name="radioSelForm">
<tr><td><input type="radio" name="grp1" value="1" checked></td><td>
  <SCRIPT LANGUAGE="JavaScript"><!--
    document.write (''+opener.radio1navn); //--></SCRIPT></td></tr>
<tr><td><input type="radio" name="grp1" value="2"></td><td>
  <SCRIPT LANGUAGE="JavaScript"><!--
    document.write (''+opener.radio2navn); //--></SCRIPT></td></tr>
<tr><td><input type="radio" name="grp1" value="3"></td><td>
  <SCRIPT LANGUAGE="JavaScript"><!--
    document.write (''+opener.radio3navn); //--></SCRIPT></td></tr>
<tr><td colspan="2"><input type="button" value="Ok Vidre!" onClick="gemRadio();"></td></tr>
</form>
</table>
</CENTER>
</BODY>
</HTML>
Avatar billede manutd Nybegynder
05. oktober 2002 - 16:04 #10
Tak for hjælpen og de mange forslag. Point´ene går til eagleeye, da det var hans forslag jeg endte med at bruge.