Avatar billede chrthegreat Nybegynder
15. august 2000 - 11:44 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Information fra en tekst fil...

Hej alle...
Jeg har et problem hvor jeg skal bruge en information fra en hvilken som helst tekst fil...

Hvis i syntes det lyder som jeg er en \"jerk\" er det bare fordi jeg kun har haft programmering i et år...
Avatar billede pellelil Nybegynder
15. august 2000 - 11:48 #1
Du konstatere at du skal bruge information fra en tekstfile, men hvad er spørgsmålet ?

Hvis du vil læse/skrive tekstfiler så kig (evt i hjælpen) efter Assign, Reset, Rewrite og Append.
Avatar billede borrisholt Novice
15. august 2000 - 12:35 #2
Jeg vil anbefale dig at Bruge en TStringList til at loade og save tekst filer. Brug proceduerne LoadFomfile of SaveToFile.

Jens B
Avatar billede lrj Nybegynder
15. august 2000 - 13:44 #3
eks:

function hentfil(filnavn:string):string;
var
  l: tstringlist;
begin
  l:=tstringlist.create;
  l.loadfromfile(filnavn);
  result:=l.text;
  freeandnil(l);
end;

gemfil laves tilsvarende..
Avatar billede hah Nybegynder
17. august 2000 - 09:09 #4
Hej

Denne syntax kan du bruge hvis du vil åbne en hvilken som helst fil

Du skal bruge en dialog der ligger i kataloget dialogs i delphi og en buttom til at aktivere den

var
logfilename:textfile;
begin
if opendialog1.execute then begin
  assignfile(logfilename,opendialog1.filename);
  reset(logfilename);
end;
Håber det kan bruges
Avatar billede kim_friis Nybegynder
23. august 2000 - 11:30 #5
Jeg ville gå efter lrj\'s eksempel. Det er klart den nemmeste måde!!!
Avatar billede pellelil Nybegynder
23. august 2000 - 12:22 #6
Bortset fra det er mere uddybet er det så ikke det samme som borrisholt skrev ?
Avatar billede kim_friis Nybegynder
23. august 2000 - 12:37 #7
Jo præcis det samme, men hvis man ikke aner hvordan man skal bruge en TStringList så er lrj\'s eksempel jo ganske lige at gå til!
Avatar billede lrj Nybegynder
23. august 2000 - 15:41 #8
Har man kun programmeret i et år er problemet at få erklæret en variabel, oprettet et objekt, kaldt metoder korrekt på det og nedlægge objektet igen ikke sådan lige til.