Avatar billede stefanlind Nybegynder
30. juni 2002 - 20:56 Der er 14 kommentarer

høj eller lavere skærmopløsning

Når jeg laver sider, sker det i 800 x 600 og resultater er ikke altid lige godt når jeg checker designet i en højere opløsning.
En bekendt har det modsatte problem - hun laver sine sider i 1024x768 - arbejder meget med smarte frames og de besøgende der kommer ind på hendes side, skal ofte flytte rullepanelet op og ned og fra side til side.
Jeg kom så til at tænke på om der mon findes et eller andet man kan gøre således at den side man har designet, tilpasser sig efter den besøgendes skærmopløsning - enten automatisk eller også ved at at vælge en opløsning.
Er der en der ved noget om det?
Avatar billede lequet Nybegynder
30. juni 2002 - 21:02 #1
http://www.html.dk/artikler/00023/

En artikel som du sikkert kan bruge til noget
Avatar billede jakoba Nybegynder
30. juni 2002 - 21:23 #2
lequet >> Det er det hurtige svar og det passer da også, men virkeligheden er 'som sædvanlig' mere kompliceret end det.

hvis du fx sjkalerer billeder med den eller lignende metoder bliver det som regel temmeligt grimme: http://hjem.get2net.dk/Jakob.Aggernaes/javascript12.html her bliver hele tabellen skaleret.
MEN
  Opera vil slet ikke skalere billeder. de vises i den pixelstørrelse de har.
  Det er ikke kønt.

tekstarealer er en af de faktorer der gerne må balancere i et design, så lad os sige jeg laver side med et billede i højre side og en klump tekst der lige passe i højden i venstre side.
Så gør jeg siden dobbelt så bred. billedet ekspanderer ob bliver samtidig dobbel så højt, men teksten fylder alt ialt detsamme som før, den blive nu til en tynd stribe tekst  på venstre side af billedet og det balancere slet ikke.

Så for at lave en ordentlig skalerbar sode må man bøje sit design efter situationen. så vidt jeg ved giver CSS endnu ikke mulighed for at 'skalere tekststørrelsen relativt', men det kan gøres af noget serverside programmel der ændrer skrifttypen efter vinduets størrelse. Man må forudse: "hvis vinduet bliver smallere skubbes det billedenedefter og så..."

og først og fremmest teste teste og teste i forskellige vindues størrelser, ved forskellige skærmopløsninger osv. osv.

mvh JakobA
Avatar billede tuncay Nybegynder
08. juli 2002 - 13:52 #3
min ven...du ka jo oz lave hjemmesiden med to opløsninger...det vil sige at når din hjemmeside dukker op ku der stå: 600*800 el. 1024*768.
..så ka ma gå ind i den opløsning man selv har...
Avatar billede musicchart.dk Nybegynder
21. juli 2002 - 22:10 #4
du kan som tuncay siger, lave 2 hjemmesider: een i 800 x 600, og een i 1024 x 768, men man kan sætte en kode ind som selv finder ud af hvilken opløsning man har:

her er koden til fx 3 forskellige opløsninger; 640x480 , 800x600 , 1024x768:

<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript">
<!-- Begin
function redirectPage() {
var url640x480 = "640x480.htm";
var url800x600 = "800x600.htm";
var url1024x768 = "1024x768.htm";
if ((screen.width == 640) && (screen.height == 480))
window.location.href= url640x480;
else if ((screen.width == 800) && (screen.height == 600))
window.location.href= url800x600;
else if ((screen.width == 1024) && (screen.height == 768))
window.location.href= url1024x768;
else window.location.href= url640x480;
}
// End -->
</script>
Avatar billede musicchart.dk Nybegynder
21. juli 2002 - 22:11 #5
svar
Avatar billede k5 Nybegynder
05. august 2002 - 21:36 #6
CooL
Avatar billede dmcn Praktikant
05. august 2002 - 21:41 #7
musicchart.dk : Så når jeg kommer ind med 1600 * 1200 skal jeg tvinges til at se på 640 * 480-versionen? Naah, hellere viderestille til 1024 * 768. :]
Avatar billede musicchart.dk Nybegynder
06. august 2002 - 11:49 #8
n0rmality >>, nå ja det kan man sq da bare ændre, det er jo ikke det store prob., vel?
Avatar billede dmcn Praktikant
06. august 2002 - 12:12 #9
1: Ingen grund til at blive muggen. Jeg påpegede bare, at det er uhensigsmæssigt, rent usability-mæssigt.

2: Der bruges screen.width i scriptet, men hvad så hvis folk eks. har ICQ i højre side og startbaren i venstre side? Dette kan godt betyde, at folk med 1024 * 768 i opløsning rent faktisk kun har 800 * 768 til browseren. Det er smartere at benytte screen.availWidth i stedet, da den tager det område browseren har til rådighed, og går ud fra det i stedet. Så skal == naturligvis også skiftes til < eller > afhængig af hvad man vil.

3: Ingen grund til at designe en hel version af siden til 640 * 480. Antallet af brugere af den opløsning er snart så forsvindende lille, så man godt kan tillade sig at "overse" dem.

Just my two (or three) cents.
Avatar billede jakoba Nybegynder
06. august 2002 - 12:32 #10
Er det forresten ikke også ved at være lidt ukorrekt at måle SKÆRMENS bredde. no hvor flere og flere skærme er på 1024 pixel eller mere er det vist de færreste der åbner deres browser maksimeret.
Det er snarere vinduets bredde der skal måles på.
I IE kan man desværre først få oplyst vinduets bredde efte <body kommandoen, men der kan man så lægge et script:

<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript">
<!-- Begin
function redirectPage() {
  var url640x480 = "640x480.htm";
  var url800x600 = "800x600.htm";
  var url1024x768 = "1024x768.htm";
  var bredde = (window.innerWidth)?window.innerWidth:document.body.clientWidth;
  if ( bredde < 800-10 )
    window.location.href = url640x480;
  else if ( bredde < 1024-10 )
    window.location.href = url800x600;
  else if ( bredde < 1200-10 )
    window.location.href = url1024x768;
  else
    window.location.href= www.yahoo.com; // ud med ham nulmality :-))
}
// End -->
</script>
Avatar billede dmcn Praktikant
06. august 2002 - 12:34 #11
OMG, jakoba, vil du bare smide mig på porten? *snøft*
Avatar billede dmcn Praktikant
06. august 2002 - 12:36 #12
Men ok - så må vi vel bare smide siden på skærm 3 (1024 * 768), så vi alligevel kan komme ind. FUSKER! :|
Avatar billede jakoba Nybegynder
06. august 2002 - 12:56 #13
Argh.. er der slet ingen måde at holde ham væk :-))
Avatar billede filia Juniormester
19. oktober 2002 - 22:45 #14
GoLive5 har en funktion (kan bare ikke få det til at virke selv, arbejder på det!), hvor siden sættes op i en 100% tabel med lodret/vandret centreret celle, som så skal indeholde sidens elementer. Siden eskaleres ikke, men holder sig i det mindste midt på skærmen uanset opløsning. Ved ikke, om noget tilsvarende er muligt i andre programmer.