Avatar billede dullerdk Nybegynder
30. juni 2002 - 10:26 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

størelse på cd'er

jeg ville bare lige høre hvor store man kan købe cd'er!
Altså jeg tenker på MB..
Avatar billede vendelbjerg Nybegynder
30. juni 2002 - 10:26 #1
700 mb tror jeg nok
Avatar billede NanoQ Nybegynder
30. juni 2002 - 10:43 #2
Avatar billede nuki Nybegynder
30. juni 2002 - 10:47 #3
880 er det største mener jeg
Avatar billede Slettet bruger
30. juni 2002 - 10:47 #4
Har du planer om at overclocke dem ?.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
30. juni 2002 - 10:54 #5
880? - ehm... kan du finde et link? - for dem kunne jeg dælme godt bruge nogle af...

790mb/90min. er de største jeg endnu har hørt om.
Avatar billede ice Nybegynder
30. juni 2002 - 11:24 #6
http://www.cd-rmedia.co.uk/cgi-bin2/cdrmedia/details.pl?id=int90

Her er nogle man kalder 90+ cd-r. De virker som alm. 90 min cd'er men med noget specielt software kan de indeholde op til 99 min. Der findes også nogle specielle cd-r fra TDK, der kun virker med en TDK brænder. De kan vist tage helt op til 2 gb..
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
30. juni 2002 - 17:37 #7
den med de to gb er da vist en and?!
Avatar billede rkhdk Nybegynder
30. juni 2002 - 17:42 #8
metal_hansen => nope
http://www.tdk.com/tecpress/cebit.html

Low-Cost ML Technology Holds Potential for Doubling the Capacity and Speed of Recordable DVD Drives -

March 13, 2002 -- Marking a major advance in the development of cost-effective super-high density optical recording systems, TDK is demonstrating the world's first MLTM enhanced CD-R/RW drive at the CeBIT 2002 Convention in Hannover, Germany today. A fully functional engineering sample, the TDK drive incorporates a MultiLevel (ML) read/write chip that adds a 2 GB recording mode to its standard CD-R/RW capability. And, equally important for recording of large files, the ML encode/decode chip triples the drive's native recording speed when recording in ML mode.

The integration of chip-based ML technology, developed by Calimetrics, into the TDK CD-R/RW drive involved no change to standard CD burner optics, mechanics or manufacturing systems. ML's ability to triple the drive's data capacity and transfer speed, therefore, entails very little price differential over conventional CD-R/RW drives and recording media.

Commenting on the implications for ML technology in the data storage and infotainment markets, Bruce Youmans, TDK's Executive Director of Marketing, noted: " We believe that ML will be a key enabling technology in the further development of optical storage solutions. With our demonstration of ML in a functional CD-R/RW drive, we are signaling to the industry that ML is a mature technology, ready to help extend the benefits of CD recording in key applications where more capacity and faster write speeds are critical - like data backup and archiving of large multimedia files. Equally exciting is ML's potential as a performance catalyst in DVD recording, and we are now working with Calimetrics to integrate ML in DVD recording hardware and media."

Applied to write-once and rewritable DVD, ML represents a key enabling technology for the creation of super high capacity recording solutions. A single ML chip has the potential to double the capacity and speed of existing DVD recordable drives. Moreover, ML can also be applied to future short-wavelength DVD recording systems for similar gains in capacity and write speed.
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
30. juni 2002 - 20:18 #9
rkhdk > okidoki :)
tak for info
Avatar billede cd23mj Nybegynder
02. juli 2002 - 14:15 #10
her er nogle 90min CD har set dem på 99min hvilket også er max...
http://www.edbpriser.dk/tilbehoer/tilbehoer-top10.asp?ID=1294687940

men husk ikke alle brændere understøtter 700mb+
Avatar billede NanoQ Nybegynder
02. juli 2002 - 15:04 #11
cd23mj, ehm... har du set mit svar?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
02. juli 2002 - 16:22 #12
jeg har lige købt et parti Mr Platinum 90min CD'er

jeg er lidt forvirret:

Neutral 90min/790MB
Computer Data Capacity 850MB

vil det sige at den kan skrive 750MB musik (til anlæg) og 850MB Data ned?
Avatar billede x3me-brain Nybegynder
03. juli 2002 - 14:48 #13
Det er samme mængde. Der er 850 MB, hvis der regnes med 1000 bytes pr. kB osv. Hvis du regner med 1024 bytes pr. kB osv. så kan der kun være 790 MB