Avatar billede x-man Nybegynder
30. juni 2002 - 06:06 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

"Back to Basis" progammering.

Hej ;o)
Jeg sidder og knokler med at lave et Javaprogram. Skal lave en brugerflade (jeg bruger jBuilder), der skal tale sammen med en Oracle database.
Jeg er lettere Grøn på området, så det er "back to basis". PT. har jeg lavet "layout", men hvilke klasser skal man bruge (Application, Applet, Class) og hvordan bygger man det op, når det strækker sig over flere "sider" ? (hovedmenu, opretbruger, osv.)
(kender mest til HTML, defor jeg skriver sider)
Håber at der er en derude der kan hjælpe ;o)
Avatar billede axe2 Nybegynder
30. juni 2002 - 10:46 #1
Du skal bruge en JFrame som dit hovedprogram, altså der hvor main er placeret, derefter kan du bruge JDialog som input til dit program, JBuilder har en wizard der laver en app. denne app extender JFrame.

Mit svar forudsætter at du vil bruge swing frem for awt
Avatar billede x-man Nybegynder
30. juni 2002 - 11:14 #2
ja nu kom jeg da tættere på ;o) ... hvordan opretter man en app.? hvad betyder det. Som sagt så har jeg rodet med layoutet i et par dage, men jeg er nød til at oprette et nyt projekt hvar gang jeg mener at jeg vil starte på en "ny" side. Men så hænger skidtet jo ikke sammen ;o)
Avatar billede axe2 Nybegynder
30. juni 2002 - 11:27 #3
i projektet der får samme package navn, skal alle dinne klasser være. Hvis du opretter et nyt projekt for hver gui ting du har lavet så vil de ikke kunne arbejde sammen, kan lade sig gøre men hvorfor køre tingene mere besværligt end nødvendigt er.

En app, der menes den klasse der har den metode der starter det hele op den hedder main(String[] args), den køres først og sætter den applikation op med initComponents, :) har du aldrig rørt ved javas, gui framework ?
Avatar billede axe2 Nybegynder
30. juni 2002 - 11:28 #4
derfor skal du adde en ny kalsse ned i samme projekt, istedet for at lave et nyt projekt per component
Avatar billede axe2 Nybegynder
30. juni 2002 - 11:31 #5
Avatar billede x-man Nybegynder
30. juni 2002 - 11:36 #6
jo jo ... eller nej ! ... jeg har lige læst en intro til Java, gennemgået en "gennemganag" til C. men det der har været mest af er noget med at lave udregningsprogrammer. Ikke brugerflader. Mit helt store problem er jo at jeg ikke kan finde ud af om man skal "hækle" det sammen ? men det  su siger er altså at jeg skal oprette een "Application" som hoved, og Classes som under ? ... men for at kunne modelerer en class, skal jeg jo oprette "frames", men det gør måske ikke noget. ? ... og det er swing jeg bruger
Avatar billede axe2 Nybegynder
30. juni 2002 - 11:42 #7
din hoved aplikation, kan man oprette med en wizard, der kan man fortælle JBuilder om der skal være menuer osv.

har du nogle færdig skrevede funktioner, der tilgår databasen. og er det dem du vil have hæklet sammen med dit GUI
Avatar billede x-man Nybegynder
30. juni 2002 - 11:49 #8
Ikke endnu ;o) ... det jeg prøver er at finde ud af hvordan, jeg laver fire - fem "sider" brugerflader, jeg kan "sætte sammen" ... altså have en hovedmeny, med en knap eks. "brugere" og så kommer jeg hen til den side jeg har lavet der hedder brugere. ;o)
Formentligt drabeligt simpelt ;o) men jeg kan sku ikke helt gennemsku det ;o)) ... nu er jeg kommet så langt at jeg, skal holde det hele samlet i samme projekt...
Avatar billede aslan Nybegynder
01. juli 2002 - 11:01 #9
Jeg har lige hvad du skal bruge....

http://java.sun.com/docs/books/tutorial/uiswing/components/tabbedpane.html

Jeg har selv beygget et simpelt Hotel system op hvor jeg bruger Jtabbedpane til at skifte rundt mellem JFrames....
Avatar billede x-man Nybegynder
02. juli 2002 - 02:42 #10
Hej Aslan ;o)

Ja det har du fuldstændig ret i. Det var faktisk lige det jeg har ledt efter.
Jeg går igang igen, med krum hals.
Tusinde tak for hjælpen ;o))