Avatar billede asperen Nybegynder
14. august 2000 - 16:15 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Oprudning i database

Hejsa,
Jeg er ved at udvikle en løsning hvor poster i en acces database ofte skal slettes. Af hensyn til størrelsen af databasen har jeg hørt at man kan køre en sætning der gøre at slettet data ikke længere fylder plads, som det jo ellers altid gør.

Er der nogen der kender denne sætning og eventuelle fordele/ulemper ved at bruge sætningen???
Avatar billede retep Nybegynder
14. august 2000 - 16:30 #1
Lytter lige med, for jeg har da ikke hørt at slettede poster fylder plads? Men i Access skulle det da ikke undre mig, ha ha :)
Avatar billede asperen Nybegynder
14. august 2000 - 16:33 #2
det gør mysql så vidt jeg ved nu også - men hold emnet til access...
Avatar billede ares Nybegynder
14. august 2000 - 16:36 #3
....
Avatar billede asperen Nybegynder
14. august 2000 - 16:40 #4
(Hvis man bare vil lytte med så behøves man ikke skrive noget i feltet! Tryk blot udfør...)
Avatar billede phylox2 Nybegynder
14. august 2000 - 23:18 #5
Hvis du har et tidsfelt i dine tabeller, og alle poster der er over 1 time gamle skal slettes, så opretter du en forespørgsel i Access, som helter alle disse felter ud fra tabellerne ... det vil sige, sorterer efter, at timefelterne skal være > 1 time gamle.

Når du har lavet denne forespørgsel, så laver du en simpel SQL streng som denne :

SQL = \"DELETE * FROM Oprydning\"
Conn.Execute(SQL)

Dette script kan du så køre, når du gerne vil have, at databasen skal fylde lidt mindre :)

Du kan også i Access, køre den funktion, der komprimer og reparer databasen, hvilket vil få den til at fylde mindre :)
Avatar billede asperen Nybegynder
15. august 2000 - 07:58 #6
Det er et manuelt klik der skal opryde. F.eks. alle der høre til id=15. Det er ofte 15.000 poster der bliver slettet.
Kan man ikke køre den funktion, der komprimer og reparer databasen, hvilket vil få den til at fylde mindre, fra en asp fil???
Avatar billede moses Praktikant
15. august 2000 - 09:09 #7
Henvisning til andet spørgsmål:

\"Hvordan man kan komprimere en database med sql
\"
Det kan ikke lade sig gøre ad den direkte vej til selve database filen, men du kan køre Access og derfra komprimere din database.
Om det så evt. kan ske vie DDE ved jeg ikke.
Avatar billede asperen Nybegynder
15. august 2000 - 09:12 #8
I tilfælde af at nogen skulle vide dette lader jeg spørgsmålet være åbnet lidt endnu, men ellers er de 2 svar dækkende
Avatar billede moses Praktikant
15. august 2000 - 09:17 #9
Hvis du vil vide, hvordan ASP kan køre din Access, så er vejlednigen her:

http://www.4guysfromrolla.com/webtech/072199-2.shtml