Avatar billede krasmulu Nybegynder
29. juni 2002 - 09:45 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Problemer med mysql output

Hej eksperter..
Jeg har lavet en forespørgsel i en mysql database der ser ud som følger:
$conn = mysql_connect($dbhost, $dbuser, $dbpass);
        mysql_select_db($database);
$res = mysql_query("SELECT * FROM $tabel ORDER BY id DESC LIMIT 3");
while($row = mysql_fetch_array($res)) {
//efter denne skal jeg så have lavet et output til visning i browseren, men hvad skal jeg skrive, for jeg henter jo de første 3 poster i databasen, og vil gerne have mulighed for at udskrive dem en af gangen, uafhængigt af hinanden. Jeg havde forestillet mig noget med, at man kunne skrive noget med next_record eller sådan noget, i stil med kommandoer ved brevfletning.
Please hjælp :)
/kras
Avatar billede repsac Nybegynder
29. juni 2002 - 10:18 #1
Det kunne være noget i stil med følgende:

$conn = mysql_connect($dbhost, $dbuser, $dbpass);
        mysql_select_db($database);
$res = mysql_query("SELECT fornavn, efternavn, tlfnr FROM $tabel ORDER BY id DESC LIMIT 3");
while($row = mysql_fetch_array($res)) {
      echo "fornavn: ".$row[fornavn]."<br>";
      echo "efternavn: ".$row[efternavn]."<br>";
      echo "tlf.nr.: ".$row[tlfnr]."<p>";
}
Avatar billede repsac Nybegynder
29. juni 2002 - 10:18 #2
læs evt. php/mysql-tutoriallen på www.webcafe.dk/artikler
Avatar billede krasmulu Nybegynder
29. juni 2002 - 10:19 #3
ok, men hvordan får jeg den til at udskrive de to andre records?
Avatar billede krasmulu Nybegynder
29. juni 2002 - 10:20 #4
Den tjekkede jeg i går, før jeg gik herind... den måde de henter oplysningerne på, gør jo at jeg udskriver alle tre records på én gang, hvilket jeg ikke vil
Avatar billede tipsen Nybegynder
29. juni 2002 - 10:21 #5
har du prøvet ovennævnte?
Avatar billede repsac Nybegynder
29. juni 2002 - 10:21 #6
"to andre" - hvilke to andre?
Avatar billede repsac Nybegynder
29. juni 2002 - 10:22 #7
hm... efter din query kunne du i stedet for mysql_fetch_array benytte mysql_result, se evt. www.php.net/mysql_result
Avatar billede tipsen Nybegynder
29. juni 2002 - 10:22 #8
Hver gang du bruger mysql_fetch_* henter php en post i resultatsættet - du kan evt. vælge at indlæse posterne i et array og så skrive dem ud derfra når du har lyst!
Avatar billede repsac Nybegynder
29. juni 2002 - 10:23 #9
(damn, hvor er jeg egentlig lam... jeg kunne spare adskillige . og " :-/)
Avatar billede repsac Nybegynder
29. juni 2002 - 10:25 #10
du kunne evt. bruge:
echo mysql_result($res, 0, "fornavn");
MEN(!) du trækker jo flere poster ud, såeh...
Jeg er ikke _helt_ klar over hvad du efterlyser.
Avatar billede krasmulu Nybegynder
29. juni 2002 - 10:27 #11
Hvis jeg bruger
echo mysql_result($res, 0, "fornavn");
kan jeg så skrive
echo mysql_result($res, 1, "fornavn");
for at få næste post, ud fra den forespørgsel jeg har lavet?
Avatar billede krasmulu Nybegynder
29. juni 2002 - 10:28 #12
tipsen> Hvordan er det så, at jeg henter dem enkeltvis fra det array?
Avatar billede tipsen Nybegynder
29. juni 2002 - 10:35 #13
while(list($fornavn[], $efternavn[], $tlf[]) = mysql_fetch_row($res)) {}

Nu tilgås array'et med fornavne som $fornavn[1], $fornavn[2] og $fornavn[3] og tilsvarende for de to andre array's!
Avatar billede krasmulu Nybegynder
29. juni 2002 - 10:57 #14
jeg kan ikke få den til at udskrive dem overhovedet
jeg skriver følgende, for at få udskrevet variablen, hvilket sikkert er der, problemet ligger:
<?php echo('$titel[1]'); ?>
?php echo('$titel[2]'); ?> osv...
Avatar billede repsac Nybegynder
29. juni 2002 - 11:30 #15
$var = 'hej';
echo '$var'; //vil udskrive $var
echo "$var"; //vil udskrive indholdet af variablen $var, altså hej
Avatar billede krasmulu Nybegynder
29. juni 2002 - 12:15 #16
det hjalp lidt, at tænke sig om....
Smider I ikke begge to et svar, for jeg har kunne bruge noget fra jer begge?
Avatar billede repsac Nybegynder
29. juni 2002 - 12:19 #17
yird
Avatar billede tipsen Nybegynder
29. juni 2002 - 16:06 #18
*