Avatar billede x-files Nybegynder
28. juni 2002 - 00:35 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

hjælp

hej

er der nogen der ved hvad det her betyder

Fatal error: Call to undefined function: aabn_forbindelse_og_vaelgdb() in c:\apache\apache\htdocs\prøve\gbog\gem.php on line 57

fra .:michael:.
Avatar billede ztyxx Nybegynder
28. juni 2002 - 00:39 #1
hvad er linie 57 ??
vis lidt kode
Avatar billede panic-killer Nybegynder
28. juni 2002 - 00:42 #2
der er en erro i linie 57 i din gem.php fil
Avatar billede x-files Nybegynder
28. juni 2002 - 00:43 #3
her er koder fra linie 57

aabn_forbindelse_og_vaelgdb();
Avatar billede panic-killer Nybegynder
28. juni 2002 - 00:44 #4
kalder til uidentifiseret funktion: aabn_forbindelse_og_vaelgdb()
Avatar billede ztyxx Nybegynder
28. juni 2002 - 00:45 #5
den funktion er så tilsyneladende ikke defineret til hvad den nu skal gøre
Avatar billede sukos Juniormester
28. juni 2002 - 06:25 #6
Ja, eller der er fejl før funktionen defineres, og derfor genkendes kaldet ikke.
Avatar billede fangel Nybegynder
28. juni 2002 - 08:26 #7
hvis alle dine funktioner ligger i en seperat fil, skal du lige huske at include() den... (det var min fejl sidst jeg fik den fejlmeddelse...)

Dea_PG
Avatar billede well_r Nybegynder
28. juni 2002 - 10:16 #8
man kunne vel også bare nøjes med at require("funktionerne.php");
Avatar billede fangel Nybegynder
28. juni 2002 - 10:30 #9
include()... require()... what's the difference?

den eneste forskel er måden de laver fejl på...
Avatar billede x-files Nybegynder
28. juni 2002 - 11:05 #10
hvis de nu ser hele filen kan de så se hvad der er for jeg er ikke så god til php
Avatar billede fangel Nybegynder
28. juni 2002 - 11:10 #11
Jo tak, post lige hele kode... og hvis der er nogle includer() eller require() funktioner, så også koden til de filer den henter...

Dea_PG
Avatar billede x-files Nybegynder
28. juni 2002 - 11:52 #12
her er hele koden

<?php

require("./gbog-ting/mysql-funktioner.php");
require("./gbog-ting/design-funktioner.php");
require("./gbog-ting/indstillinger.php");

/*
* Foerst napper vi variablerne fra miljoet.
*/

if(is_array($HTTP_POST_VARS)) {
  $navn = $HTTP_POST_VARS['navn'];
  $epost = $HTTP_POST_VARS['epost'];
  $besked = $HTTP_POST_VARS['besked'];
} elseif (is_array($_POST)) {
  $navn = $_POST['navn'];
  $epost = $_POST['epost'];
  $besked = $_POST['epost'];
}

/*
* Her er en simpel funktion der spytter en fejlmelding ud.
* Den bruger vi senere, når vi checker, at folk har skrevet noget i formularen.
*/

function gbog_fejl($fejl) {

    $generel_tekst = "<p>V&aelig;r venlig at g&aring; tilbage og ret til.</p>";

    $fejlmelding = "<ul>";

    for($i=0;$i<count($fejl);$i++) {
        $fejlmelding .= "<li>". $fejl[$i];
    }

    $fejlmelding .= "</ul>";

    echo top("Fejl") . "G&aelig;stebogen brokkede sig lidt over dit input:" . $fejlmelding . $generel_tekst . bund();
    exit;

}

/*
* Denne funktion skriver i gæstebogen - altså i databasen.
* Bemærk, at vi ikke bruger PHP til at indsætte tiden, men
* bruger MySQLs indbyggede funktion now().
*/

function skriv_i_gbog($navn, $epost, $besked) {

    $ip = getenv('REMOTE_ADDR');

    $sql = "insert into gaestebog(navn,epost,besked,ip,tid)
        values('$navn','$epost','$besked','$ip',now())";

    aabn_forbindelse_og_vaelgdb();
    sql_spoerg($sql);
    luk_forbindelse();

}

/*
* Vi laver lidt simpelt fejlcheckeri og ser, om der overhovedet
* er skrevet noget. Hvis ikke, bruger vi fejlfunktionen til at brokke os.
* Fejlfunktionen slutter med "exit", der sørger for, at PHP stopper.
*/

if(!ereg("[A-z0-9]+", $navn)) {

    $fejl[] = "Du har ikke skrevet dit navn";

}

if(!ereg("[A-z0-9]+", $besked)) {

    $fejl[] = "Du har ikke skrevet nogen besked";

}

if(count($fejl) > 0) {
    gbog_fejl($fejl);
}

/*
* Hvis vi er nået hertil, så står der i det mindste et eller andet i felterne og vi
* knalder det i databasen med funktionen skriv_i_gbog().
* Vi escaper alle fyfy-tegn med addslashes(). Når vi senere præsenterer indholdet
* af gBogen bruger vi stripslashes() til at "afkode".
*
* Alt dette besvær er til for at folk ikke skal snige ondsindede SQL-kommandoer
* ind i deres indlæg. Nyere versioner af PHP gør alt dette automatisk,
* men vi kan godt li' at være på den sikre side.
*/

skriv_i_gbog(addslashes($navn),addslashes($epost),addslashes($besked));

/*
* Så er skidtet banket i databasen og vi sender folk videre til selve gBogen
* hvor de kan se deres eget indlæg.
*/

header("Location: gbog.php");

/*
* Skal der sendes epost til administratoren?
*
* Bemærk, at vi godt kan gøre dette selv om folk er sendt videre til gBogen.
* Der er ingen grund til at gæsterne skal vente på, at der bliver sendt
* post - derfor kommer det først allersidst.
*/

if($epost_p == "t") {

  $ip = getenv('REMOTE_ADDR');
  $epostens_indhold = "$navn har skrevet denne besked fra IP-adressen $REMOTE_ADDR:\n-----------------------------------------------------\n\n$besked";

  mail($admin_epost, "Der er skrevet i din gBog!", $epostens_indhold);

}

?>
Avatar billede fangel Nybegynder
28. juni 2002 - 12:44 #13
og koden til "gbog-ting/mysql_funktioner.php" der er nok der fejlen ligger...
Avatar billede x-files Nybegynder
28. juni 2002 - 15:17 #14
her er koden til mysql_funktioner

<?php

#
# Må der bruges HTML i dine indlæg?
# Hvis ja, skal denne variabel sættes til "t" - ellers til "f" (True eller False)
#

$html_p = "t";

#
# Hvor mange indlæg skal vises ad gangen?
#

$antal_ad_gangen = 5;

#
# Hvor bred skal tabellen i gBogen vaere? (pixels)
#

$tabel_bredde = 500;

#
# Skal der sendes en epost til dig når der er nye indlæg?
#

$epost_p = "t";

#
# Hvis ovenstående er "t", hvor skal eposten så sendes hen?
#

$admin_epost = "miv1@hotpop.com";

?>
Avatar billede fangel Nybegynder
28. juni 2002 - 15:32 #15
hmm... du skal finde en fil hvor der står noget i retningen af

function aaben_forbindelse_og_vaelgdb(){
  $db = mysql_connect("loaclhost","noget","noget");
  mysql_select_db("noget",$db);
}

bare søg dine filer i gennem for dette ord... "mysql_select_db(" (uden "erne...)

og skriv så hele koden til den fil..

Dea_PG

PS har i lagt mærke til at hvis man skriver ( foran en internet adresse laver den det ikke til et link? ex: (www.php.net
Avatar billede x-files Nybegynder
28. juni 2002 - 21:59 #16
Jeg her fundet fejle det var fordi at mysql_funktioner filen ikke var som den skulle den ver blevet gemt som en anden fil

dea pq> du skal havde tak for hjælpen

kan du ikke lige svare så du kan få din point som du skal havde
Avatar billede fangel Nybegynder
29. juni 2002 - 09:51 #17
behold dine point...

"Man skal hjælpe fordi man kan, ikke fordi man for noget for det..."

Dea_PG
Avatar billede x-files Nybegynder
03. juli 2002 - 22:04 #18
okay tak skal du havde