Avatar billede lytzen Nybegynder
13. august 2000 - 22:04 Der er 4 kommentarer og
8 løsninger

Beskyttelse af program

Hvordan beskytter man sit program bedst mod ulovlig kopiering (følsomt emne)?
Jeg har tænkt på at alle udskrifter i programmet skal have en rubrik hvori der står hvem der har købt det.
En anden ting jeg vil lave er crc-tjeck for at være sikker på at ingen ændrer i koden. Men hvordan gøres dette ?

- Lytzen
Avatar billede driis Nybegynder
13. august 2000 - 23:02 #1
Det er desværre fuldstændig umuligt at beskytte sig mod piratkopiering; samtlige programmer fra de største softwarefirmaer kan jo skaffes som piratkopier. Man kan selvfølgelig indlægge foranstaltninger, som du selv er inde på, der gør det sværere, men det er aldrig 100% sikkert.

Nu ved jeg ikke, hvad det er for et program, men jeg tror, at de (betalende) brugere vil finde det irriterende, at der skal være en rubrik med hvem der har købt programmet på hver udskrift. Jeg tror heller ikke, at det vil være specielt effektivt; i de kredse, hvor der bruges piratkopierede programmer, er der sikkert ikke ret mange, der vil tage sig af, at der står på papiret, at programmet er købt af en anden.
Avatar billede steffen Nybegynder
14. august 2000 - 07:59 #2
CD Crypto er ikke knækket endnu.

Dansk firma.

En anden mulighed er at yde så god support, komme med så gode  forbedringer hele tiden, at det bliver u-interessant med piratkopier.
Avatar billede kryptokaj Nybegynder
14. august 2000 - 08:28 #3
Jeg har fundet en god løsning, når du sælger programmet beder du om køberens visa kort nummer, udløbs dato osv, ovs.
Så indkoder du hans telefon nummer, visa kort nummer m.m.
I en intro skærm i programmet.

For så at gardere dig mod at nogen ændre disse oplysninger så laver du .. 50(eller flere) variabler(constanter) som indeholder den information som skal skrives på introskærmen.
Hvis så de 50 variabler ikke er ens, så skal programmet slette sig selv.

Det vil så sige hvis du vil ændre informationerne så skal du ændre alle 50.

Hvis du laver sådan noget med at man skal indtaste en registrerings kode, så laver du samtidig en formular på nettet hvor man også kan indskrive registrerings koden og så kan man se hvem der har købt registrerings koden, hans visa nummer,telefonnummer osv.

Har i forstået ideen?
Avatar billede sjensen Nybegynder
14. august 2000 - 09:53 #4
Jeg har udviklet et system til en kunde (til videresalg) og denne kunde ville beskytte programmet mod kopiering.

Til formålet havde han købt et program og noget D5 kode hos et tysk firma der hedder Wibu (http://www.wibu.de).

De fremstiller en såkaldt \"dongle\" der er en lille enhed der sættes på en parallelport enten på den maskine hvor programmet kører eller på en maskine i netværket. Hvilken løsning der vælges afhænger af køberens ønske.

Dette er så absolut den bedste sikring, men personligt synes jeg den er klodset og så koster den jo også ekstra, hvilket igen betyder at prisen på det færdige program bliver højere.

Men hvis det ikke betyder noget er det en udmærket løsning.
Avatar billede cybermike Nybegynder
14. august 2000 - 10:00 #5
Man kunne også lave et eller andet med at programmet kalder en server på internettet og sender IP nummeret til den server og så skal serveren så svare tilbage om programmet må køre.
Så indkoder du bare i din server hvilke IP adresser der er \"lovlige\"!
Avatar billede hkramer Nybegynder
14. august 2000 - 13:49 #6
Du \"mærker\" den enkelte version med brugerens navn og diverse oplysninger, samt en genereret kode som brugeren skal indtaste for at programmet kan køre.
Koden genererer du og sender til brugeren.

Denne udregning af kode ændrer du hver 3. måned (eks). Dette kræver at brugeren skal have en ny kode hver 3. måned, og det er her det smarte kommer ind. Måden brugeren får en ny kode på er ved at koble op mod en server på nettet hvor du samtidig registrerer hvornår brugeren har fået ny kode, og derved kan hindre at den samme bruger (kopi) gør det 2 gange. Udregningen af koden kan eventuelt gøres afhængig af datoen, koden kun kan indberettes den pågældende dato.

hilsen hkramer.
Avatar billede pellelil Nybegynder
14. august 2000 - 16:00 #7
Kryptokay> Det tager ca. 20 sekunder og ringe til din bank og bestille et nyt VISA kort hvorved de gamle er ubrugbart.

Sjensen> din wibu er det man kalder en \"Dongle\" og er en god måde at sikre et program på. Jeg har tidliger anvendt den i forbindelse med +300.000 kroners løsninger (hvor man i sagens natur gerne vil kopi sikre softwaren <G>)

Cybermike> Dels kræver den en internet forbindelse for at start programet (ikke et plus i min bog), og sålænge vi ikke taler om \"registrerede IP-Adresser\" så er det var et spørgsmål om at sætte en maskine op med samme IP nummer (under NT og W2K kan et netkort godt have flere IP-numre)
Avatar billede lytzen Nybegynder
14. august 2000 - 23:28 #8
Well, Jeg ved ikke helt om der er nogen af løsningerne jeg kan bruge. Men tak ihvertfald.
En anden ting var checksum\'en. Hvordan tjecker jeg at ingen har ændret i mit prg ?
Avatar billede martinlind Nybegynder
14. august 2000 - 23:45 #9
Find en CRC32 rutine på delphi-superpage eller JEDI eller lign. sider, det er klart det nemeste.

Mht til kopi beskyttelse vil jeg bare sige hvis prisen er den rigtige, hvem gider så kopiere *S*
Avatar billede borrisholt Novice
15. august 2000 - 02:50 #10
Hvis du mangler crc32 så har jeg da noget du må få .. bare send en mail til Jens@borrisholt.com så er det dit ...

Jens B
Avatar billede cybermike Nybegynder
15. august 2000 - 08:05 #11
Problemet med en dongle er at den forøger prisen på programmet og at den er forholdsvis let at kopiere.

Sikkerheden står ihvertfald ikke mål med merprisen.

Du må indse det nu med det samme, der er ikke noget at gøre, der vil altid være kopister og det kan i ikke gøre noget ved.
Avatar billede geek Nybegynder
23. august 2000 - 22:16 #12
Prøv følgende side, der er hvist nogle komponenter som muligvis kan bruges

http://www.delphipages.com/result.cfm?SR=protect&AO=and&RequestTimeout=500