Avatar billede nessie Nybegynder
27. juni 2002 - 21:16 Der er 1 kommentar og
2 løsninger

pc til fax

Jeg vil gerne kunne sende fax fra min pc, og helst også modtage.
det er ligegyldigt og der skal bruges linux eller windows.
Jeg har set at itbjarne skriver i det her spørgsmål at man kan gøre det med linux.

http://www.eksperten.dk/spm/226594

Er der nogen der kan forklare mig hvordan man kan gøre det?
Avatar billede onki Nybegynder
27. juni 2002 - 22:29 #1
Jeg har aldrig selv brugt det, men i word 2000 og xp, kan du skrive dit dokument. Derefter vælge udskriv, i stedet for printer, vælger du fax.

Jeg vil lige sige at jeg ikke har den fornødne viden, til at forklare nærmere.
Avatar billede bufferzone Praktikant
27. juni 2002 - 22:32 #2
Det kræver så vidt jeg ved at du har et Fax modem(d.v.s. et almindeligt modem med indbygget fax og så noget programmel til dette f.eks. winfax eller tilsvarende du kan downloade (ofte gratis) fra www.tucows.com eller www.download.com

Hilsen
Kim fra http://www.bufferzone.dk
htp://www.fotx.net/bufferzone
Avatar billede itbjarne Nybegynder
28. juni 2002 - 19:33 #3
Hej. Faldt lige over mit navn ;-)
Jeg har selv lavet det her på skrivebordet og det så ud til at virke.
Jeg installerede SuSE Linux på en anden harddisk en den som jeg arbejder på nu. Jeg har et skuffesystem til min PC så det er nemt lige at skifte til noget andet.
Under installationen af Linux skal man vælge de pakker som man vil have installeret. Der er en pakke der hedder noget i retning af HULAFAX eller HYLAFAX - den installerede jeg. Det skal siges at jeg ikke kendte noget til fax servere men har en god baggrund i UNIX (dog ikke Linux). Det tog ca. 2 timer at få det til at køre (efter at Linux var indlæst - det tager lidt længere tid). Jeg havde et 56k/FAX modem liggende, og så tilsluttede jeg det til een af de serielle porte som jeg også angav i fax konfigurationen. Herefter startede jeg fax baggrundsprocessen (fra /etc/inittab) og kunne se at den kørte i baggrunden. Så er der vidt to metoder til at sende en fax. Da jeg også var lidt interesseret i at få SAMBA til at køre, definerede jeg dette også, og kunne forbinde fra min laptop (Win2k). Her lagde jeg mærke til at jeg også kunne se en "faxprinter" men havde dog ikke tid til at teste det af. Jeg kunne forestille mig at man blot skal benytte printeren til at printe på inde fra f.eks.Word og så kan det sendes som fax. Hvorledes man definerer fax nummer, cover sheet, etc. ved jeg ikke. Den anden metode til at sende en fax var at blot at lave en fil i Linux filsystemet, som fax programmet selv samler op og sender. Da jeg ikke havde en fax modtager, kunne jeg som test kun sende en fax til min mobil, og da faxserver forsøgte at afsende faxen, lød det rigtigt da jeg modtog samtalen på mobilen. Jeg er dog ikke i tvivl om at det virker, og det mest tiltalende er jo at det er komplet gratis ;-)