Avatar billede jakobdo Ekspert
27. juni 2002 - 20:47 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Apache + ASP???

Hej, jeg har hentet Apache! Nu ville jeg gerne kunne køre ASP på min apache server, er der nogle som ved om det er muligt?? (og helst gratis)

Jeg ved man kan hente ChiliSoft ASP 30-day trial!! Men ville jo gerne have noget langtidsholdbart!

Ellers, hvor stor forskel er der på PHP og ASP??
Avatar billede dr.tynell Nybegynder
27. juni 2002 - 20:47 #1
generelt synes jeg php er nemmere at finde ud af... nemmere at gå til som nybegynder.
Avatar billede dr.tynell Nybegynder
27. juni 2002 - 20:50 #2
desuden kan php alt med standardkonf. - til asp skal man have mange forskellige udvidelser (som koster $$$).

For at kunne sende mail skal man fx have en udvidelse - i php kan dette gøres med mail() - uden ekstra komponenter.
Avatar billede haken Nybegynder
27. juni 2002 - 21:03 #3
Hvis du vil køre apache, kan det klart anbefales at bruge php. Asp er godt hvis du køre med IIS. personligt syntes jeg at php er mindst ligeså godt, og også lettere at lære. Og så er det helt gratis.
Avatar billede sukos Juniormester
27. juni 2002 - 21:24 #4
Avatar billede sukos Juniormester
27. juni 2002 - 21:26 #5
Men ellers kan jeg da også kun varmt anbefale PHP

Forskellen kender jeg ikke, heldigvis. :o)

Men en ulempe ved asp, kunne jo være at den bliver kørt fra en windåze, og derfor oftere bliver udsat for hackere ?????
Avatar billede enobe Nybegynder
27. juni 2002 - 22:40 #6
Jeg anbefaler apache-asp (http://www.apache-asp.org). Det er ikke helt som MS-asp, men mindst dobbelt så godt.

Det kører rigtigt godt sammen med apache, det bruger perl-script. Joshua, som udvikler apache::asp er på vej med en løsning, så du også kan anvende VB-script. Apache::asp er et seriøst og fleksibelt alternativ til MS-asp.

Prøv at kigge på http://www.eksperten.dk/spm/153753
Det ligger dit svar vist!

PHP har klart også en række fortrin, men med Perl har du fat i et langt større og mere seriøst community, hvor der konstant udvikles nye moduler.
Avatar billede mgr1972 Nybegynder
28. juni 2002 - 00:56 #7
dr.tynell>> ehh, PHP siger du, er det svært, jeg spørger bare fordi jeg kun har set nogle sider som hed xxx.php/php3 ???
Avatar billede -sofus- Nybegynder
28. juni 2002 - 08:19 #8
PHP versus ASP er nok den evige debat, og folk kan nok aldrig blive enige om hvad der er bedst. Personligt mener jeg at ASP er nemmest at gå i gang med, hvis man kan finde ud af windows kan du programere i asp, desuden kan man bruge access databaser i asp, hvilket er væsenligt nemere end MySQL.

Men hvis du skal have noget der holder, kan jeg anbefale at kigge lidt på ASP.net som er "fremtidens" sprog. Det er langt hurtigere end ASP og PHP, og når den nye windows og IIS kommer, vil det være en utrolig kraftig platform.
Avatar billede dr.tynell Nybegynder
28. juni 2002 - 12:00 #9
-sofus- > har du nogen beviser på at asp.net er hurtigere end php?
Avatar billede dr.tynell Nybegynder
28. juni 2002 - 12:02 #10
mgr1972 > php er nemt at gå til synes jeg :o)
Når der fx står xxx.php/php3/php4 - så er pga. de nye versioner der kommer af php hele tiden - det afhænger alt sammen af hvordan du sætter din webserver op - fx kan en fil der hedder xxx.asp godt læses af php-interpreteren.
Avatar billede jakobdo Ekspert
28. juni 2002 - 14:40 #11
Hej Alle, da jeg er temmelig novice, ville jeg høre, om nogle af jer, kan give mig løsningen på følgende:

I ASP hedder det:
<!--#include file="include.inc"-->

Hvad hedder "samme" funktion i PHP?
Avatar billede jakobdo Ekspert
28. juni 2002 - 14:54 #12
Jeg tror nok jeg har fundet løsningen: include("include.inc")
Eller??
Avatar billede dr.tynell Nybegynder
28. juni 2002 - 14:56 #13
rigtigt nok!
Avatar billede dr.tynell Nybegynder
28. juni 2002 - 15:05 #14
tak for point ;o)
Avatar billede jakobdo Ekspert
28. juni 2002 - 15:07 #15
Så må jeg sgu hjem og fjerne IIS (og ASP) igen, og ind med Apache + PHP igen!! :o)

Men for lige at være sikker, så vil jeg opnå følgende:

Hjemmeside:

header.inc:
<html>
<head>
evt script......

body.inc:
</head>
<body>
evt. script.....

footer.inc:
evt noget slut html....
</body>
</html>

Når jeg så skal lave en hjemmeside, som alle skal have default scripts i top, bund, samme scripts osv....

Så ville jeg:

index.php

<? include("header.inc")?>
<title> TEST </title>
<? include("body.inc")?>
Hej, dette er en test...
<? include("footer.inc")?>

Ville dette virke efter hensigten??

Altså give brugeren en side, som ville se ud ala:

<html>
<head>
evt script......
<title> TEST </title>
</head>
<body>
evt. script.....
Hej, dette er en test...
evt noget slut html....
</body>
</html>

Virker dette???

PS: jeg har endnu ikke et miljø at teste det i, derfor spørg jeg måske for meget! :o)
Avatar billede dr.tynell Nybegynder
28. juni 2002 - 15:13 #16
Hej igen!

Ja, bare husk ;
Sådan her:
<?php
include("header.inc");
print "<title> TEST </title>";
include("body.inc");
print "Hej, dette er en test...";
include("footer.inc");
?>
Avatar billede jakobdo Ekspert
28. juni 2002 - 15:18 #17
Ikke for at være luseknepper, men er det ikke echo man bruger og ikke print?? (eller er det "en" og samme funktion?)