Avatar billede frenjon Nybegynder
13. august 2000 - 20:18 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

WinME oven på Win2k

Jeg har lige nu et C-drev på 22GB (NTFS) og et D-drev på 45GB (også NTFS) - de kører jo perfekt i Windows 2000

Så vil jeg prøve at installere Windows Millennium på min 6.4 GB - jeg ved jo
godt at jeg ikke kan accesse mine andre drev inde fra ME, men så har jeg da 6.4 GB jeg kan ligge spil og selve ME OS\'et på..

Problemet er så bare at jeg jo skal kunne accesse begge OS\'er fra en Bootmenu
på C-drevet (NTFS tingen)

Hvordan Hulen kan jeg gøre det? - kan jeg bare installere winME på den lille
harddisk, nej vel, for så ligger boot tingen jo på den og ikke på C

det må være noget med boot.ini på C-drevet

Lige nu står der

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\\WINNT=\"Microsoft Windows 2000 Advanced
Server\" /fastdetect

så kan jeg vel bare i win2k ændre den til at WINME ligger på en anden disk osv.
- vil dette virke?
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
13. august 2000 - 20:42 #1
Hmm... mener det er noget med at tilføje C:\\win95 = \"Windows 95\" til boot.ini hvis det nu var det drev og windows 95 du ville tilføje...
Personligt synes jeg nu det er nemmere at installere det \"lavere\" OS først og smide NT4.0/2000 oven på og derved undgå alt rodet med boot.ini

Men windows95 blev i boot.ini skrevet som
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\\WINNT=\"Microsoft Windows 2000 Advanced
Server\" /fastdetect
C:\\windows = \"Windows 95\"

eller noget ret tæt der på...
Så du har ganske ret, det er boot.ini der skal pilles ved... husk at det er read-only (og LAV den read-only igen efter dine redigeringer)
Avatar billede frenjon Nybegynder
13. august 2000 - 20:49 #2
Så er problemet bare hvad jeg skal skrive i Boot.ini

det du foreslår vil aldrig virke !

jeg snakker om Windows Millennium som ligger på E drevet

så skal jeg vel ændre i boot.ini

[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\\WINNT=\"Microsoft Windows 2000 Advanced
Server\" /fastdetect

Multi må være noget med systemet, måske hvilken controller det sidder på (Min nuværende win2k sidder dog som Master på IDE3 (ATA/66 controller)

Disk er nok 0=c 1=d 2=e

partition giver sig selv at den skal være (1) i det jeg kun har 1 partition på alle mine drev

\\WINNT=\"Microsoft Windows 2000 Advanced
Server\" /fastdetect - det skal vel ændres til hvor nu winME ligger :) - men hvad gør fastdetect ?

Er jeg HELT galt i byen eller tror i det vil virke??
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
13. august 2000 - 21:08 #3
HVIS Me virker som 95/98, skal du blot skrive drevbetegnelse:\\windir = \"Menu tekst\"
Multi(0) betyder din første IDE/SCSI m.bios controller... (startende fra nul)
Disk(0) skal være nul, da den kun bruges til scsi controllere uden bios (der nævnes SCSI istedet for multi)... (startende fra nul)
Rdisk(0) angiver hvilken disk det er på den pågældende controller... (startende fra nul)
Partition(1) angiver hvilken partition på den pågældende disk  (startende fra ET!)
OG linien sluttes af med en henvisning til dine systemfiler på drevet.....

Så vidt jeg husker vil boot.ini, ntldr osv. altid skulle ligge på C:
Avatar billede frenjon Nybegynder
13. august 2000 - 21:14 #4
10-4 det lyder sgu fint - jeg tror jeg prøver det.
Hvis nogen vil tilføje noget
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
13. august 2000 - 21:14 #5
Hvis du vil vide mere om boot.ini opsætning af den osv. vil jeg anbefale dig \"Windows NT4.0 Server - MCSE Training Guide\" fra New Riders... der står det gennemgået...med rigelig mulighed for at tage og bestå en MCP eksamen bagefter!

Rækkefølgen for partitioner er iøvrigt (ifølge microsofts MOC materiale):
C: = Første primære partition på første disk
D: = Første primære partition på anden disk
E: = Første logiske parition på første disk
F: = Anden logiske parition på første disk
G: = Første logiske på anden disk
H: = anden primære på første disk
I: = tredje primære på første disk
J: = anden primære på anden disk...

Dvs. du får Rdisk nummeret ved at tage dine diske i kronologisk rækkefølge og tildele dem \"revbogstaver\" efter følgende formel:
disk0 - 1.primære
diskX - 1.primære
Disk0 - Alle logiske
DiskX - Alle logiske
Disk0 - Resten af de primære
DiskX - Resten af de primære
Hvis du kun har en primær på disk0 og 2 primære samt 1 logisk på disk 2, vil du få følgende:
C: = 1.Primære på første disk
D: = 1.Primære på anden disk
E: = 1.Logiske på anden disk
F: = 2.Primære på anden disk...

Det holder dog ikke altid i praksis!
Avatar billede frenjon Nybegynder
13. august 2000 - 21:15 #6
Lorte lort - kom til at trykke Enter

Hvis nogen vil tilføje noget, må de gerne det :)
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
13. august 2000 - 21:16 #7
Men som sagt er det nu altså en del nemmere at starte med at installere det \"lavere\" OS (95/98/ME) først og derefter NT/2000
Avatar billede frenjon Nybegynder
13. august 2000 - 21:23 #8
Ja det er jeg desværre klar over, men

!!! ALDRIG I LIVET !!!

jeg har installeret win2k for sidste gang denne uge (måtte igennem installationsprocessen hele 5 gange !!!) - min Harddisk Crashede sidste fredag og jeg har brugt den seneste uges tid på at få det HELE op og køre igen samt taget backup osv..

Nu har jeg et image af mit C-drev :))
så skal jeg aldrig installere win2k igen før Windows Whistler kommer