Avatar billede helikopter Nybegynder
27. juni 2002 - 12:16 Der er 12 kommentarer

Javascript til at lave moving onMouseOver talebobbel på billede??

Hej jeg søger et JavScript som har den her onMouseOver funktion hvor det kommer en lille talebobbel frem som følger musen over billedet eks.

eks kan ses her:
http://www.creativedge.dk/screenshot.jpg

Hvor man kan lave den lille talebobbel som eks. et billede med skygge osv..
Avatar billede =maddog= Nybegynder
27. juni 2002 - 12:22 #1
lav en google søgning på javascript og tooltip
Avatar billede helikopter Nybegynder
27. juni 2002 - 12:24 #2
Huh det hjælper mig ikke vildt meget!

???
Avatar billede =maddog= Nybegynder
27. juni 2002 - 12:27 #3
Det du skal have fat i kaldes et tooltip.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
27. juni 2002 - 12:31 #4
*host host*

http://www.eksperten.dk/spm/229549

Der er da vidst et par brugere her...
Avatar billede helikopter Nybegynder
27. juni 2002 - 12:31 #5
Okey.. well du har fårstået mit spørgsmål ikke?? for alt hvad jeg finder på "javascript og tooltip" er kun txt i input boxe osv.. ikke noget med moving window på på billede som vist på screenshotet

http://www.creativedge.dk/screenshot.jpg
Avatar billede =maddog= Nybegynder
27. juni 2002 - 12:35 #6
Hallo makker! man må ikke have flere brugere! Laver du projekt med nogen eller hvad!
Avatar billede helikopter Nybegynder
27. juni 2002 - 12:39 #7
Ja vi er tre som køre på de samme brugere.. :) så det skal i bare lade os om.. MAKKER!
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
27. juni 2002 - 12:41 #8
Brugerne Helikopter og creativedge deaktiveres - Ikke kun for de her spørgsmål, men også for http://www.eksperten.dk/spm/221627
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
27. juni 2002 - 12:42 #9
Ja i kører på samme maskine, opretter ens spørgsmål og giver hinanden point. Jo jo det skal nok lyde godt i andres ører...
Avatar billede mikoalngelo Nybegynder
27. juni 2002 - 12:43 #10
(LM)
Avatar billede cthun Nybegynder
27. juni 2002 - 12:53 #11
Avatar billede bgo Nybegynder
27. juni 2002 - 13:39 #12
Jeg bruger denne:

/*********************************************************************************************

ALTTXT V1.5
BY: BRIAN GOSSELIN OF SCRIPTASYLUM.COM

INSTRUCTIONS:

1: PUT THESE DIVS IN THE END OF THE BODY AREA:

  <div id="navtxt" class="navtext" style="position:absolute; top:-100px; left:0px; visibility:hidden;"></div>

2: NEXT, PLACE THIS STYLE DECLARATION IN THE HEAD SECTION OF YOUR PAGE (JUST CHANGE YOUR SETTINGS):

  .navtext { width:235px; font:bold 8pt sans-serif; border-width:2px; border-style:outset; border-color:#006BAE; z-index:10000; layer-background-color:#FFF6D9; background-color:#FFF6D9; color:black; }

2: THEN, SET THE 5 SETTINGS BELOW (mousefollow, dofade, centertext, xoffset, and yoffset) AS DESIRED.

3: LASTLY ADD THE MOUSEOVER/MOUSEOUT EVENT HANDLERS TO EACH LINK THAT YOU WANT THIS EFFECT FOR:

    EXAMPLE: <a href="scriptasylum.com" onmouseover="writetxt('Popup text')" onmouseout="writetxt(0)">Link text</a>

    NOTE: YOU CAN CAUSE A BOX *NOT* TO DISAPPEAR ONCE THE MOUSE LEAVES THE LINK BY SIMPLY OMITTING
          THE onmouseout="writetxt(0)" PART. THIS WILL CAUSE THE CURRENT BOX TO REMAIN VISIBLE. THIS
          IS BEST USED WHEN mousefollow MODE IS DISABLED (SET TO false).

*********************************************************************************************/

var mousefollow=true;  // ENABLES MOUSE FOLLOW MODE WHERE THE BOX CONTINUES TO FOLLOW THE MOUSE.
                      // SETTING TO false WILL CAUSE THE BOX TO APPEAR NEAR THE MOUSE BUT WILL NOT
                      // CONTINUE TO FOLLOW THE MOUSE.
var dofade=true;      // ENABLES FADE-IN EFFECT (FOR IE4+ AND NS6 ONLY)
var centertext=true;  // CENTERS THE TEXT INSIDE THE BOX. YOU CAN'T SIMPLY DO THIS VIA "STYLE" BECAUSE OF NS4.
                      // OTHERWISE, TEXT IS LEFT-JUSTIFIED.
var xoffset=9;        // HORIZONTAL PIXEL COUNT FROM CURSOR
var yoffset=25;        // VERTICAL PIXEL COUNT FROM CURSOR

////////////////////////////// NO NEED TO EDIT BEYOND THIS POINT //////////////////////////////////////

function altProps(){
this.ns4=(navigator.appName.indexOf("Netscape")>=0 && !document.getElementById)? true : false;
this.ie4=(document.all && !document.getElementById)? true : false;
this.ie5=(document.getElementById && document.all)? true : false;
this.ns6=(document.getElementById && navigator.appName.indexOf("Netscape")>=0 )? true: false;
this.w3c=(document.getElementById)? true : false;
this.w_y=0;
this.w_x=0;
this.navtxt=0;
this.boxheight=0;
this.boxwidth=0;
this.ishover=false;
this.isloaded=false;
this.ieop=0;
this.op_id=0;
this.oktomove=false;
}

function toggle_centertext(){
centertext=!centertext;
AT.navtxt.style.textAlign=((AT.w3c || AT.ie4) && centertext)?"center" : "left";
}

function toggle_mousefollow(){
mousefollow=!mousefollow;
}

function toggle_dofade(){
dofade=!dofade;
if(!dofade)AT.ieop=100;
}

var AT=new altProps();

function getwindowdims(){
AT.w_y=(AT.ie5||AT.ie4)?document.body.clientHeight:window.innerHeight;
AT.w_x=(AT.ie5||AT.ie4)?document.body.clientWidth:window.innerWidth;
}

function getboxwidth(){
if(AT.ns4)AT.boxwidth=(AT.navtxt.document.width)? AT.navtxt.document.width : AT.navtxt.clip.width;
else if(AT.ie4)AT.boxwidth=(AT.navtxt.style.pixelWidth)? AT.navtxt.style.pixelWidth : AT.navtxt.offsetWidth;
else AT.boxwidth=(AT.navtxt.style.width)? parseInt(AT.navtxt.style.width) : parseInt(AT.navtxt.offsetWidth);
}

function getboxheight(){
if(AT.ns4)AT.boxheight=(AT.navtxt.document.height)? AT.navtxt.document.height : AT.navtxt.clip.height;
else if(AT.ie4)AT.boxheight=(AT.navtxt.style.pixelHeight)? AT.navtxt.style.pixelHeight : AT.navtxt.offsetHeight;
else AT.boxheight=parseInt(AT.navtxt.offsetHeight);
}

function movenavtxt(x,y){
if(AT.ns4)AT.navtxt.moveTo(x,y);
else{
AT.navtxt.style.left=x+'px';
AT.navtxt.style.top=y+'px';
}}

function getpagescrolly(){
if(AT.ie5||AT.ie4)return document.body.scrollTop;
else return window.pageYOffset;
}

function getpagescrollx(){
if(AT.ie5||AT.ie4)return document.body.scrollLeft;
else return window.pageXOffset;
}

function writeindiv(text){
if(AT.ns4){
AT.navtxt.document.open();
AT.navtxt.document.write(text);
AT.navtxt.document.close();
}
else AT.navtxt.innerHTML=text;
}

function writetxt(text,col){
if(AT.isloaded){
if(text!=0){
AT.oktomove=true;
AT.ishover=true;
if(AT.ns4)text='<div class="navtext">'+((centertext)?'<center>':'')+text+((centertext)?'</center>':'')+'</div>';
writeindiv(text);
if(AT.ns4)AT.navtxt.visibility="show";
else{
AT.navtxt.style.visibility="visible";
AT.navtxt.style.display="block";
}
getboxheight();
if((AT.w3c || AT.ie4) && dofade){
if(AT.ie4||AT.ie5)AT.navtxt.style.filter="alpha(opacity=0)";
if(AT.ns6)AT.navtxt.style.MozOpacity=0;
AT.ieop=0;
AT.op_id=setInterval('incropacity()',50);
}}else{
if(AT.ns4)AT.navtxt.visibility="hide";
else{
if(dofade)clearInterval(AT.op_id);
AT.navtxt.style.display="none";
AT.navtxt.style.visibility="hidden";
}
movenavtxt(-AT.boxwidth-10,0);
writeindiv('');
}}}

function incropacity(){
if(AT.ieop<=100){
AT.ieop+=7;
if(AT.ie4||AT.ie5)AT.navtxt.style.filter="alpha(opacity="+AT.ieop+")";
if(AT.ns6)AT.navtxt.style.MozOpacity=AT.ieop/100;
}else clearInterval(AT.op_id);
}

function moveobj(evt){
mx=(AT.ie5||AT.ie4)?event.clientX:evt.pageX;
my=(AT.ie5||AT.ie4)?event.clientY:evt.pageY;
if(AT.isloaded && AT.ishover && AT.oktomove){
margin=(AT.ie4||AT.ie5)?5:25;
if(AT.ns6)if(document.height+27-window.innerHeight<0)margin=15;
if(AT.ns4)if(document.height-window.innerHeight<0)margin=10;
if(AT.ns4||AT.ns6)mx-=getpagescrollx();
if(AT.ns4)my-=getpagescrolly();
xoff=mx+xoffset;
yoff=(my+AT.boxheight+yoffset-((AT.ns6)?getpagescrolly():0)>=AT.w_y)? -5-AT.boxheight-yoffset: yoffset;
movenavtxt( Math.min(AT.w_x-AT.boxwidth-margin , Math.max(2,xoff))+getpagescrollx(), my+yoff+((!AT.ns6)?getpagescrolly():0));
if(!mousefollow)AT.oktomove=false;
}}

if(AT.ns4)document.captureEvents(Event.MOUSEMOVE);

document.onmousemove=moveobj;

window.onload=function(){
  AT.navtxt=(AT.ns4)? document.layers['navtxt'] : (AT.ie4)? document.all['navtxt'] : (AT.w3c)? document.getElementById('navtxt') : null;
  getboxwidth();
  getboxheight();
  getwindowdims();
  AT.isloaded=true;
  if((AT.w3c || AT.ie4) && centertext)AT.navtxt.style.textAlign="center";
  if(AT.w3c)AT.navtxt.style.padding='4px';
  if(AT.ie4 || AT.ie5 && dofade)AT.navtxt.style.filter="alpha(opacity=0)";
  }

window.onresize=getwindowdims;

bgo