Avatar billede kettnovitch Nybegynder
12. august 2000 - 16:10 Der er 7 kommentarer og
3 løsninger

Numerisk+Alt.

Hvordan er de forskellige koder i den nummeriske afdeling når man bruger Altknappen. Er det et programmeringssprog er hvad? Jeg er meget nysgerrig, for det åbner mange muligheder.
Hej Klaus K.
Avatar billede kettnovitch Nybegynder
12. august 2000 - 16:12 #1
Undskyld stavefejlene; men jeg håber at forstod hvad jeg mente.
KK
Avatar billede 127144146281 Nybegynder
12. august 2000 - 16:32 #2
næe hvad er det du mener?
Avatar billede prodic Mester
12. august 2000 - 17:01 #3
tror han mener en oversigt over de numeriske værdier : altså hvordan man laver en :-) med Alt+numerisk værdi.

har ikke nogen oversigt, men følger lige med
Avatar billede gozar Nybegynder
12. august 2000 - 17:17 #4
Det er bare de tegn der kan bruges med den nuværende tegn tabel (Font) Det har ikke noget med programmerings sprog at gøre. Du kan installere tegn oversigt fra windows cden under kontrolpanet/tilføj-fjern
Avatar billede teknik Juniormester
12. august 2000 - 18:06 #5
Gozar har ret.
Der er flere tegn(pladser) i tegntabellen end tastaturet egentlig er beregnet til.
Du kalder dem frem ved at holde \"alt\" nede, og så indtaste et trecifret tal mellem
001 og 256  NB! man skal bruge tallene over på det numeriske tastatur!
Ca. halvdelen er de tegn, som alligevel kan trykkes direkte på tastaturet,
Mange af dem i den anden halvdel er underlige sammensætninger af firkanter o.lign, meget ala de \"klodser de bruger til at lave tegninger på tekst-tv.

Avatar billede sjensen Nybegynder
12. august 2000 - 18:37 #6
Kort kan det siges at du ved at holde ALT nede og trykke et tal mellem 000 og 255 (ikke 256 som teknik siger) på det numeriske tastatur, og derefter slippe ALT tasten, får det tegn frem der svarer til ASCII-værdien af tallet. Det er denne ASCII-værdi du indtaster.

Hvilket tegn der fremkommer (eller hvad der sker) når du gør det er afhængig af det tegnsæt din maskine bruger på det tidspunkt.

Nogle værdier, f.eks. 13, gør det samme som at trykke på RETURN/ENTER og 8 det samme som tab, 9 det samme som backspace o.s.v. Altså det samme som hvis du trykkede på den samme tast på tastaturet.

NB! Du behøver ikke at trykke 3 tal men kan nøjes med det tal du skal bruge. Eks. hvis du vil have et mellemrum (space) trykker du 32 og ikke nødvendigvis 032.
Avatar billede kettnovitch Nybegynder
12. august 2000 - 18:49 #7
Hej igen og mange tak for jeres respons. Mit spørgsmål handler om det som jeg har fået fortalt
af jer; men findes der ikke en oversigt over de
skjulte tegn.
VH KK
Avatar billede el_gnu Nybegynder
12. august 2000 - 19:25 #8
Her er en oversigt

http://www.jimprice.com/jim-asc.htm

(-: el Gnu
Avatar billede kettnovitch Nybegynder
12. august 2000 - 21:32 #9
Mange tak for hjælpen. Jeg deler pointene ud på denne måde, for det var lidt svært at bedømme svarene; men jeg fik et link af el_gnu som var helt perfekt.
VH KK
Avatar billede gauntlet Nybegynder
12. august 2000 - 22:42 #10
eh.. det hedder faktisk ASCII (american Standard Code for Information Interchange)
og er alle tegn i ALLE tegnsæt, osse de forskellige \'grafiske\' tegn der bruges til dos programmer, samt © og ®

/gaunt