Avatar billede maskinen2000 Nybegynder
26. juni 2002 - 01:22 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Under søge processor

Der skulle vel ikke være nogen der ligger inde med et lille script som kan undersøge alle processor, og hvis f.eks. en Apache pid tager (næsten) alt CPU så kill'es den pid

årsagen er at jeg har et eller andet mystisk problem med en Apache pid der sommetider bare kører i ring med og tager en masse cpu, hvilket giver min server et hop fra 0.35 til 1.10 i serverload..

Anyone?
Avatar billede clemmay Nybegynder
26. juni 2002 - 15:55 #1
Har du opdateret til den nyeste version af apache?
der blev jo for ikke så lang tid siden fundet et sikkerhedshul i apache der kunne resultere i netop det der.
Avatar billede maskinen2000 Nybegynder
26. juni 2002 - 19:23 #2
Ja den er opdateret.. Men det var også sådan egentligt generelt at der burde findes en "Daemon" som holdt øje med alt andet og evt sendte kill signal hvis en process == 90%+ i over 20 sekunder - bare et eksempel :-)
Avatar billede langbein Nybegynder
26. juni 2002 - 21:43 #3
Dersom man ønsker å holde øye med belastningen på prosessoren så kan man kjøre kommando "top". Etter man har startet top så kan man taste skift (pil opp) og P for å få alle prosessene sortert på prosessorbeastning. Skift M gir sortert på minnebruk og skift A gir de sist oppstartede prosessene øverst. Alle prosessene vises med et prosessnummer. Dersom man ønsker å stanse en prosess som trekker uforholdsmessig mange ressurser så skriver man kommando "kill <prosessnummer>"
Avatar billede langbein Nybegynder
26. juni 2002 - 21:46 #4
Slike problemer der tingene "blir hengene" kan ellers ofte ha noe å gjøre med dns oppsett eller oppsettet i filen /etc/hosts Den skal bla inneholde en tilordning mellom egen ip og serverens navn.
Avatar billede maskinen2000 Nybegynder
26. juni 2002 - 22:59 #5
Langbein: Denne gang har du desværre ikke helt forstået spørgsmålet :-) Jeg kender godt til top og kill...

Jeg tjenkte at der skulle varre en program som tog over denne task - så hvis en process "blir hengene" så kan denne program lukke pid'en automatisk :-) Det ville være bra på en server.
Avatar billede langbein Nybegynder
27. juni 2002 - 02:26 #6
Automatisk nedstegning av prosess, nei kjenner ikke til det. Linux har jo ellers evnen til å endre på prioriteringer av prosessene slik at mindre viktige prosesser blir prioritert ned og kjørt i bakgrunnen. Mon tro om det er mulig med script el lign å sette opp konfigurering og regler for denne prioriteringen. Vet ikke.
Avatar billede peter_m Nybegynder
29. juni 2002 - 21:49 #7
Jeg har ikke lige et script i baghånden men jeg vil gerne komme med en ide.

Skal bruge top til at greppe linien med processen pille cpu forbrug ud af den.

Gem den i en variable hvis værdien overstiger f.eks 90% og loppe for f.eks hver 5 sekund og hvis værdien er mindre end 90% resettes variable ellers addes 5 sekunder til en sekund variable og hvis denne rammer 20 så reset processen og alt logges selvfølgelig.
Avatar billede Soren L. Hansen Nybegynder
09. juli 2002 - 12:16 #8
Kig på and (Auto Nice Daemon). Den kan gøre netop det, I søger. Den ser, hvor meget CPU-tid de forskellige processer har brugt og nedprioriterer (eller dræber) dem derefter.