Avatar billede solve Nybegynder
26. juni 2002 - 00:13 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Flere decimaler på udregningerne

Hvordan får jeg flere decimaler på dette:
$1 = $var1 / $var2
Avatar billede tipsen Nybegynder
26. juni 2002 - 00:21 #1
Du bruger number_format() eller printf()
Avatar billede solve Nybegynder
26. juni 2002 - 00:21 #2
Hvis den nu gav:
33,3333333333333 hvordan får jeg så vist:
33,3333333333333333333333 istedet?
Avatar billede solve Nybegynder
26. juni 2002 - 00:21 #3
tipsen, vil du lige give et eksempel?
Avatar billede tipsen Nybegynder
26. juni 2002 - 00:25 #4
ok - hvis du vil lave udregninger med større præcision, skal du bruge pakken BCMath - se nærmere på: http://dk.php.net/manual/en/ref.bc.php

NB: Det er vist ikke 100% sikkert, at dette lib er inkluderet i standardinstallationen - men det finder du jo hurtigt ud af!

Glem de to ovennævnte funktioner da de kun beskæftiger sig med udskrivning af variablene!
Avatar billede brianfrisch Nybegynder
26. juni 2002 - 00:26 #5
Jeg bruger følgende metode. (Skift tallet 20 ud med et højere eller lavere tal alt efter hvor mange decimaler du ønsker.)

$1 = substr($1, 0, 20);
Avatar billede tipsen Nybegynder
26. juni 2002 - 00:27 #6
Eks:

echo bcdiv("100", "3" , 20);
Avatar billede tipsen Nybegynder
26. juni 2002 - 00:28 #7
brian: $1 er så et godt eksempel på et ulovligt variabelnavn ;-)

Desuden vil php ikke normalt regne med 20 decimalers præcision internt, så et resultat med 20 decimaler vil alligevel være meningsløst...
Avatar billede jakoba Nybegynder
26. juni 2002 - 00:29 #8
det du spørger om der der ingen fornuft i. Der er et begrænset antal cifre der er korrekte i et tal. og det antal cifre skriver php, at skrive flere cifre er rent gætteri.
Avatar billede solve Nybegynder
26. juni 2002 - 00:31 #9
brian: Det virker ikke, da mit problem ikke er at der kommer for mange tegn, men at der kommer for lidt.
Avatar billede solve Nybegynder
26. juni 2002 - 00:32 #10
jakoba: Jo flere cifre, jo nærmere kommer man da det faktiske talt?!
Avatar billede jakoba Nybegynder
26. juni 2002 - 00:46 #11
solve >> næe.

hvert tal lagre i computeren i et bestemt antal bit, vist noget i retning af 40 bit, idet du dividerer bliver der lavet et nyt tal i det format, og idet det tal klemmes ind i de bit mister det den præcicion du efterlyser. hvert ciffer fylder lidt over 3 bit så der er kun ca 12 eller 13 præcice cifre i det tal du har at udskrive.

mvh Jakoba
Avatar billede tomsommer Juniormester
26. juni 2002 - 00:48 #12
det kan ændres i INI filen

; The number of significant digits displayed in floating point numbers.
precision    =  12
Avatar billede tipsen Nybegynder
26. juni 2002 - 00:53 #13
Den ændring vil nok stadig ikke ændre det interne beregningsgrundlag...
Avatar billede brianfrisch Nybegynder
26. juni 2002 - 01:00 #14
tipsen> Det med det ulovlige variabelnavn er jeg godt klar over, men nu var $1 jo allerede skrevet i spørgsmålet, så hvorfor ikke fortsætte med det, for ikke at give for stor forvirring :) ?!
Avatar billede tipsen Nybegynder
26. juni 2002 - 01:09 #15
hehe - det havde jeg faktisk ikke set i det oprindelige ;-)

NB: Der er forøvrigt et issue mht. scaling ved brug af bcdiv - drop det og rund af med enten number_format() eller printf().