Avatar billede rm Nybegynder
11. august 2000 - 17:45 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

parralelporten i Linux

er der nogen der kender til en god beskrivelse af vordan man skriver til parralelporten i c++ (eller C) under linux

---
m.v.h
RM
Avatar billede no-one Nybegynder
12. august 2000 - 00:42 #1
Jeg har engang haft tuturial der beskriver emnet (jeg fik dog aldrig læst den, så jeg ved ikke om den er noget værd), men jeg kan måske skaffe den igen hvis du er interesseret.
Avatar billede rm Nybegynder
12. august 2000 - 16:31 #2
hvis du kan finde den er jeg interesseret

---
RM
Avatar billede no-one Nybegynder
13. august 2000 - 01:51 #3
Jeg kan ikke lige finde den, men en af mine kammerater har den så jeg kan sikkert få den fra ham.
Indtil da kan du prøve at kigge på:
http://metalab.unc.edu/pub/Linux/docs/HOWTO/mini/IO-Port-Programming
-En Mini howto, hvori der måske står noget interessant.
Avatar billede tuxen Nybegynder
23. august 2000 - 10:01 #4
Hej.
I Linux / Unix miljø er alle devices tilgængelige ved at skrive til den til hver device tilhørende fil.
D.v.s at du skal åbne den fil der hører til parallelporten og i dens tilfælde sende det rigtige binære tal ud, så det passer med hvilke ben du vil tænde.
Thue
Avatar billede rm Nybegynder
23. august 2000 - 13:44 #5
ved du hvilket tal til hvelket ben?
Avatar billede tuxen Nybegynder
23. august 2000 - 13:56 #6
Hm kan ikke huske spec´en i hovedet, men prøv
http://www.lvr.com/parport.htm
Det du kan gøre er simpelthen at proppe dioder ind i porten.
Det ene ben ind i hulet, det andet til jord så det rører ude på kanten af portstikket.
LPT fungerer sådan at du eksplicit selv skal slukke benene igen, så dioderne vil lyse indtil da.
Du kan prøve at sende f.eks 00010111, og bagefter slukke alt med 00000000.
Har lavet et prg. til windows hvor jeg bruger assembler til at adressere porten, jeg kan sende det til dig hvis du er interesseret ... har dsv ikke lige noget tilsv. til Linux ....
Avatar billede tuxen Nybegynder
23. august 2000 - 13:58 #7
men hvis du kan finde hardwareadressen til LPT i Linux kan du bruge det samme asm eksempel bare med den ændrede Addr.
Men det er mere rent at køre det til device driver - filen

Avatar billede rm Nybegynder
23. august 2000 - 13:59 #8
tak