Avatar billede bierchen Nybegynder
24. juni 2002 - 20:57 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

hvordan laver jeg et prog til en service ??

Jeg har lavet et program i c, som jeg godt kunne tænke mig kørte som en "service" i baggrunden, ligesom samba, apache etc.

Det skal kunne starte med f.eks /etc/init.d/program start

Jeg har kigget lidt på threads og processes. Er jeg på rette vej ?? er det, det jeg skal bruge ??
Avatar billede ballbreaker Nybegynder
24. juni 2002 - 22:47 #2
Du kan se på /etc/init.d/smb og se på hvordan det er opbygget.

I dette eksempel bruger jeg /etc/init.d/prog-start-script
Scriptet bør se sådan her ud:

#!/bin/bash
#    description: Hvad er det for et program og så videre.
#    chkconfig: 3 30 70  <- Den linie fortæller i hvilken runlevel det skal køre, samt i jbiklen rækkefælge.

. /etc/init.d/functions

start() {
    echo -n "Starter prognavn: "
    daemon prognavn
}

stop() {
    echo -n "Stopping prognavn: "
    killproc prognavn
}

case "$1" in
start)
    start
    ;;
stop)
    stop
    ;;
*)
    echo "Usage: $0 start|stop"
esac

Derefter kan du køre chkconfig --add prog-start-script, så skulle du have mulighed for at kunne slå det til og fra med ntsysv.
Avatar billede bufferzone Praktikant
24. juni 2002 - 22:58 #3
Det er muligt at jeg tager fejl, men der er forskel på en service og et program der startes op af styresytemet. I min verden er en service noget kodet der anvender systemkald og arbejder snævert sammen med kernelen. Men som sagt jeg kan sagtens tage fejl
Avatar billede skau Nybegynder
25. juni 2002 - 09:19 #4
En service (som det kaldes i M$ - det hedder en daemon i unix/linux) er et program der kører i baggrunden - det behøver ikke nødvendigvis benytte systemkald.
Hvis dit c-prog. kører forever skal du blot lave start og stopscripts (som ballbreaker har beskrevet) og derefter vil dit program blive starte under opstart af operativsystemet og køre i baggrunden som en daemon.
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. juni 2002 - 20:41 #5
Kan jeg derved konkludere at der faktisk er forskel på en service (MS) og en daemon (Linux)
Avatar billede bierchen Nybegynder
25. juni 2002 - 21:21 #6
Mange tak for hjælpen !!! :)))

Daemon løsningen var lige det jeg søgte efter.

Jeg ved ikke hvor stor forskellen er på et program og en service, det er sikkert kun et spørgsmål om ordkløveri, for i bund og grund er de begge programmer. Servicen/daemonen er vel en applikation, som foretager sig noget i baggrunden, f.eks. kører en webserver etc. Apache f.eks er et C program (dog lidt avanceret :) ), som køres som en daemon. Men det kan vel sagtens også kaldes for et program ??