Avatar billede walla_fantomet Nybegynder
24. juni 2002 - 11:51 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Print window

Hej XPerter

Jeg har brug for at lave et JavaScript der når man åbner siden udskriver vinduet med papiret i liggende format. Hvordan får man den automatisk til at vælge liggende?

Martin
Avatar billede knudgert Nybegynder
24. juni 2002 - 12:07 #1
Det kan desværre ikke rigtig lade sig gøre.
Man kan ikke med Javascript sætte print til landskab.

Med css 2 er muligheden der, problemet er bare at der ikke rigtig er nogen browsere, der understøtter det, kun Opera, hverken IE eller Mozilla/Netscape gør.

<head>
<style type="text/css">
<!--
@page {
  size: landscape;
-->
</style>

Se evt. http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/page.html under 13.2.2
Avatar billede jakoba Nybegynder
24. juni 2002 - 12:10 #2
Desværre, det gør man bare ikke.
reglen er at brugeren selv skal sætte sine printersetting, og også selv skal godkende når der skrives noget ud.

Ellers kunne jeg jo udskrive min reklame for "all natural viagara, that extend your life by 200 years" på din printer med heldækkende grøn baggrund og på den måde bruge det meste af din blækpatron.

På et intranet kan du gøre det, via ActiveX. På internette vil kun en idiot sætte sine generelle sikkerhedsindstillenger så lavt at det er muligt.

mvh JakobA
Avatar billede walla_fantomet Nybegynder
24. juni 2002 - 12:16 #3
Der findes da flere sider på nettet hvor man automatisk udskriver. Bl.a. krak.dk! Det skal være ca. samme koncept som der. Altså at man klikker på et link og får så en printer vnelig side som automatisk går igang med at udskrive, hvis bruger altså siger OK! Problemet ligger i at det er en bred tabel, derfor landskabs format!
Avatar billede knudgert Nybegynder
24. juni 2002 - 12:21 #4
Problemet ligger i at det er en bred tabel, derfor landskabs format!

Og det kan jvnf. mit svar ikke rigtig lade sig gøre (endnu) p.gr.a. manglende browserunderstøttelse.

Det eneste du kan gøre, er at gøre folk opmærksom på, at de skal sætte printeren til at printe i landscape, f.eks. med en alert, som kommer når man åbner den printvenlige side.
Avatar billede drdal Nybegynder
25. oktober 2006 - 10:56 #6
Jeg synes det her ser ud til at virke: (men ret mig hvis jeg tqager fejl)

<style type="text/css" media="print">
body {
    size:landscape;
}
</style>
Avatar billede drdal Nybegynder
25. oktober 2006 - 10:59 #7
How det ovenstående virker vidst ikke alligevel. (Havde glemt at lukke og åbne browseren efter sidste udskrift som var i landscape)

Sorry