Avatar billede pomfrit Nybegynder
10. august 2000 - 20:55 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

XML-database??

Hvad er en XML-database?
Hvorfor bruge XML til database?
Hvorfor ønsker man at lagre data i XML format?
Bliver man almidelige databaser til det? fx. access, oracel, SQLserver??
Hvordan er sammenhængen med disse og XML, hvis de bruges?
Avatar billede pomfrit Nybegynder
10. august 2000 - 20:57 #1
ups . . \"Bliver\" i 5. linie skal erstattes med \"Bruger\"

sorry
Avatar billede uffe_kld Nybegynder
10. august 2000 - 23:09 #2
XML bruges til markere indholdet af en tekst, fx. overskrift, kommentar, forfatter. Dette ske med tags ligesom i html, men i XML definere du selv dine tags fx. <forfatter>...

Det betyder faktisk at du kan lave din XML i ganske almindelig editor, men der findes også specielle XML editor.

Fordellen er primært at du kan søge mere specifik i et XML-dokument og at du formatere samme XML-dokument på mange forskellige måder fordi angives seperat enten i XSL eller CSS. Og samtidig er format mere fleksibel en database.

Nogle database bl.a. har mulighed for at arbejde med xml-tekst, dvs man angiver et felt til at indeholde  xml. Derved får du en del af XML\'s fleksibilitet indbygget i din database.

Der er mange gode links om emnet på  http://www.xml.dk

Hilsen Uffe
Avatar billede lbhansen Nybegynder
10. august 2000 - 23:12 #3
1. en xml-database er hvad man gør den til. Nogle produkter implementere at data bliver gemt i xml, og andre har interfaces til xml.
2+3. XML er en åben standard, og er god til at beskrive data. Desuden fordi den er åben er den godt til at gemme data i. Hvis man gemmer i xml skal man ikke nødvendigvis konvertere data hvis man skal flytte dem til en xml-aware database. Det er desuden muligt fx at gemme hele websider en database, og søge efter xml-tags i de lagrede filer(oracle).
4. Oracle 8I kan bruge xml som intern struktur. Og de levere en lang række software til at understøtte xml i databasen.
5. Pointen er at man lagre data i xml i databasen, og man kan bruge fx xsl og xslt til at vise data, som man vil have dem præsenteret.

For lidt mere information om xml www.w3.org
Avatar billede lbhansen Nybegynder
10. august 2000 - 23:15 #4
Et lille eksempel på anvendelse. Man gemmer sine hjemmesider i xml i databasen. Det der bliver gemt er kun beskrivelsen af data, og man får ikke kludret præsentation og beskrivelse sammen.

Derefter bruger man fx en produkt som cocoon, der kan lave stylesheets til at konvertere fx til wml/html/pdf. Alt efter hvilken klient der forespørger hjemmesiden.