Avatar billede heyday Nybegynder
22. juni 2002 - 12:34 Der er 88 kommentarer og
4 løsninger

Tilpasning af design

Jeg har lavet et design, mest for bare at øve mig i opbygning af hjemmesider med tabeller.
Designet, som det skulle se ud, kan ses på:
http://www.heyday.h4f.dk/webdesign3%20copy.jpg

Mit forsøg ser således ud:
http://www.heyday.h4f.dk/index3.htm

Jeg har lavet det i Photoshop, og skåret grafikken ud. Jeg har målt og målt, men det vil bare ikke lykkes.

Nu håber jeg så, der er nogle venlige sjæle herinde, som kan/vil hjælpe mig.

Hilsen Sabrina
Avatar billede rasmus_larsen Nybegynder
22. juni 2002 - 12:43 #1
Har også det problem!
Avatar billede styled.dk Nybegynder
22. juni 2002 - 12:46 #2
Hvis du bruger photoshop 6 -7 kan du jo bruge dets indbyggede værktøj til dette?
Avatar billede rasmus_larsen Nybegynder
22. juni 2002 - 12:46 #3
Hvilket et er det ???????????
Avatar billede askhoej Praktikant
22. juni 2002 - 12:47 #4
heyday - kan du ikke lige linke til en gif-fil i stedet for en jpg, da denne ikke er til at arbejde med.

/Askhoej
Avatar billede rasmus_larsen Nybegynder
22. juni 2002 - 12:48 #5
Hvad hedder det indbyggede værktøj ? Har PS 6
Avatar billede rasmus_larsen Nybegynder
22. juni 2002 - 12:51 #6
Vil godt give 10 point for dette er jo ikke mit spørgsmål
Avatar billede heyday Nybegynder
22. juni 2002 - 12:52 #7
http://www.heyday.h4f.dk/webdesign3%20copy.gif

Så er der uploadet en gif-fil af designet.

Styled.dk -> Har prøvet slicetoolet.
Avatar billede Kengun Praktikant
22. juni 2002 - 12:52 #8
Askhoej> Det bliver vel ik nogen forskell om man benytter gif-fil eller jpg-fil i denne sammenheng?
Avatar billede gzu Nybegynder
22. juni 2002 - 12:52 #9
Hmm.. Frames ?? Det er bedre at bruge frames når du har så meget grafik.. Da det ellers vil tage en evighed at loade siden.. ellers er den flot.. Du kunne jo lave en ramme til venstre en øverst en nederst og en til højre.. og så lave tabeller der og så til sidst lægge din grafik ind der.. Hvis du ikke forstår kan jeg prøve at lave det til dig...
Avatar billede styled.dk Nybegynder
22. juni 2002 - 12:52 #10
Brug slice tool (k) til at skære dit design ud i nogle stykker...
Derefter trykker du file > save for web !

-Jonas
Avatar billede rasmus_larsen Nybegynder
22. juni 2002 - 12:54 #11
styled.dk hvad hedder dette indbyggede værktøj jeg HAR Photoshop 6.0 ?
Avatar billede rasmus_larsen Nybegynder
22. juni 2002 - 12:54 #12
tak
Avatar billede heyday Nybegynder
22. juni 2002 - 12:55 #13
styled.dk -> Dette har jeg prøvet, men det skal jo stadig laves til html.

gzu -> Jeg hader brugen af frames, tabeller er mere browservenlige og giver utallige muligheder!
Avatar billede gzu Nybegynder
22. juni 2002 - 12:56 #14
Det giver ikke flere muligheder. og browservenlighed kontra brugervenlighed? Tabeller er måske nemmere at arbejde med.. men frames er mere brugervenligt.. såen er det..
Avatar billede rasmus_larsen Nybegynder
22. juni 2002 - 12:56 #15
men hvad sker der så når man har slicet sit design op i nogle dele hvad hjælper Save for web så ?
Avatar billede rasmus_larsen Nybegynder
22. juni 2002 - 12:57 #16
heyday jep det er jo det svære det med html det er jo nemt nok at lave et cool design (nogen gange da) men fatter hat når det skal i tabeller
Avatar billede heyday Nybegynder
22. juni 2002 - 12:59 #17
gzu -> Okay, men jeg bliver ved tabellerne :)
Avatar billede heyday Nybegynder
22. juni 2002 - 12:59 #18
rasmus_larsen -> hehe, kunne ikke være mere enig :)
Avatar billede rasmus_larsen Nybegynder
22. juni 2002 - 13:00 #19
styled.dk du lyder til at have styr på det så plz hjælp os... pga. jeg også får hjælp her skal du nok få point af mig også
Avatar billede krisbjoern Nybegynder
22. juni 2002 - 13:03 #20
Tabeller kan være RET dril'ske...

Jeg starter med at lave en tabel som skal agere RAMME for hele sitet.
Den tabel skal have en width og heigt på 100%.
<TABLE WIDTH="100%" HEIGHT="100%" BORDER="0" CELLSPACING="0" CELLPADDING="0"><TR VALIGN="middle"><TD ALIGN="center">

(Cellspacing og cellpadding sørger for at der ikke er en "kant" mellem celler og rækker - det er tit der designet går i smadder)

Inde i dén tabel lægger jeg en ny tabel. i dit tilfælde vil jeg nok lave en tabel med 1 collonne og 3 rækker.
I den øverste række lægger du top-bannerlogoet.
I midterste række indsætter du endnu en tabel.
denne tabel skal i først om gang have 3 collonner og 1 række.
I den første collonne indsætter du endnu en tabel bestående af 1 collonne og 3 rækker. heri pladsere du de 3 kasser i en række hver.
Den næste collonne i midterste række, indeholder main-siden og sidtse række din nyhedsektion.
Den sidste række skal jo bare indeholde copyright-banneret.

Jeg håber at det kunne hjælpe lidt.
Du kan sætte baggrundsgrafikken ind i tabellen i midterste række.
Men du skal huske at lave CALLSPACING="0" CELLPADDING="0" i ALLE de tabeller du laver!!!

Venlig Hilsen
Kristian Bjørn
KB3-MultiMedieDesign
Avatar billede heyday Nybegynder
22. juni 2002 - 13:05 #21
KRISBJØRN -> Det hjalp mig ikke så meget, som du kan se er det jo det jeg selv har gjort. Min opstilling fejler ikke noget, det er målene den er gal med. Men tak for indlæget.
Avatar billede rasmus_larsen Nybegynder
22. juni 2002 - 13:07 #22
styled.dk hvad kan man med "slice tool'et" "og Save for Web"  som gør det nemmere til at sætte det op i tabeller?
Avatar billede heyday Nybegynder
22. juni 2002 - 13:08 #23
Rasmus_larsen -> Er du ved at overtage mit spørgsmål :)
Avatar billede heyday Nybegynder
22. juni 2002 - 13:09 #24
Rasmus_larsen -> Har du icq el. msn? Hvis du har så kontakt mig lige - mine kontaktinformationer står på mit minisite http://www.eksperten.dk/bruger.phtml?navn=heyday
Avatar billede rasmus_larsen Nybegynder
22. juni 2002 - 13:10 #25
hehe heyday du det må du undskylde men jeg er også lidt ivrig efter at lære det her... og som sagt har jeg ikke tænkt mig bare at få hjælp på dine point men selv give lidt... og det eneste jeg vil vide er hvad man kan med "slice tool'et" "og Save for Web"  som gør det nemmere til at sætte det op i tabeller?
Avatar billede rasmus_larsen Nybegynder
22. juni 2002 - 13:10 #26
Nu har jeg add'et dig min mail er rasmuslarsen2@hotmail.com
Avatar billede heyday Nybegynder
22. juni 2002 - 13:11 #27
askhoej -> Ville bare lige høre om du helt forsvandt? :)
Avatar billede askhoej Praktikant
22. juni 2002 - 13:12 #28
heyday >> jeg sidder lige og kigger på det :-)
Avatar billede rasmus_larsen Nybegynder
22. juni 2002 - 13:13 #29
askhoej ved hvad man kan med "slice tool'et" "og Save for Web"  som gør det nemmere til at sætte det op i tabeller?
Avatar billede krisbjoern Nybegynder
22. juni 2002 - 13:13 #30
Det er jo nok rigtigt at din opsætning ikke fejler noget!!!
MEN jeg synes det ser MEGET ud som om at du ikke har indsat
CELLSPACING="0" og CELLPADDING="0" i dit html-dokument.
Hvilket gør at helle grafikken ikke bliver vist, da størrelsen på tabellen er fra yder kant til yderkant og altså incl. evt. spacing og padding.

Venlig Hilsen
Kristian Bjørn
Avatar billede styled.dk Nybegynder
22. juni 2002 - 13:15 #31
Når du har slicet og trykket save for web kan du i højre side trykke save....så gemmer den en html fil samt billederne :)
Avatar billede heyday Nybegynder
22. juni 2002 - 13:16 #32
askhoej -> Mange tak :)

krisbjoern -> Prøver lige at indsætte det og se om det hjælper noget.
Avatar billede rasmus_larsen Nybegynder
22. juni 2002 - 13:16 #33
krisbjoern hvis du vil finde ud af det må du jo stjælpe heyday's css dokument for jeg tror det står der i alle tabel egentskaberne og sådan.
Avatar billede rasmus_larsen Nybegynder
22. juni 2002 - 13:18 #34
TAKKER styled.dk ville have givet dig point for at få hjælp i heyday's spm men det syntes heyday altså ikke jeg skulle
Avatar billede heyday Nybegynder
22. juni 2002 - 13:19 #35
krisbjoern --> Hjælper ikke
Avatar billede styled.dk Nybegynder
22. juni 2002 - 13:21 #36
rasmus_larsen >  Jeg tror jeg overlever : )

Bemærk dog at dette til proffesionelt brug ikke er acceptabelt da den html kode du for ikke er den bedste osv....men til dine egne sider skulle det være ok :)
Avatar billede heyday Nybegynder
22. juni 2002 - 13:22 #37
styled.dk -> Jeg kan ikke rigtig få det til at virke. Der kommer ikke noget htmlkode med billedet.
Avatar billede styled.dk Nybegynder
22. juni 2002 - 13:25 #38
Leg lidt med instillinger...når du gemmer kan du også vælge om du vil gemme billederne eller både html og billeder...når du har gemt skal du jo kigge i den mappe hvor du har valgt at gemme det :)
Avatar billede heyday Nybegynder
22. juni 2002 - 13:27 #39
styled.dk -> Det kan jeg godt regne ud. Anyway så løser det ikke mig problem.
Avatar billede gzu Nybegynder
22. juni 2002 - 13:27 #40
hej igen =) Jeg ville lige prøve at vise hvor nemt det egentligt er at bruge frames ;) http://porsche-danmark.dk/eksperten/heyday/ det kan dog godt være det er lidt grimt da det bare lig hurtigt er lavet ;)
Avatar billede styled.dk Nybegynder
22. juni 2002 - 13:29 #41
heyday > Det burde nu at virke fint ;)
Avatar billede heyday Nybegynder
22. juni 2002 - 13:30 #42
gzu -> hehe, FUCK det er grimt ;) ej, intet kan få mig over på frames, en princip-sag vel sagtens :) Men takker mange gange fordi du tog dig tid :) Har en fæl mistanke om, du bruger frames, fordi det er meget lettere at bruge i Frontpage :) hehe.
Jeg bruger Notepad, fordi Frontpage ikke opfylder mine krav om en ordentlig og overskuelig kode.
Avatar billede heyday Nybegynder
22. juni 2002 - 13:31 #43
Styled.dk -> Det gør det så bare ikke ved mig ;)
Avatar billede gzu Nybegynder
22. juni 2002 - 13:32 #44
Tjae.. jeg bruger frames af 2 grunde: Fordi det er ekstremt nemt.. og så fordi at ellers smutter folk før de har loaded siden :)
Avatar billede heyday Nybegynder
22. juni 2002 - 13:34 #45
gzu -> Man kan sagtens lave hurtige sider med tabeller.
Ja det er måske nemmere med frames, især hvis man sidder med frontpage ;)
Jeg synes diskussionen med frames kontra tabeller skal stoppes her. Der findes andre spørgsm¨l på eksperten, som lige netop behandler dette emne.
Avatar billede gzu Nybegynder
22. juni 2002 - 13:35 #46
hehe ok ;) lige en sidste ting.. tabeller er også ok.. jeg bruger dem også selv.. http://www.trooper.h4f.dk
Avatar billede heyday Nybegynder
22. juni 2002 - 13:39 #47
gzu -> hehe okay :)
Avatar billede 0ffline Nybegynder
22. juni 2002 - 13:58 #48
Hej Heyday
Hvis du stadig har probz med at få grafikken til at passe, kan jeg anbefale dette program.

http://download.com.com/3120-20-0.html?qt=ulead+smartsaver&tg=dl-20&search=+Go%21+

Det virker :O)
www.offlinedesign.dk er samlet med dette

/0ffline
Avatar billede askhoej Praktikant
22. juni 2002 - 13:59 #49
Hmm...det gik lidt hurtigt da der er fodbold i TV :-)

Men du burde kunne blive inspireret af mit eksempel, du kan selv klippe billederne pænere ud osv...

http://www.askhoej.dk/eksperten/smh/smh.htm

/Askhoej
Avatar billede heyday Nybegynder
22. juni 2002 - 14:03 #50
offline -> WOW - der blev jeg imponeret - designet har jeg siddet og beundret før, men at det er samlet i et program, dte må jeg starks have fingrene i :)

askhoej -> Mange tak til dig også. Det ser virkelig pænt ud!!!
Avatar billede 0ffline Nybegynder
22. juni 2002 - 14:05 #51
Temmeligt meget nemmere at bruge et program det sådan noget, da jeg også normaltvis arbejder i notepad :)
Avatar billede 0ffline Nybegynder
22. juni 2002 - 14:06 #52
til*
Avatar billede heyday Nybegynder
22. juni 2002 - 14:08 #53
offline -> Okay :) Hvordan bliver koden? Er det noget skrammel el. ok?
Avatar billede heyday Nybegynder
22. juni 2002 - 14:09 #54
offline -> Kom lige i tanke om jeg ikke kan downloade fra min computer, har nogle problemer med den...kunne jeg lokke dig til at sende det til mig over icq? 134137054
Avatar billede 0ffline Nybegynder
22. juni 2002 - 14:09 #55
Rimelig ok - men temmelig overskuelig, da man navngiver både tabelcelle og billede før man saver HTML dokumentet
Avatar billede rasmus_larsen Nybegynder
22. juni 2002 - 14:10 #56
Cool 0ffline tak... i går fattede jeg bare ikke hvordan man gjorde dette hehe
Avatar billede 0ffline Nybegynder
22. juni 2002 - 14:11 #57
Heyday>>
Jeg er iøjeblikket ved at totalt cleane min pc, så næsten alt ligger på skiver pt.
Men måske der var en anden venligt sjæl :O)
Avatar billede 0ffline Nybegynder
22. juni 2002 - 14:12 #58
Min er heller ikke en trail version, såååååå
Avatar billede rasmus_larsen Nybegynder
22. juni 2002 - 14:12 #59
0ffline er det Ulead SmartSaver Pro 3.0  eller den anden for der kommer 2 ved det link du gav
Avatar billede 0ffline Nybegynder
22. juni 2002 - 14:13 #60
Det er da fint Rasmus... du må igang med at klippe og klistre ;o)
Avatar billede 0ffline Nybegynder
22. juni 2002 - 14:13 #61
Ulead Smartsaver
Avatar billede 0ffline Nybegynder
22. juni 2002 - 14:14 #62
Deler du så lige din download med Heyday, Rasmus???
Avatar billede rasmus_larsen Nybegynder
22. juni 2002 - 14:15 #63
Ja men ved ikke hvordan man sender filer på ICQ...
Avatar billede 0ffline Nybegynder
22. juni 2002 - 14:16 #64
Det fortæller Heyday dig nok så ;O)
God Weekend

/0ffline
Avatar billede rasmus_larsen Nybegynder
22. juni 2002 - 14:16 #65
Tak i lige måde
Avatar billede heyday Nybegynder
22. juni 2002 - 14:18 #66
Offline -> Hvad kan den fulle version som trial'versionen ikke kan? er der nogle begrænsninger? tid, gemmemuligheder?
Avatar billede heyday Nybegynder
22. juni 2002 - 14:19 #67
Offline -> Har fundet ud af det :)
Avatar billede 0ffline Nybegynder
22. juni 2002 - 14:21 #68
Der er vist ingen forskel anden at min virker også på 31´ste dagen :O)
Avatar billede rasmus_larsen Nybegynder
22. juni 2002 - 14:22 #69
hvad var det så heyday ?
Avatar billede heyday Nybegynder
22. juni 2002 - 14:24 #70
offline -> Det er ikke sådan du gider lave en bette guide til mig, hvordan man bruger dette pragtfulde program? Du skal nok få de points du vil have for det?
Avatar billede heyday Nybegynder
22. juni 2002 - 14:25 #71
Der er en begrænsning således programmet kun virker i 15 dage Rasmus
Avatar billede rasmus_larsen Nybegynder
22. juni 2002 - 14:26 #72
ok puha
Avatar billede 0ffline Nybegynder
22. juni 2002 - 14:29 #73
rasmus -> Troede det var 30 dage, men du kan sagtens nå at komme lidt ind i det på 15.
Programmet virker som de flere, af denne slags.
Åbn programmet, og vælg 'slice' værktøjet.
Når du har tilpasset dine cuts, saver du bare som HTML, derefter laver den dokumentets code, og putter alle billederne i en mappe som du bestemte navnet på da du gemte
Avatar billede 0ffline Nybegynder
22. juni 2002 - 14:30 #74
Du skal selvfølgelig lige indlæse dit billede, før du slicer;)
Avatar billede heyday Nybegynder
22. juni 2002 - 14:32 #75
offline -> Okay mange tak. Kender du andre af de programmer? Som evt. er gratis? Har ikke råd til at købe det til den pris :)
Avatar billede 0ffline Nybegynder
22. juni 2002 - 14:35 #76
Ikke andet, end at du ret faktisk har den funktion i photoshop 6
Avatar billede rasmus_larsen Nybegynder
22. juni 2002 - 14:45 #77
0ffline eller heyday hvordan hel**** fjerner man den fucking boks med What's Hot?
Avatar billede heyday Nybegynder
22. juni 2002 - 14:47 #78
offline -> Du mener i slicetoolet ikke? Det er bare vildt svært at bruge :)
Avatar billede rasmus_larsen Nybegynder
22. juni 2002 - 14:50 #79
heyday hvor finder man det henne, og ved du hvordan man fjerner den boks med What's Hot! ?
Avatar billede 0ffline Nybegynder
22. juni 2002 - 14:51 #80
Heyday -> Jo, det er det jeg mener :)
rasmus -> Kan du ikke fjerne i den trailversion - men du kan trække den ud til siden, så den ikke ligger ivejen :)
Avatar billede rasmus_larsen Nybegynder
22. juni 2002 - 14:52 #81
hvor er slice toolet henne kan man kun lave lige linjer og dele den op med det net agtige der ?
Avatar billede heyday Nybegynder
22. juni 2002 - 14:56 #82
Offline -< Kan du finde ud af slicetoolet i photoshop? Hvis du kan kan du så prøve at give en meget grundig forklaring på hvordan man skal gøre?
Avatar billede styled.dk Nybegynder
22. juni 2002 - 14:58 #83
::Out
Avatar billede heyday Nybegynder
22. juni 2002 - 14:59 #84
Styled.dk -> Hvad mener du? Jeg har fortalt dig, jeg ikke forstod din forklaring :) Du er også velkommen med en grundigere forklaring.
Avatar billede 0ffline Nybegynder
22. juni 2002 - 15:35 #85
heyday ->
Det er nu ligeså simpelt som <styled.dk> skrev.
Du åbner PhotoShop og indlæser dit billede.
Vælg herefter slice tool - 'skær' nu dit billede i de stykker du skal bruge.
Når du er tilfreds, skal du bare gå i 'file' -> save for web...
Her kommer du til en menu, hvor du eventuelt kan optimere dit design. Leg lidt med det, og se hvad der skaer.
Nu trykker du bare på save, og dit HTML dokument bliver savet, med dine billedestrimler isat korrekt i en tabel.
Alle dine billedestykker ligger herefter som regel i en mappe der hedder images.
Nu har du billedet indsat i tabellen, og resten der skal ændres f.eks <ilayer/iframe> i en <td> kan du ændre i notepad

/0ffline
Avatar billede heyday Nybegynder
22. juni 2002 - 15:47 #86
Jamen så generere Photoshop ikke htmlfilen vel?
Avatar billede 0ffline Nybegynder
22. juni 2002 - 15:48 #87
jo, den gør da ;)
Avatar billede heyday Nybegynder
22. juni 2002 - 16:02 #88
Offline -> Mange tak har fået det til at virke.

Styled.dk -> Undskylder ;) Fattede bare ikke da du forklarede det :)
Avatar billede heyday Nybegynder
22. juni 2002 - 16:02 #89
Offline -> Du ligger lige et svar ikke ? ;)
Avatar billede 0ffline Nybegynder
22. juni 2002 - 16:05 #90
Nu skal du ikke gøre for meget ud af mit svar, da jeg jo bare beskrev hvad styled.dk havde fortalt...
Held og lykke med det

/0ffline
Avatar billede heyday Nybegynder
22. juni 2002 - 16:15 #91
Offline -> Det er ikke med henblik på det svar, jeg giver dig point, men at du generelt har hjulpet og kommet med link m.v.
Avatar billede heyday Nybegynder
22. juni 2002 - 16:17 #92
Håber pointene er fordelt, så I også synes, det er retfærdigt. :) Jeg siger mange tak for hjælpen.