Avatar billede tets Nybegynder
21. juni 2002 - 15:46 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Opsætning Af DNS Server

Hej!!!

Jeg ønsker at sætte min egen DNS Server op... Men hvordan skal det gøres? Nogle der kan komme med en guide fra start til slut... Har 2 andre computere hvor den ene kører Web Server, den anden er Mail Server... Web Serveren kører Domain Control, man skal jeg sætte min DNS Server til at logge på domænet? Hvordan sætter jeg den op så den kan lave pegninger til flere domæner... DNS Serveren skal kører Windows 2000 Server...
Avatar billede seriousnerd Nybegynder
21. juni 2002 - 15:49 #1
Hvorfor ikke bare sætte din domain controller til at have DNS ?! ..Det er under administration
Avatar billede seriousnerd Nybegynder
21. juni 2002 - 15:49 #2
Svar
Avatar billede czar Nybegynder
21. juni 2002 - 16:27 #3
kig i manualen til din windows 2000 server ? :P
Avatar billede tets Nybegynder
22. juni 2002 - 01:48 #4
Da min DNS Server skal registreres hos DK-Hostmaster vil jeg godt ha' at den ligger på en server for sig... Så smutter den jo ikke med ned hvis andet skulle gå ned...
Avatar billede tets Nybegynder
22. juni 2002 - 22:24 #5
Er der virkelig ingen der har en guide til at sætte en DNS Server op, på en computer der ikke skal kører andet? Styrersystemet skal som sagt være Windows 2000 Server
Avatar billede czar Nybegynder
22. juni 2002 - 22:52 #6
www.isc.org

og smid så domain controler, Active Directory  af h...... til.
Avatar billede itbjarne Nybegynder
24. juni 2002 - 22:41 #7
Hej.
En god fremgangsmåde er at købe bogen DNS and BIND (Forfatter: Paul Albitz and Cricket Liu. Forlag: O'Reilly.). Jeg fandt den på Gad's forlag (530 dask men de er godt givet ud).
Denne bog er BARE GOD og var udgangspunktet for mig da jeg implementerede DNS i en større virksomhed. Jeg anvendte godt nok UNIX som denne bog er specielt skrevet til, så alternativt kan du kigge på denne URL: http://www.oreilly.com/catalog/dnswin2/desc.html
Jeg kunne ikke finde denne bog hos Gad og har ikke læst den, så jeg har ikke noget forhold til om jeg vil anbefale den eller ej.
Implementering af DNS er ikke noget man lige laver med venstre hånd. Jeg anbefaler kraftigt at du sørger for at have baggrundviden i orden hvis der er andre som er afhængig af din DNS opsætning. Som minimum skal du kunne sige ja til eller have kendskab til:
- Du har både en sekundær og en primær server (kræves vist nok af DK-Hostmaster).
- Du er bekendt med zone filer
- Du ved hvad bekrebet iterativ søgning betyder.
- Du ved hvorledes en resolver fungerer
- Du kender kommandoen NSLOOKUP og ved hvordan du finder oplysninger med den - ikke kun på den lokale DNS men så intensivt at du kan kortlægge DNS strukturen på Internettet.
- Du er bekendt med begreberne MX, A, CNAME records
- Du ved hvordan en sekundær DNS server fungerer og hvorledes synkronisering med primær server sker (du SKAL have både en primær og sekundær server).
- Du er bekendt med hvordan cashing foregår.
DNS er ikke noget man lige klasker sammen ved at følge en spiseseddel. Gør man det kan det have katastrofale følger hvis man som sagt hoster domains for andre. Det kan virkelig være en pain in the a... at debugge hvis der er problemer. Min anbefaling er at du starter ud med en slave DNS (ikke sekundær - det er noget andet). Denne kan du umiddelbart konfigurere til at suge informationer fra en primær DNS server på internettet, og så kan du anvende den lokalt til at eksperimentere med. En god start tror jeg.
Held og lykke.
Avatar billede itbjarne Nybegynder
24. juni 2002 - 22:45 #8
Iøvrigt:
Jeg kan se at der nævnes ordene "domain controller" og "logge på domain". Ved brug af DNS skal man ikke "logge på" noget - man definerer blot at man anvender en bestemt DNS server ude i verdenen og så anvender man den. Man skal ikke registeres. Domain Controller (PDC/SDC) og DNS er to forskellige begreber selv om man benytter ordet "domain" i samme mundfuld.
Avatar billede czar Nybegynder
24. juni 2002 - 22:52 #9
... og de to ting har INTET med hinanden at gøre, andet end en MS forgiftning af it ordbogen...
Avatar billede itbjarne Nybegynder
24. juni 2002 - 22:58 #10
UNIX fan ?
Avatar billede czar Nybegynder
24. juni 2002 - 23:07 #11
Jeg ville nødig være uden mine freebsd maskiner...
Avatar billede OnkelJoakim Novice
27. juni 2002 - 06:47 #12
Kig på brodis's site: http://www.hanno.dk/VisArtikel.asp?ID=180

Det er beskrevet på dansk :o)
Avatar billede nidkin Nybegynder
09. juli 2002 - 16:47 #13
Og husk at skulle du være den heldige ejer af en Cisco 677 router til din ADSL linie, så er det ikke muligt at bruge MS DNS serveren, da routeren "piller" i svaret på navneopslaget, når det kommer via port 53. Og skal du til at skifte port, så dutter MS-DNS ikke, da den kun kan lytte på port 53.
Avatar billede konex Nybegynder
14. juli 2002 - 23:09 #14
Her kan du finde alt det du skal brug om DNS http://www.svein.dk/Windows2000/DNS/default.asp
Avatar billede czar Nybegynder
03. november 2002 - 10:00 #15
kunne man ikke lukke denne tråd, der er flere gode svar..