Avatar billede supermus Nybegynder
21. juni 2002 - 10:14 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Tilslut til MS SQL?

Hvis jeg opretter et webhotel med tilhørende SQL 2000-database, hvordan tilslutter jeg så til den fra min egen pc? Hvilken software skal jeg bruge? Eller kan jeg administrerer på en anden måde, via nettet måske?
Avatar billede tmceu Praktikant
21. juni 2002 - 10:42 #1
Man anvender typisk Enterprise Manager og Query Analyzer til at administrere SQL Server. Disse programmer installeres fra SQL Server CD'en (client tools) og kan ikke købes seperat. Hvis du anvender et webhotel, bør du kunne få programmerne fra dem.

Der findes ikke noget web baseret værktøj som eks. PHPMyAdmin til SQL Server så vidt jeg ved.
Avatar billede z42cool Nybegynder
21. juni 2002 - 10:43 #2
De fleste anvender Enterprise Manager og Query Analyzer til at adminstrere MSSQL. Ovenstående er begge værktøjer der følger med en SQL server licens, så med mindre du har en sådan så har du nok heller ikke disse værktøjer. Der findes web front-ends til MSSQL, men du må spørge din udbyder om han har en sådan - hvis ikke, så er det muligt at løse langt de fleste opgaver vha. T-SQL som er Microsofts version af SQL. De T-SQL kommandoer du skal bruge til forskellige opgaver kan du finde på msdn.microsoft.com eller du kan spørge her på eksperten.dk. T-SQL kommandoerne fyres så af på vanlig vis vha. connection og command ADO objekter. Skal du f.eks. ændre en tabel med følgende sætning:

ALTER TABLE myTable DROP myTableField

kan du gøre følgende fra en .asp side:

Set Con = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Con.Open(myConnectionString)
Con.Execute("ALTER TABLE myTable DROP myTableField")
Con.Close()
Set Con = Nothing

Ovenstående vil medføre at feltet myTableField slettes fra tabellen myTable. På den måde kan databasen administreres selv om det unægteligt er noget mere besværligt end et reelt administrationsværktøj!
Avatar billede tmceu Praktikant
21. juni 2002 - 10:53 #3
z42cool >> kunne du ikke give eksempler på de web frontends du mener der findes, for jeg har aldrig set mere end et enkelt, properitært værktøj. Til gengæld er der mange der spørger efter dette...
Avatar billede supermus Nybegynder
21. juni 2002 - 11:00 #4
Så langt så godt... :) Jeg har SQL server 7.0 med Enterprise Manager og Query Analyzer, problemet er bare at jeg ikke kan gennemskue hvordan jeg tilslutter til en databasen på mit webhotel. Skal jeg vælge "New SQL server registration" og klikke mig igennem det? Men under "available servers" er der kun min egen pc. Skal jeg bare skrive www-adressen til mit webhotel hos udbyderen eller? Jeg er lidt lost... :)
Avatar billede tmceu Praktikant
21. juni 2002 - 11:06 #5
Du skal enten lave en manuel registrering under New SQL Server eller følge wizard'en. Og så skal du enten angive navnet eller mere sandsynligt ip adressen på serveren. Og så skal du være sikker på, at en evt. firewall har port 1433 (+ 1434) åben.
Avatar billede supermus Nybegynder
21. juni 2002 - 11:13 #6
Tak for svarene, jeg har fået det til at fungerer nu! :)
Avatar billede tmceu Praktikant
21. juni 2002 - 11:15 #7
Det var så lidt :-)
Avatar billede z42cool Nybegynder
21. juni 2002 - 11:29 #8
tmceu>> Jeg ved ikke ret meget om det, men da jeg ved at flere leverandører tilsyneladende uafhængigt af hinanden anvender samme web baserede adminstrations værktøj (se nedenstående links) har jeg konkluderet at noget sådant findes. Hvem der har lavet det og hvor det skaffes ved jeg desværre ikke.

http://www.hitsites.net/userguide/mssql.html
http://www.psoft.net/HSdocumentation/user/mssql_support.html
http://www.efficientit.com/hs-doc/HSdocumentation/user/mssql.html