Avatar billede roundhouse Nybegynder
20. juni 2002 - 22:52 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Hurtig ændring af site

Jeg har ikke meget forstand på database, men har i
al ydmyghed et spørgsmål til jer eksperter :

Jeg vil gerne have muligheden for at ændre nogle
"ting" (sætte ny grafik ind, sætte ny tekst ind
etc.) på min site og det vel at mærke i løbet af
en brugers besøg på webstedet (altså mens han/hun
besøger webstedet).
Jeg forestiller mig at styre det ved at ændre
værdien på nogle variable i en acces-database og
indlæse disse til min site via en asp-fil.
Dette skulle vel nok kunne lade sig gøre, men hvordan opdaterer jeg databasen (ændrer variablernes værdier i databasen) hurtigst muligt
så ændringerne på site´n sker momentant og brugeren ser ændringerne "med det samme".

/Lars
Avatar billede nih Novice
20. juni 2002 - 22:56 #1
Har ikke forstand på web, men ved at du IKKE kan ændre på hvad en bruger ser i sin browser, med mindre han selv opdaterer sin visning.

Niels
Avatar billede hansk Nybegynder
20. juni 2002 - 22:57 #2
Er det sql update statements du har problemer med?
Avatar billede kimiwan Nybegynder
20. juni 2002 - 23:26 #3
vil du ha' siden til at ændre udseende, når brugren klikker over på en anden side, eller vil du ha' den skal skifte mens brugeren læser en enkelt side (altså uden at skifte side) ?
Avatar billede kimiwan Nybegynder
20. juni 2002 - 23:27 #4
(begge dele kan lade sig gøre, det er bare et spørgsmål om hvordan det skal løses)
Avatar billede roundhouse Nybegynder
20. juni 2002 - 23:29 #5
Jeg er for uvidende om databaser til at vide helt præcis, hvad jeg har problemer med.
Men jeg har beskrevet det overordnede problem så godt jeg kan.
Jeg ville være glad, hvis I kunne fortælle mig :

          1. Kan det overhovedet lade sig gøre at ændre site´n
              (næsten) momentant som beskrevet og hvis ja, hvor-
              dan gør jeg det (i store træk).

          2. Hvilke (tidsmæssige) begrænsninger er der.

          2. Kan man lave en form for automatisk opdatering
              hos bruger.

Som eksempel kan jeg måske nævne site´s, der viser aktiers kursændringer næsten momentant (uden at brugeren behøver at opdatere
visningen).
I denne fodboldtid kan også nævnes site´s der momentant viser nye resultater (bolden har dårligt nok ramt netmaskerne).

/Lars
Avatar billede nih Novice
20. juni 2002 - 23:31 #6
kimivan -> Hvordan kan en webmaster ændre en html/asp side på serveren, der slår igennem i browseren momentant uden at brugeren opdatere browseren.
Avatar billede kimiwan Nybegynder
20. juni 2002 - 23:42 #7
nih:

Man kan bare bruge javascript til at ændre farver, billeder m.m. hvert x antal sekunder.
Avatar billede nih Novice
20. juni 2002 - 23:50 #8
OK - jeg blander mig uden om ;)
Avatar billede kimiwan Nybegynder
20. juni 2002 - 23:54 #9
nih: heh.. tror jeg også jeg gør - har nok af andr ting at se til lige nu :o)
Avatar billede roundhouse Nybegynder
20. juni 2002 - 23:56 #10
Undskyld, men nu må vi vist have noget konkret på bordet.

Hvordan viser man eksempelvis ændrede aktiekurser, nye sportsresultater etc. næsten momentant, uden bruger-opdatering ??

/Lars
Avatar billede roundhouse Nybegynder
20. juni 2002 - 23:58 #11
Ah, nu må I lige holde ved venner !
Avatar billede kimiwan Nybegynder
21. juni 2002 - 00:05 #12
roundhouse:

Hvis du tænker på sådan noget som newstickers etc. kan det gøres enten i en java applet eller i javascript.  Det du har brug for til at skifte billeder + farver på din side er formentlig javascript (du skal holde dig fra at lave en hel side / et helt site som en java applet!!).

Så du skal altså hente data fra din database ind i javascriptet på din asp/html-side, og derfra skal du så ha' javascriptet til med mellemrum at springe videre til "det næste design" - altså udskifte relevante billeder, farver og evt. tekst.

Du henter altså *alle* informationerne ind i din asp/html-side på een gang, derefter kører det 100% client-side med javascript.
Avatar billede nih Novice
21. juni 2002 - 00:07 #13
roundhouse -> det aner jeg ikke, Måske som en live film.

jeg kan ikke se hvordan med en database, måske kan et javascript Requery din sql (læs database) hvert sek.

Niels
Avatar billede roundhouse Nybegynder
21. juni 2002 - 00:17 #14
Tak for hjælpen - so far.
Mine øjne begynder at hænge.
Venter med at lukke spørgsmålet til i morgen for at se om der skulle være andre kommentarer, men der er selvfølgelig points til jer.

/Lars
Avatar billede pato Nybegynder
21. juni 2002 - 00:17 #15
Du kunne evt. dele din side i frames. Den ene frame kunne være et logo eller højde=o. denne frame kunne du reloade via javascript i et interval. asp siden i framen kunne derefter chekke en værdi i en tabel i din database. F.eks. en værdi der sættes når der skal ændres udseende. Hvis værdien er sat reloades hovedframen, den som brugeren faktisk ser, med den værdi i tabellen som en querystring. Querystring værdien bestemmer så hvorledes siden skal vises. Selvfølgelig vil brugeren se at siden reloades, men det sker kun når det skal.

Pato
Avatar billede kimiwan Nybegynder
21. juni 2002 - 00:22 #16
hehe.. hvis der er pts, må man vel hellere smide et svar :o)
Avatar billede roundhouse Nybegynder
21. juni 2002 - 01:02 #17
Pato -> hvordan sådan nogenlunde ville reload kommandoen se ud.
Jeg kan ikke rigtig gennemskue om reload kommandoen skal gives i et
asp-script eller et java-script.

/lars