Avatar billede roadrunr Nybegynder
09. august 2000 - 15:03 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Sortere i Kolonnerækkefølgen

Hvis man i databasen har oprettet en masse kolonner i den vilkårlig rækkefølge, og man så ønsker at få orden i rækkefølgen igen, hvordan gør man så det?

Før sortering:
Navn | tlf | ID | Adresse | Postnr....

Efter Sortering:

ID | Navn | Adresse | Postnr | tlf.....

HJælp venligst.
Avatar billede sjensen Nybegynder
09. august 2000 - 15:27 #1
Hvorfor vil du sortere selv databasen ? Du kan jo bare bruge Order By når du skal have data ud.

Men hvis du vil skal du trække alle data ud med og flytte dem over i en anden tabel der er oprettet i den orden du vil have. derefter sletter du den gamle og renamer den nye.
Avatar billede lrj Nybegynder
09. august 2000 - 20:21 #2
Et eksempel:
select t.id, t.navn, t.adresse, t.pos... from tabelnavn t
Avatar billede roadrunr Nybegynder
09. august 2000 - 20:28 #3
Jeg skal have dem sorteret, da jeg skal have kolonne-titlerne skrevet ud på en side i rigtig rækkefølge.

Findes der ikke en kopier/sætind komando i SQL?
Avatar billede lrj Nybegynder
09. august 2000 - 21:30 #4
ALTER TABLE er vist den du leder efter..
Avatar billede roadrunr Nybegynder
09. august 2000 - 22:01 #5
Lrj: Ja det har jeg godt nok tænkt på, men ved ikke lige på hvilken måde jeg skal bruge den. Det må være noget med at jeg skal bytte om på \"index-værdierne\" på kolonneoverskrifterne/titlerne.
Avatar billede leander Nybegynder
15. august 2000 - 11:16 #6
Jeg tror sådan set at du har fået svaret fra lrj.

Du kan enten VISE kolonne data i en anden rækkefølge med

select t.id, t.navn, t.adresse, t.pos... from tabelnavn t

eller lave/ændre table\'n igen med ALTER TABLE (du kan evt. få SQL teksten ved at scripte table\'n).

Dette er nok noget af det tætteste du kommer på en kopier/sætind.
Avatar billede lrj Nybegynder
15. august 2000 - 13:34 #7
MS-SQL databaser må du forstå ikke er et tekst-dokument eller et regneark. Det er strukturer som kan være ganske komplekse. Derfor bruger man et fleksibelt sprog som SQL til at modificere databasen. Det er ikke klippe klistre-programmering, omend nogle database-frontends kan få det til at virke sådan.

Prøv at kigge inde i SQL-serverens utilitier - garanteret der er et værktøj til det..
Avatar billede raistlin Nybegynder
18. august 2000 - 15:42 #8
Rækkefølgen af dinne kolloner betyder ikke noget for den måde dine data repræsenteres for dig.

Løsning på dit problem kunne bare være at angive rækkerne i rigtig rækkefølge i dit query som:

select
a.id,
a.Navn,
a.adresse,
a.postnr,
a.tlf
...
from
users a
order by navn desc

Så vil du få dinne rækker i korrekt rækkefølge.
Avatar billede lrj Nybegynder
18. august 2000 - 19:17 #9
Som jeg sagde..
Avatar billede hhager Nybegynder
07. september 2000 - 15:50 #10
Er der mange data?
Ellers nedlæg og opret ny.
Jeg er ikke sikker på, at en restore kan finde ud af det, hvis rækkefølgen af kolonnerne er en anden. Ellers var det en mulighed. (Backup,drop,create,restore).