Avatar billede dcfrh Nybegynder
09. august 2000 - 12:02 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

SMS fra modem

Er det muligt, at sende en SMS besked direkte til en mobiltelefon fra et modem.

Det skal være uden at bruge internet. Beskeden skal sendes fra et VB-program, som ringer mobilen op via et modem.
Avatar billede tonkin Nybegynder
15. august 2000 - 13:52 #1
Det tvivler jeg stærkt på!
Avatar billede parazite Nybegynder
15. august 2000 - 14:09 #2
Ved at Sonofon for noget tid siden havde et lille program man kunne downloade fra deres side, og som virkede som SMS-sender. Har det vist liggende et sted, hvis det har interesse.
Avatar billede dcfrh Nybegynder
15. august 2000 - 15:30 #3
Jeg er interesseret i Sonofons program, hvis det virker med analog modem.

Måske har TeleDanmark eller andre teleselskaber et servicenummer, som kan anvendes???

Avatar billede spinner Nybegynder
23. august 2000 - 16:07 #4
Hejsa, her er en måde at sende SMS via analog modem (ikke ISDN) til alle mobi\'er (operatør uafhængig)

Public Function Ucp(ByVal Tlf_nr As String, ByVal Besked As String) As String
  Dim Len_ucp As String, Ucp_start As String, Besked_hex As String
  Dim Temp As String, Karakter As Integer, Tegnsum As Long
\'Filtrer Besked
For Karakter = 1 To Len(Besked)
  If Mid$(Besked, Karakter, 1) = \"@\" Then Temp = Temp + Chr$(0): GoTo Nekst
  If Mid$(Besked, Karakter, 1) = \"æ\" Then Temp = Temp + Chr$(29): GoTo Nekst
  If Mid$(Besked, Karakter, 1) = \"ø\" Then Temp = Temp + Chr$(12): GoTo Nekst
  If Mid$(Besked, Karakter, 1) = \"å\" Then Temp = Temp + Chr$(15): GoTo Nekst
  If Mid$(Besked, Karakter, 1) = \"Æ\" Then Temp = Temp + Chr$(28): GoTo Nekst
  If Mid$(Besked, Karakter, 1) = \"Ø\" Then Temp = Temp + Chr$(11): GoTo Nekst
  If Mid$(Besked, Karakter, 1) = \"Å\" Then Temp = Temp + Chr$(14): GoTo Nekst
  If Asc(Mid(Besked, Karakter, 1)) < 32 Then Temp = Temp + \"\": GoTo Nekst
  If Asc(Mid(Besked, Karakter, 1)) > 122 Then Temp = Temp + \"\": GoTo Nekst
  Temp = Temp + Mid(Besked, Karakter, 1) \'Ingen ændring
Nekst:
Next Karakter
Besked = Temp
  \'Beregn antallet af karaktere i UPC-strengen
  Len_ucp = Format$(34 + (2 * Len(Besked)), \"00000\")
  \'Omsæt besked til hex
  For Karakter = 1 To Len(Besked)
      Temp = Hex$(Asc(Mid(Besked, Karakter, 1)))
      If Len(Temp) = 1 Then Temp = \"0\" + Temp
      Besked_hex = Besked_hex + Temp
  Next Karakter
  \'Sammensæt UCP-streng
  Ucp_start = \"00/\" & Len_ucp & \"/O/30/\" & Tlf_nr & \"/////////\" & Besked_hex & \"/\"
  \'Beregn checksum
  For Karakter = 1 To Len(Ucp_start)
      Tegnsum = Tegnsum + Asc(Mid(Ucp_start, Karakter, 1))
  Next Karakter
  Ucp = Chr(2) & Ucp_start & Right(Hex$(Tegnsum), 2) & Chr(3)
End Function

For at bruge funktionen skal du ringe til:
43625250  v. 9600 baud

Når du så modtager
CONNECT 9600
sender du beskeden således
mscomm1.output = Ucp(\"12345678\", \"Dette er en besked til tlfnr. 12345678\")

Det skulle klare sagerne...

\\\\Spinner

Avatar billede dcfrh Nybegynder
25. august 2000 - 15:08 #5
Tak ska du ha\' Spinner. Det virker fint

Jeg havde en anelse om noget sådant, og har henvendt mig til Teledanmark Support for at høre om det.

Til skræk og advarsel for andre, som vil have support fra TDM er her den hidtidige korrespondance. Der går ca. en uge hver gang inden TDM svarer tilbage. Jeg har pillet alt det officielle med adresser og \'hilsen fra\' mm. ud

Fra mig:
Er det muligt, at sende en SMS til en mobiltelefon direkte fra en PC
via et analogt modem. Det skal være uden en internetforbindelse.

Fra TDM:
Ja, du kan via et smsprogram ( som du kan downloade eller købe ) sende
SMS via pc.

Fra mig:
Tak for dit svar. Det var sådan set ikke et ja/nej spørgsmål.

Jeg ved godt hvordan man via internet sender en mail til
XXXXXXXX@sms.tdm.dk. Det jeg søger er en mulighed uden om internet
eller uden at være logget på hos en \'provider\'.

Findes der f.eks. et servicenummer hos Teledanmark, hvortil en PC kan
ringe op direkte fra et analogt modem, og sende en besked til en
mobiltelefon?

Man kan købe mobiltelefonkort til indbygning i en PC. Med den kan man
sende SMS direkte ved at ringe modtagen op. Det er mit alternativ, hvis det
andet ikke kan lade sig gøre.

Fra TDM:
Servicecenternummeret du skal ringe op fra pc`eren er 43625250
Dette er et analogt nummer, som du kan herigennem kan sende beskeder til
mobilen

Fra mig
Tak for servicenummeret.

Vi tager det et step ad gangen.

Nu mangler jeg bare at vide hvordan, jeg sender en besked.

Jeg har ringet til nummeret. Det lykkes at få forbindelse ca. hver 3. -
4. forsøg.

Når jeg får forbindelse har jeg forsøgt med \'E-mail måden\' at sende
\"24698865@sms.tdm.dk?subject=test SMS telefon.\" - Det virker ikke.

Der må være en protokol, som bestemmer, hvordan det man sender skal se
ud.

Er der flow control på modemet hos TDM?
Er der login på forbindelsen?

Fra TDM:
Når du sender en SMS fra PC til en GSM telefon skal du  benytte den af
Mette opgivne adresse: nemli´: xxxxxxxx@sms.tdm.dk, Ønsker du at sende fra
telefoene til PC skal du gøre følgende :

Skriv hele e-miladressen efterfulgt af mellemrum. skriv herefter beskeden
og sende når telefoen beder om et nummer skriver du 200.

Hvis det stadig driller så skriv hvilken type mobiltelefon du har, så
sender vi en vejledning.

Fra mig:
Det er åbenbart svært, at forklare hvad det er jeg gerne vil have oplyst.

Jeg prøver igen.

Jeg har et analogt modem.

Jeg vil gerne sende en SMS direkte til en mobiltelefon uden at være på
internettet

Med et terminalprogram lader jeg mit modem ringe op til 43625250

Forbindelsen bliver oprettet. På terminalvinduet står der nu CONNECTED AT
9600.

Hvad skriver jeg nu i mit terminalvindue, for at sende en SMS til
mobilnummer 24698865?

Fra TDM:
Prøv nedenstående:

  Du  skal nu have lagt mobilnummeret ind i modtagerlisten.
- Vælg Indstillinger
- Vælg Modtager
- Klik på Ny
- Indtast modtagernavn og modtagernummer = mobilnummer
- Klik på Afslut 2 gange

Nu har  du  lagt modtageren ind i modtagerlisten.

For at sende en sms til modtageren skal  du  gøre følgende:
- Vælg modtager
- Skriv tekst i det hvide felt
- Tryk på telefon

Fra mig:
Jeg ved ikke, hvad det er for et program, du mener med dine henvisninger. Det er heller ikke relevant.

Det jeg sidder med (har behov for at kunne) er et generelt terminalprogram, hvor alt skrives på skærmen.

Programmet er \'tilsluttet\' et modem.

Jeg starter med, at skrive kommandoen \'ATDT43625250\'. Denne kommando får modemet til at ringe op til 43625250.
Når der er forbindelse, skriver modemet tilbage til min skærm CONNECTED AT 9600. Nu vil alt jeg skriver på skærmen blive  sendt fra mit modem til modemet i den anden ende på telefonnummer 43625250.

Hvad skriver jeg nu på skærmen i ren tekst, for at sende en SMS til
mobilnummer 24698865? Der er ingen knapper eller menuer, at trykke på. Alt skal skrives.

Jeg skal bruge dette i et program, som kan sende SMS til lastvognschauffører. Fra programmet har jeg ikke mulighed, for  trykke menuer eller knapper.

Hvis jeg kan få det til at lykkes at sende en SMS fra en dum terminal, så skal jeg nok få resten til at virke.

ER det ikke grufuldt. Og vi er slet ikke færdige.
Avatar billede jbjerre Nybegynder
13. maj 2006 - 22:57 #6
Hej DCFRH

Jeg har rodet med en SMS-løsning i nogle dage, og ville høre om du kunne være behjælpelig med koden til mscomm1.

Hilsen JBjerre