Avatar billede Slettet bruger
19. juni 2002 - 21:07 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Opbygge træstruktur udfra tabel med id og parent_id

Hej!

Jeg ville forsøge at bygge en træstruktur-menu op i ASP, men er gået i stå ved selve udtrækket.

Problemet er ikke at lave det, men at undgå at lave subselects i subselects og belaste serveren meget.

Hvis vi forestiller os at tabellen ser således ud:

id      ejer_id
1      0
2      0
3      1
4      1
5      2
6      5

Hvordan får jeg:

lavet et array som når man klikker på

6 indeholder 6
5 indeholder 5 og 2 (fordi 5 er et barn af 2)
3 indeholder 1 og 0 (fordi 3 er et barn af 1)

osv...

Jeg skal konkret bruge det til at lære noget, og det må være noget med at læse id og ejer_id ind i hvert sit array, for derefter at sortere dem på en måde.

Men jeg kan ikke forstille mig at jeg er den første der vil lave det, så nogen der kender noget god læsning, eller har en løsning er guld værd :)

Man kan også forstille sig en mere konkret varegruppe:

id    ejer_id    beskrivelse
1    0          CPU
2    1          AMD
3    1          Intel
4    0          RAM
5    4          DDR RAM
6    5          Samsung
7    5          Apacer

Her ville jeg for at vise alle varer i gruppen CPU skulle hive id 1,2 og 3 med over i et script.

Alle varer der ligger i RAM gruppen skal for at kunne vises have id 4, 5, 6 og 7 med.

Det er jo lidt svært at forklare :(
Avatar billede soes Nybegynder
19. juni 2002 - 21:19 #1
var det ikke nemmere at tilføje en tabel som indeholdt opl. omkring de forskellige vare grupper. Ex. Ram gruppe 1, CPU gruppe 2 og så i den tabel du snakker om tilføje en ny tabel som hedder noget med vgruppe der havde det pågældende nummer.

/Søren Søndergård
Avatar billede soes Nybegynder
19. juni 2002 - 21:20 #2
ups, kom lige til at rode det lidt sammen, mente at oprette en ny kollonne.
Avatar billede Slettet bruger
19. juni 2002 - 21:21 #3
?

Dette er kun varegrupper. Der er en anden tabel der indeholder selve varerne.
Avatar billede soes Nybegynder
19. juni 2002 - 21:25 #4
undskyld, jeg havde lige misforstået spm.
Avatar billede Slettet bruger
19. juni 2002 - 21:46 #5
Jeg har faktisk fundet noget interessant her: http://www.1sqlstreet.com/vb/scripts/ShowCode.asp?txtCodeId=7321&lngWId=4

Det betyder at man kun laver et samlet SQL kald i menuen, og så 1 kald for hver vare når man henter resultaterne.

Jeg lægger lige hovedet i blød, og vender tilbage når det virker :)
Avatar billede pato Nybegynder
19. juni 2002 - 21:49 #6
Det kommer an på hvor mange niveauer du har tænkt dig

du kan evt genrerer flere gruppe tabeller

varer
id  gruppeType  beskrivelse
1    1          AMD xxxx
2    2          Intel P4
3    3          Samsung yyy
4    4          Apacer rrrr

GruppeType
id  HovedGruppe  beskrivelse
1    2          AMD
2    2          Intel
3    1          Samsung
4    1          Apacer

hovedgrupper
id  beskrivelse
1  RAM
2  CPU

Pato
Avatar billede Slettet bruger
22. juni 2002 - 11:34 #7
pato> Hele ideen var jo at man ikke skulle begrænse antallet af niveauer. Menusystemet er nu tilgængeligt på www.mmd-group.dk/eshop så i kan tjekke det ud. Men tak for forsøgene :)