Avatar billede nemezis2you Nybegynder
08. august 2000 - 21:25 Der er 8 kommentarer

Formaterings bat-fil!

Jeg har et lille fritidsjob, som består af at installere windows og så videre på min skole...

Problemet er så, at de har mange computere, og det tager derfor lang tid at formatere computerne (indtaste Format C:, yes , enter, format D: osv..).

Er der nogen, der kan finde ud af at lave en autoexec-batfil, som jeg kan ligge på en diskette, og som formaterer c: og d:, uden jeg skal indtaste yes og harddisknavn og så videre.

Det er utroligt kedelige at side og vente på at den bliver færdig med C:.
Avatar billede devia Nybegynder
08. august 2000 - 21:58 #1
Lav en fil der indeholder bogstavet y og en blank linie derefter, kald den f.eks. ansyes.txt og skriv så følgende i din autoexec.bat:

format c: /V:WINDOWS < ansyes.txt
format d: /V:DATA < ansyes.txt

Dette skulle gerne automatisk svare \'Yes\' til det stillede spørgsmål fra Format.com.
Bemærk: Hvis det er en dansk DOS skal der selvfølgelig stå et \'j\' i stedet for \'y\' i ansyes.txt =)
Avatar billede jonasj Nybegynder
08. august 2000 - 22:23 #2
Hmmm.. tillykke devia. Det er vist de nemmeste 250 point længe :-)
Avatar billede devia Nybegynder
08. august 2000 - 22:51 #3
Hmm.. tja.. kan gøres endnu nemmere:

echo y | format C: /V:WINDOWS
echo y | format D: /V:DATA

;-)
Avatar billede Slettet bruger
08. august 2000 - 23:40 #4
Hvad med at få lavet et image som kan lægges ind på PC\'erne i et snuptag. Så kan der laves en frisk maskine på 5 - 10 min.
Avatar billede snowball Novice
08. august 2000 - 23:41 #5
For at spare lidt tid, så kunne man jo også sætte en /q ind ! Så ta\'r det jo kun nogle få sekunder at formatere drevet !

Altså:

echo y | format C: /Q /V:WINDOWS
echo y | format D: /Q /V:DATA

Snowball
Avatar billede steffen Nybegynder
08. august 2000 - 23:47 #6
Jeg synes det lyder som om du er helt på vildspor.

Hvis det drejer sig om at re-formatere PC\'ere hurtigt, drejer det sig om at få lavet et system som genopretter PC\'en fra et såkaldt IMAGE. Det er superhurtigt, og PC\'en er helt som \"ny\" bagefter ..

Bare en tanke.
Avatar billede aleks Nybegynder
09. august 2000 - 10:03 #7
Den rigtige måde at lave batchfilen på er ved at gøre som følgende: (Pas på, der er ingen vej tilbage når den er startet)

@ECHO OFF
ECHO Formatterer drev C:
FORMAT C: /S /U /AUTOTEST
ECHO.
ECHO Formatterer drev D:
FORMAT D: /U /AUTOTEST
ECHO.
ECHO Done

Parameteren /AUTOTEST gør at der ikke bliver spurgt om navn og om du er sikker, den går bare igang med det samme.
Avatar billede devia Nybegynder
09. august 2000 - 18:22 #8
Den metode aleks nævner er så vidt jeg husker først tilgængelig fra Win95 og altså ikke gangbar under tidligere udgaver af MS-DOS.

aleks: Hvorfor er det lige du kalder det den \"rigtige\" måde!?