Avatar billede signe2183 Nybegynder
18. juni 2002 - 22:48 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

CMYK farver og tiff

HEj
Jeg laver et billede i Adobe Photoshop og gemmer det i CMYK farver og tiff format.

Når jeg derefter indsætter det i Adobe Pagemake bliver farven helt anderledes...

Er der nogen der ved hvilke farver jeg får når jeg får det trykt hos trykkerriet ? Dem jeg ser i photoshop eller dem jeg ser i pagemaker ??

Jeg vil gerne have farverne som i photoshop, hvordan får jeg det ??

tak for hjælpen :o)
Avatar billede prodic Mester
18. juni 2002 - 23:11 #1
Efter hvad jeg har hørt fra min "egen" trykker er det et velkendt problem, der skulle skyldes at PageMaker ikke kan "forstå" farverne fra Photoshop.
Men man skulle roligt kunne regne med, at farverne du har anvendt i Photoshop også ser ud som du bestilte det når det bliver trykt.

Men afvent besked fra nogle af de mere tryk-kyndige hjælpere i kategorien - de ved det nok fra deres hverdag.
Avatar billede ..musse.. Nybegynder
18. juni 2002 - 23:20 #2
Hvad skal du bruge dokumenterne til??
Avatar billede signe2183 Nybegynder
18. juni 2002 - 23:44 #3
Dokumenterne (en folder) skal trykkes hos et trykkerri.
Avatar billede flyver23 Nybegynder
19. juni 2002 - 07:40 #4
Farverne vil være dem du har defineret i Photoshop. Det er PageMaker der tolker farverne på en anden måde, men farverne vil være i de cmyk-værdier du har givet dem, når dokumentet bliver kørt ud til tryk.
Hvert program har sin egen måde at tolke farve-angivelser på, men de farver du ser i photoshop skulle gerne være meget tæt på det endelige resultat, forudsat at du har en fuldt kalibreret skærm.
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
19. juni 2002 - 08:05 #5
Flyver23 - har ret. Det farlige ligger dog i hvordan du konveterer fra RGB til CMYK, det er ikke bare at trykke på en knap i Photoshop. Du skal benytte den helt rigtige profil, f.eks. er der mange der ikke engang opdager at Photoshop som standard er indstillet til SWOP-color.
Det er en proces du skal udføre i samarbejde med dit trykkeri ellers går det helt galt ...måske endda længere fra de originale billeder end Pagemaker viser det.
Avatar billede signe2183 Nybegynder
19. juni 2002 - 08:56 #6
fotograf > hvis billederne i CMYK-farver ser rigtige ud i photoshop, bliver de så rigtige ved trykning.
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
19. juni 2002 - 09:10 #7
Ja det gør de ...hvis du har juseret din skærm helt perfekt, det vil sige du har en virkelig god skærmkalibrator.
...men under alle omstændigheder kræver det at du ved hvorledes din trykker ønsker at modtage billederne, mange trykkerier foretrækker at få dem i RGB for selv at konvetere til CMYK, det er trods alt i bund og grund en uddannelse på 4 år, det kan man ikke bare klare med et tryk på en knap.
Avatar billede signe2183 Nybegynder
19. juni 2002 - 09:14 #8
Mit trykkerri vil have dem i CMYK farver... Så jeg prøver at skrive til dem og høre hvordan de ønsker at modtage billederne.

Tak for hjælpen
Avatar billede Himbear Nybegynder
19. juni 2002 - 09:17 #9
Hvis det er fotos du har scannet, er det en god idé at sende fotoerne med.