Avatar billede eradicator Nybegynder
18. juni 2002 - 22:10 Der er 24 kommentarer

Connecte til MySQL DB via asp

Jeg har brugt MySQL-Front til at lave en database som jeg har liggende på min server. Nu vil jeg så lave en aspside hvor jeg kan gå ind og lægge data i databasen.

Men siden giver bare følgende fejl:

Error Type:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
[Microsoft][ODBC Driver Manager] Data source name not found and no default driver specified
/multimedia/add_media.asp, line 26

Min kode er:

Set connection = server.CreateObject("ADODB.Connection")
strConnection = "driver={MySQL};server=mysql.127.0.0.1;uid=root;pwd=xxx;database=MultimediaLibrary;option=3;"

sql="SELECT * FROM ripsource"

connection.Open strConnection

Set res = connection.Execute(sql)

Den linie der er fejl i er connection.Open strConnection hvilket vil sige at det er denne her linie der er en fejl i:

strConnection = "driver={MySQL};server=mysql.127.0.0.1;uid=root;pwd=xxx;database=MultimediaLibrary;option=3;"

Men hvor er fejlen?
Avatar billede mr.meincke Nybegynder
18. juni 2002 - 22:13 #1
Brug:
<%
Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Conn.Open "DRIVER={MySQL}Server=DinServer;Database=DinDB;UID=DitBrugernavn;Pwd=DitPassword;"
Set rs = Conn.Execute("SELECT * FROM DinTabel")
%>
Avatar billede keysersoze Guru
18. juni 2002 - 22:14 #2
Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Conn.Open "DRIVER={mysql};SERVER=din_server;DATABASE=din_database;UID=dit_brugernavn;PWD=dit_password;"
SQL = "SELECT...."
Set rs = conn.Execute(SQL)
Avatar billede mr.meincke Nybegynder
18. juni 2002 - 22:15 #3
Godt du kan skrive næsten det samme som mig :)
Avatar billede eradicator Nybegynder
18. juni 2002 - 22:20 #4
Hvis jeg skriver følgende

Set connection = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
connection.Open "DRIVER={MySQL};Server=mysql.127.0.0.1;Database=MultimediaLibrary;UID=root;Pwd=thawebs;"

Kommer den bare med samme fejlmelding. Det er som om den ikke kan finde min database.
Er det sådan at databasen skal "offentliggøres" på nogen måde? Jeg troede nemlig bare at når man startede mysql-serveren og så lavede en database i fx mysql-front så ville den automatisk være tilgængelig.
Avatar billede mr.meincke Nybegynder
18. juni 2002 - 22:25 #5
Kan du ikke lige kopiere fejl meddelesen og sætte den ind??
Avatar billede keysersoze Guru
18. juni 2002 - 22:26 #6
det er jo ikke alle der er lige så hurtige som mig ;)
Avatar billede mr.meincke Nybegynder
18. juni 2002 - 22:26 #7
Jeg bruger selv MySQL og MySQL-Front ... Har aldrig haft problemos med det :D
Prøv evt. at genstarte sql eller gå ind i "Databases > DinDB" og se om den tabel du har oprettet er der...
Avatar billede keysersoze Guru
18. juni 2002 - 22:27 #8
prøv at brug "localhost" i stedet for "127.0.0.1"
Avatar billede eradicator Nybegynder
18. juni 2002 - 22:27 #9
joda, det er den samme som før

Error Type:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
[Microsoft][ODBC Driver Manager] Data source name not found and no default driver specified
/multimedia/add_media.asp, line 31

nyt linienr. fordi jeg har indsat jeres forslag og lavet min egen kode til kommentarer :)
Avatar billede mr.meincke Nybegynder
18. juni 2002 - 22:28 #10
Ahhhhhhh.....En dejlige kold coke og lidt tordenvejr :D *LOVE IT*
Avatar billede eradicator Nybegynder
18. juni 2002 - 22:31 #11
hehe send lige noget coke til mig plz :)

mysql.localhost virker heller ikke

og i mySQL-front kan jeg godt se databasen og fx tilføje nye tabeller.
Avatar billede eradicator Nybegynder
18. juni 2002 - 22:36 #12
Det virker heller ikke at stoppe mySQL og starte den igen :(
Avatar billede tomsommer Juniormester
18. juni 2002 - 22:41 #13
Installer mySQL ODBC?
Avatar billede eradicator Nybegynder
18. juni 2002 - 22:44 #14
Den er installeret skulle jeg mene, har da kørt setup-programmet og den figurerer da oxo som driver hvis man prøver at lave en system dns.
Avatar billede eradicator Nybegynder
18. juni 2002 - 23:36 #15
Har lige testet om jeg kunne connecte til databasen vha. php. Ingen problemer der så det er et eller andet i den connection jeg prøver at lave som ikke virker.
Avatar billede eradicator Nybegynder
18. juni 2002 - 23:45 #16
Er der en af jer der kan poste et konkret eksempel. Måske mangler jeg nogle ' el. " et eller andet sted.
Avatar billede keysersoze Guru
18. juni 2002 - 23:52 #17
hvorfor skriver du "mysql.localhost"? jeg sagde du skulle skrive "localhost"...
Avatar billede eradicator Nybegynder
19. juni 2002 - 00:03 #18
Fordi jeg læste et eller andet sted at man skulle skriv mysql.ip-adresse.
Men jeg har også prøvet med localhost uden succes.
Avatar billede keysersoze Guru
19. juni 2002 - 00:09 #19
både mit og meincke's forslag er rigtige... prøv;

Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Conn.Open "DRIVER={mysql};SERVER=localhost;DATABASE=MultimediaLibrary;UID=root;PWD=thawebs;"
Avatar billede eradicator Nybegynder
19. juni 2002 - 00:26 #20
Har nu prøvet at skrive således:

<% @language="VBScript" %>
<%
dim Conn
Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Conn.Open "DRIVER={mysql};SERVER=localhost;DATABASE=MultimediaLibrary;UID=root;PWD=thawebs;"
%>

Den giver stadig samme fejl
Avatar billede eradicator Nybegynder
19. juni 2002 - 00:43 #21
Nu har jeg prøvet at lave en System DSN med navnet MultimediaLibrary2 og bruger følgende kode til at connecte til den, hvilket virker fint:

Set MyConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
MyConn.Open "MultimediaLibrary2"
SQL_query = "SELECT * FROM ripsource"
Set resGenre = MyConn.Execute(SQL_query)

Men en DSN-less forbindelse gider den bare ikke lave :(
Avatar billede keysersoze Guru
19. juni 2002 - 00:58 #22
så tyder det altså på at du mangler at installere et eller andet...
Avatar billede mr.meincke Nybegynder
19. juni 2002 - 12:10 #23
Har du installeret MyODBC???
Avatar billede eradicator Nybegynder
19. juni 2002 - 12:30 #24
MyODBC 3.51.03 er installeret.
MySQL 4.0.1-alpha er installeret.

Jeg kan godt få forbindelse med databasen på følgende måder:
MySQL-front.
phpmyadmin.

En php-side der laver et udtræk fra en tabel.
en asp-side der laver et udtræk fra en tabel vha. system DSN.

Det jeg ikke kan er at lave en DSN-less forbindelse.