Avatar billede allannielsen Nybegynder
18. juni 2002 - 15:23 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

problemer med variabler og objekter (Double og double)

Er ved at lave en java applet som skal kunne kører på maskiner uden den nye java version installeret.

i mit program har jeg brug for at kunne konverter string værdi til et double tal (og ikke Double)

Et udsnit af programmet:

Double h;
double g;
h = Double.valueOf(String.valueOf(data.elementAt(i)));

//fejl
g = Double.valueOf(String.valueOf(data.elementAt(i)));
//fejl

hvordan undgår jeg at den laver fejl, når værdien skal gemmes i en variabel der er difineret med double (og ikke Double)
Avatar billede codemon Nybegynder
18. juni 2002 - 15:34 #1
g = Double.doubleValue(String.valueOf(data.elementAt(i)));
eller
g = Double.parseDouble(String.valueOf(data.elementAt(i)));
Avatar billede allannielsen Nybegynder
18. juni 2002 - 15:43 #2
jeg har prøvet begge to efter jag havde læst i API'en, men de 2 commandoer er ikke understøttet i den gamle java compailer
Avatar billede uffehellum Nybegynder
18. juni 2002 - 15:55 #3
Jeg tror, du kan bruge denne på alle browsere:

g = new Double(data.elementAt(i).toString()).doubleValue();

Teknik:

Du kan checke syntaksen i den offisielle API: http://java.sun.com/j2se/1.4/docs/api/index.html

Her skal du klikke på java.lang øverst til venstre.  Nu ser du alle sprogklasserne nederst til venstre.  Du skal bruge Object og Double.

Object (dvs. næsten alting) definerer metoden toString().  Det er den, du bruger for at konvertere dit dataelement til en streng.

Double definerer en constructor fra streng, og metoden doubleValue(), der konverterer til en simpel type.

Codemon nævner, at Double har fra version 1.2 en statisk metode (parseDouble(String)), som du ikke kan bruge, fordi nogle browsere kører 1.1, desværre. Ellers var det lidt nemmere.

MVH Uffe.
Avatar billede allannielsen Nybegynder
18. juni 2002 - 15:59 #4
Mnge tak for hjælpen, det virker